اظهارات مقام روسی پیش از مذاکرات آلماتی؛ روسیه امیدوار به توافقات سازنده

۱۴فروردین۱۳،

معاون وزیر امور خارجه روسیه که برای شرکت در دور تازه مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه «۱+۵» به آلماتی سفر کرده، تاکید کرد که اکنون زمان تلاش سازنده برای رسیدن به توافق و تقویت اعتماد بین طرفین است.

فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد» نوشت: “سرگئی ریابکوف ” معاون وزیر امور خارجه روسیه برای شرکت در دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای ایران و نمایندگان گروه « ۱+۵ » به آلماتی قزاقستان سفر کرده است.

مقامات مسکو امیدوارند که این دیدار بتواند به توافقات سازنده‌ای بین طرفین بیانجامد.

ریابکوف قبل از اعزام به این سفر به خبرنگاران گفت: اکنون زمان آغاز تلاش سازنده برای دستیابی به توافق بین طرفین است و لازم است تا اعتماد بین طرفین تقویت شود.

این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد: مقامات تهران اولویت‌ها و ترجیح‌های خود را دردور قبلی مذاکرات آلماتی (۲۷-۲۶ فوریه) به اطلاع نمایندگان کشورهای عضو گروه «۱+۵» رساندند و سپس کارشناسان طرفین در تاریخ ۱۸-۱۷ ماه مارس در استانبول (ترکیه) جزییات مسائل را مورد بررسی قرار دادند. طرف ایرانی هم می‌داند که میانجیان بین المللی نگران چه مسائلی می باشند. اکنون وظیفه طرفین آن است که این برخوردها چگونه مشترک شده و با یکدیگر هماهنگ شوند.

معاون وزیر خارجه روسیه در پایان دور قبلی مذاکرات آلماتی گفته بود که گروه «۱+۵» به ایران پیشنهاد تسهیل رژیم تحریم‌ها و عدم اعمال تحریم‌های مجدد را در ازای موافقت تهران با برداشت گامی در جهت توقف غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد و کاهش تجهیزات تاسیسات هسته‌ای فردو را داده است.

اینکه آیا این دور از مذاکرات نتیجه مثبتی خواهد داشت و یا اینکه گروه «۱+۵» به سئوال و اصرار کردن‌های خود ادامه خواهد داد و این مسئله که آیا ایران همچنان همه پیشنهادات را رد خواهد کرد، مسئله‌ای است که طی یکی دو روز آینده روشن خواهد شد. کارشناسان شرایط کنونی را «پیشرفت آرام» اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ارزیابی کرده اند.


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.