اظهارنظرهای دوپهلو مسوولان وزارت کشاورزی درباره واگذاری زمین به قطری‌ها: زمین نمی‌دهیم … به ما ربطی ندارد.. بررسی می‌شود

این در حالی است که طبق اعلام یکی از کارشناسان دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی طی دو سال گذشته قطری‌ها اعلام کرده‌اند که آمادگی دارند یک میلیارد دلار برای واگذاری زمین کشاورزی در استان فارس بپردازند.

در حالی که قطری‌ها برای سرمایه‌گذاری و اجاره بلندمدت اراضی کشاورزی ایران درخواست داده‌اند و سازمان جهاد کشاورزی استان تهران درحال تهیه لیست متقاضیان و معرفی آنها به وزارت اقتصاد است؛ مسئولان وزارت کشاورزی ابتدا از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده و پس از ارجاع به بخش‌ها و همکاران مختلف خود نظراتی دو پهلو ارائه می‌کنند.

به گزارش ایسنا پس از اینکه اعلام شد سرمایه‌گذاران قطری برای اجاره زمین‌های کشاورزی ایران اعلام آمادگی کرده‌‌اند مسئولان و دست‌اندرکاران وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از یک طرف واگذاری بلند مدت زمین به خارجی‌ها را مغایر قانون دانسته و اعلام کردند این موضوع صحت ندارد؛ اما از سویی دیگر عنوان می‌کنند که در حال بررسی ظرفیت‌ها و معرفی متقاضیان هستند و تصمیم‌گیری در این باره را به چارچوب قوانین وزارت اقتصاد محول کرده‌اند.

هر گونه درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌شو و سپس این وزارتخانه به وزارتخانه مربوطه، موضوع را مکاتبه و از زمینه‌های سرمایه‌گذاری کسب اطلاع می‌کند که در این میان اخیرا سازمان امور اقتصادی و دارایی استان تهران طی نامه‌ای به سازمان جهاد کشاورزی استان خواستار کسب اطلاعات در زمینه سرمایه‌گذاری قطری‌‌ها در بخش کشاورزی از طریق اجاره بلند‌مدت زمین‌های زراعی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز طی نامه‌ای به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه خود اعلام کرده است اطلاع‌رسانی موثر به متقاضیانی که مایل به اجرای این نوع طرح هستند صورت گیرد و فهرست و مشخصات مربوطه همچون زمین، ساختمان، تاسیسات زیربنایی، نحوه تولید، وضعیت آبی و مواردی از این دست تا نیمه مرداد سال جاری به مدیریت صدور پروانه‌ها اعلام شود.

این در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در بخش‌های مختلف اعم از دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و توسعه تجارت کشاورزی، سازمان امور اراضی کشور، دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه ابراز بی اطلاعی کامل کرده و پیگیری و توضیح موضوع را به یکدیگر ارجاع می‌دهند.

نهایتا پس از پیگیری‌های چندین باره از دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و توسعه تجارت کشاورزی، اسماعیل عباس‌پور ـ مدیرکل این دفتر ـ به ایسنا اعلام کرد: تاکنون قطری‌ها هیچ‌گونه پیشنهادی و درخواستی مبنی بر واگذاری، فروش یا اجاره بلند‌مدت اراضی کشاورزی ایران نداشته‌اند.

وی اظهار کرد:‌ هر گونه سرمایه‌‌گذاری خارجی در کشور باید از طریق وزارت اقتصاد درخواست و اعلام شود و سپس این وزارتخانه به وزارتخانه مربوطه موضوع را مکاتبه خواهد کرد که تاکنون وزارت اقتصاد مکاتبه‌ای مبنی بر سرمایه‌گذاری قطر در اراضی کشاورزی ایران به وزارت کشاورزی نداشته است.

عباس‌پور گفت: در صورتی که قطری‌ها درخواست سرمایه‌گذاری در اراضی کشاورزی ایران (فروش یا اجاره بلند‌مدت) داشته باشند، این موضوع مربوط به سازمان امور اراضی بوده و آنها باید در این زمینه اظهار‌نظر کنند.

این درحالی است که علیرضا اورنگی ـ سرپرست سازمان امور اراضی کشور ـ در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: واگذاری اراضی مستعد کشاورزی به سرمایه‌گذاران خارجی امکان‌پذیر نیست؛ چگونه ممکن است که زمین‌هایمان را به خارجی‌ها واگذار کنیم که آنها برایمان کشاورزی کنند؟

هم‌چنین هاشمی ـ مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی ـ در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: سرمایه‌گذاری قطری‌ها در اراضی کشاورزی به این دفتر مربوط نیست.

این در حالی است که طبق اعلام یکی از کارشناسان دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی طی دو سال گذشته قطری‌ها اعلام کرده‌اند که آمادگی دارند یک میلیارد دلار برای واگذاری زمین کشاورزی در استان فارس بپردازند.

هم‌چنین عبدالکریم رضوی ـ مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری کشاورزی ـ در این زمینه گفت: براساس قانون، به تعاونی‌ها اجازه داده شده با بانک‌های خارجی مشارکت سرمایه‌گذاری داشته باشند، اما تاکنون پیشنهادی در این خصوص از هیچ کشوری نداشته‌ایم.

بر اساس پیگیری‌های انجام شده خبرنگار ایسنا مسئولان مختلف و مربوطه وزارت کشاورزی با واگذاری اراضی کشاورزی به قطری‌ها در جملاتی بر این موضوع صحه گذاشتند و سپس هم با ابراز بیاناتی مخالفت کرده و اولویت واگذاری و کشت را به تولیدکنندگان و فارغ‌اتحصیلان بیکار ایرانی دانستند در حالی که هنوز این وزارتخانه موضع و نظر قطعی و مشخصی در این باره اعلام نکرده است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.