اظهارات جنجالی اسدی درباره یک پروژه ۵ میلیاردی دیگر! // تولید فیلم درباره حمله به ایرباس ایرانی توسط یک آمریکایی!

۲۴ سال پیش هواپیمای مسافربری با ۲۹۰ مسافر در ایران مورد حمله وحشیانه ناو آمریکایی قرار گرفته و تکه تکه می‌شود و حالا یک فرد آمریکایی قهرمان ملی شود تا درباره ایرباس ایرانی فیلم بسازد.

“سعید اسدی” کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص ساخت فیلمی با محوریت جنایت آمریکا در حادثه حمله به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس گفت: ۱۷ سال قبل من به دنبال ساخت فیلمی با محوریت حادثه حمله به هواپیمای مسافربری کشور ایران بودم و حتی ۵ سال پیش از این ۱۷ سال نیز در خارج از کشور آن را صبر کردم تا شاید یک کارگردانی این مسئله دغدغه‌اش  باشد، ولی کسی آن را پیگیری نکرد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۲ در با یکی از فیلم هایی که در خارج از کشور ساخته بودم درجشنواره شرکت کردم و همان موقع برای بازگشت به کشور دعوت شدم و پس از آن به آمریکا رفتم تا با یک فیلمنامه و دست پر به ایران برگردم.

اسدی افزود:من به ایران بازگشتم برای ساخت دو فیلم، یکی در رابطه با فاجعه ایرباس و دیگری درباره کودتای ۲۸ مرداد به عنوان وصیت نامه سینما‌یی‌ام تا دینم را به کشورم ادا کرده باشم.
وی تصریح کرد: از سال ۷۳ به مدت ۱۷ سال دنبال این پروژه هستم و در خصوص این پروژه با هاشمی رفسنجانی ملاقات داشتم و سپس خاتمی به وزیر ارشاد وقت خود  دستور داد که مسئله را پیگیری و نتیجه را گزارش کنند،ولی سیف‌الله داد معاون سینمایی وزیر ارشاد وقت مسئله را جدی نگرفتند.
اسدی عنوان کرد در این رابطه همچنین حضوری با محمود احمدی نژاد ملاقات داشتم و تنها نامه‌ای که با خط خودش دستور داده بودند نامه من بود.
این کارگردان سینما تصریح کرد: جواد شمقدری زمانی که در دوره قبل مشاور رئیس جمهور بود، چندین بار من را به دفتر ریاست جمهوری دعوت کرد و پیرو ا ین پروژه صحبت‌هایی کردیم و پس از اینکه به سمت معاونت سینمایی رسید گفت این پروژه دستور احمدی نژاد است و آن را پیگیری خواهیم کرد ولی در حال حاضر بودجه نداریم.
وی ادامه داد:در نتیجه بعد از ۱۷ سال پیگیری روز ۱۲ تیر ماه مصادف با ۳ جولای،”احمد میر علایی” مدیر بنیاد سینمایی فارابی از من و‌ “قاسم قلی پور” تهیه‌کننده کار دعوت کردند که آن روز مصادف با سالروز انهدام ایرباس بود و حتی در همان روز روی سایت بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد که ما برای ساخت این فیلم به توافق رسیدیم.
وی بیان کرد: حالا به یکباره معاونت سینمایی از “اسکات فرانک” در جشنواره فجر خواسته تا درباره ایرباس فیلم بسازد،یک فرد آمریکایی که هیچ پیشینه‌ی ساخت فیلم و کارگردانی ندارد را می‌آورند که درباره ایرباس  فیلم بسازد.
وی اظهار داشت: به نظر من این یک دسیسه است که همان روزی که خبر پروژه من بر روی سایت می‌رود همزمان از یک آمریکایی برای ساخت فیلم درباره ایرباس دعوت می‌کنند.
اسدی عنوان کرد: آن فیلم نامه هیچ ارتباطی به ایرباس ندارد و شنیده‌ها حاکی از این است که ۵ میلیون دلار از طرف وزارت ارشاد از بودجه معاونت سینمایی به یک کمپانی آمریکایی برای ساخت این پروژه پرداخت شده است،در حالی که ذر شرایط حاضر هیچ کمپانی آمریکایی حق همکاری با ایران را ندارد و در این صورت دولت در آن کمپانی را پلمپ می‌کند.
وی تصریح کرد:جالب اینجاست که ۲۴ سال پیش هواپیمای مسافربری با ۲۹۰ مسافر در هوای ایران در زمان تغییر جهت هواپیما مورد حمله وحشیانه ناو آمریکایی قرار گرفته و تکه تکه می‌شود و حالا بعد از  ۲۴ سال صبر یک فرد آمریکایی می خواهد قهرمان ملی شود و درباره ایرباس ایرانی فیلم بسازد که این جای تاسف دارد.
وی در این باره افزود: در حالی که سعید اسدی که زندگی‌اش را در آمریکا به باد داده است بعد از بیست و اندی سال زندگی در غرب جلوی فیلم سازی او سنگ می‌اندازند.
اسدی بیان کرد: مسئله ایرباس یک موضوع جهانی است و هر کس در هر جای دنیا می‌تواند درباره آن فیلم بسازد،ولی زمانی که خبر آن روی سایت بنیاد سینمایی فارابی می‌رود و اعلام می‌کنند که ما می‌خواهیم با حمایت معاونت سینمایی و بنیاد فارابی این فیلم را بسازیم و بعد از طرف معاونت سینمایی اعلام می‌شود یک آمریکایی می‌خواهد این فیلم را بسازد این دسیسه است و سلامت در این مسئله وجود ندارد./م


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.