اظهارات وزیر ارشاد دربارهٔ خانه سینما

۱۶اردیبهشت،

ممتازنیوز: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال که از افزایش قیمت کاغذ اظهار تأسف می‌کرد، گفت: این مسئله سبب شده ناشران دقت بیشتری در انتخاب کتاب‌ها برای چاپ داشته باشند و دیگر آثار ضعیف را نمی‌پذیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، این مطلب را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در جریان نشست خبری که به مناسبت اجلاس وزرای فرهنگ مجمع گفتگوی همکاری آسیا در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار می‌شد، بیان کرد.

وی با رد ادعای یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه تنها نیمی از کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه امسال کتاب تهران، چاپ اول است، گفت: درست است که تعداد عناوین کتاب در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ کاهش داشته است و از ۶۹ هزار عنوان به ۶۴ هزار عنوان رسیده است ولی این تنها ۵ هزار عنوان کاهش را نشان می‌دهد و به معنی این نیست که تعداد عناوین چاپ اول نصف شده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۵۰ درصد از کتاب‌های انتشار یافته در یک سال قبل تالیفی می باشند، به بحث تاثیر افزایش قیمت کاغذ در فعالیت ناشران اشاره کرد و گفت: من ضمن اینکه از این اتفاق اظهار تاسف و تاثر می‌کنم، ولی این طور هم نیست که بگوییم به خاطر گرانی کاغذ در کشور، کار نشر دچار رکود شده است البته این را هم باید بگویم که گرانی کاغذ سبب شده ناشران دقت بیشتری در انتخاب کتاب‌ها برای چاپ بکنند.

حسینی ادامه داد: الان ناشران دیگر کارهای نازل و سطحی را نمی‌پذیرند و این هم به همین سبب مشکل گرانی کاغذ است. در امور دینی کتاب‌هایی برای انتشار یافتن به اداره کتاب می‌آید که گرچه ما نمی‌توانیم طبق قواعد نشر از چاپ آنها جلوگیری کنیم، اما واقعا کتاب‌های ضعیفی می باشند. حتی در حوزه شعر هم این گونه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاکید مقام معظم رهبری بر حل مشکلات زیرساختی کتاب و بحث کاغذ در بازدیدشان از نمایشگاه خبر داد و گفت: پیرو تاکیدات ایشان ما دیروز با آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور و آقای غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت مذاکراتی داشتیم تا حل مشکل کاغذ را جدی‌تر بگیرند. آنها هم اعلام آمادگی کردند و امیدوارم کارگروه‌های ویژه‌ای در این خصوص تشکیل شود تا این مشکلات از سر راه برداشته شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوال مشترک چند نفر از خبرنگاران در مورد اینکه آیا واژه «جمهوری اسلامی» به عنوان «خانه سینما» اضافه خواهد شد یا نه و نظر وی در این باره چیست؟ گفت: شما چندین بار این سئوال را پرسیدید من هم صریح بگویم که هنوز خبر تازه‌ای در این مورد رخ نداده و دوستان به جمع بندی نهایی در این زمینه نرسیده‌اند و اگر خبر تازهی باشد، اعلام می‌کنیم.

حسینی در عین حال یادآور شد: ما می‌خواستیم اساسنامه خانه سینما قانونی باشد و کارهایی که در آن انجام می‌شود در چارچوب موازین قانونی باشد که دوستان ما هم پیگیر این مسئله می باشند.


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.