اظهارات دکتر تقی‌پور در خصوص فرآیند تغییر دبیر شورایعالی فضای مجازی

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: آیین‌نامه داخلی شورا با سکوت در مورد استعفای دبیر ابهاماتی را ایجاد کرده است. اما نظر غالب شورا این است که پس از بازگشت رئیس‌جمهور شأن فراقوه‌ای شورا در حوزه فضای مجازی کشور حفظ شود.
 
 
رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: معتقدم باید صبر کرد تا رئیس شورای عالی فضای مجازی (آقای روحانی) از سفر نیویورک بازگردند و جلسه شورا تشکیل شود.
 
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: صحبت‌هایی که اکنون می‌شنویم مبنی بر استعفای آقای اخوان دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی است و اینکه آقای روحانی برابر آیین‌نامه موقتاً سرپرست معرفی کرده‌اند.
 
وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات که پس از برکناری توسط رئیس‌جمهور پیشین و لغو عضویت حقوقی، با حکم مقام معظم رهبری به عضویت حقیقی شورا درآمده است، ادامه داد: اما بعضی از اعضای شورا بر این نظرند که موضوع تعیین سرپرست موقت در آیین‌نامه روشن نیست و باید جلسه شورای عالی فضای مجازی تشکیل می‌شد و دربارهٔ تعیین سرپرست مرکز ملی فضای مجازی و سرپرست شورای عالی فضای مجازی در شورا تصمیم‌گیری می‌شد.
 
تقی‌پور افزود: از سوی دیگر این بحث مطرح است که با توجه به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک زمان محدود بود و فرصت لازم برای تشکیل جلسه شورا نبوده است و پس از برگشتن از سفر، جلسه شورای عالی فضای مجازی تشکیل خواهد شد.
 
وی در پاسخ به این سؤال که آن دسته از اعضای شورای فضای مجازی که نظر دیگری دارند آیا نظرشان این است که تعیین سرپرست موقت نیز باید در جلسه شورا تصمیم‌گیری شود؟ گفت: بله، آن دسته از اعضا نظرشان این است که هرگونه جابه‌جایی در ریاست مرکز و جابه‌جایی دبیر شورای عالی فضای مجازی باید در جلسه شورا مطرح شود.
 
تقی‌پور در پاسخ به این سؤال که آیین‌نامه داخلی شورا در این خصوص چه می‌گوید، گفت: در آیین‌نامه داخلی شورا، راجع به استعفا صحبت نشده است، به این صورت نوشته شده که «در صورت عزل دبیر، رئیس‌جمهور می‌تواند سرپرست بگذارد»، اما چون این اتفاق نیفتاده، این ابهام وجود دارد. در آیین‌نامه داخلی حکم مشخصی برای استعفا وجود ندارد.
 
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که تعیین سرپرست به مدت سه ماه در آیین‌نامه وجود دارد، گفت: این موضوع در آیین‌نامه وجود دارد. معمولاً در قانون هم این مورد وجود دارد که اگر جایی مدیر مستقیم نداشته باشند، رده بالاتر می‌تواند حداکثر به مدت سه ماه برای آنجا سرپرست منصوب کند و این سه ماه در آیین‌نامه از این قانون آمده است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که در آیین‌نامه مشخص نشده که در صورت عزل یا استعفا، رئیس‌جمهور بتواند سه ماه سرپرست بگذارد، گفت: در مورد عزل می‌شود، اما در مورد استعفا در آیین‌نامه صحبتی نشده است.
 
وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که نظر غالب شورا در مورد این انتصاب چیست؟ گفت: شورای عالی فضای مجازی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری یک شورای فراقوه‌ای، بسیار مهم، تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در حوزه فضای مجازی در کشور است. از این رو مسلم است که می‌طلبد در همان سطح بالای حاکمیتی، شأن شورا حفظ شود.
 
تقی‌پور ادامه داد: به این سبب وقتی می‌بینیم شورایی وجود دارد که رؤسای سه قوه و بالاترین رده بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای کشور در آن عضویت دارند، به این معنی است که در این شورا تصمیمات مهم ملی و در سطح حاکمیتی گرفته خواهد شد.
 
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: بنابراین همه اعضا به اتفاق نظرشان این است که جایگاه این شورا بسیار مهم است و طبیعی است که کسی که در جایگاه دبیر قرار می‌گیرد و باید با تمام نهادها و دستگاه‌های اجرایی و قوای دیگر در ارتباط باشد، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد.
 
وی گفت: بیشتر تأکید این است که به این سبب همانطور که در آیین‌نامه داخلی شورا پیش‌بینی شده، تعیین شخص دبیر باید حتماً در شورا تعیین شود و هیچ فردی به تنهایی نمی‌تواند در مورد انتخاب دبیر تصمیم‌گیری و دبیر را منصوب کند.
 
وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حتی بالاتر از آن، زمانی که شورا به دبیر رأی داد، باید به تأیید مقام معظم رهبری برسد تا فرد بتواند در جایگاه دبیری شورا قرار بگیرد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.