اظهارنظر غربی‌ها دربارهٔ مرگ تاچر

۲۰فروردین۱۳،

رهبران قدیمی و کنونی غرب به مارگارت تاچرادای احترام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مارگارت تاچر، اول‌وزیر اسبق انگلیس که به “بانوی آهنین” مشهور بود روز دوشنبه در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تاچر را “دوست واقعی آمریکا” خواند. هلموت کهل، صدراعظم اسبق آلمان نیز گفت که برای مارگارت تاچر به خاطر عشقش به آزادی و باز بودن فضای سیاسی و صداقت در عمل ارزش بسیاری قائل است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز اظهار داشت که با توجه به الگوها و معیارهای مسیحیت، تاچر خدمات بسیاری را برای مردم انجام داد و در ارتقای آزادی میان ملل نقش بسزایی داشت.

ژان مارک آیرول، اول‌وزیر سوسیالیست فرانسه ضمن ادای احترام به تاچر از وی و سیاست‌هایش انتقاد کرد.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا به تاچر به سبب کمک‌هایش به توسعه اتحادیه اروپا به رغم شک و شبه‌های وی نسبت به روابط لندن با این اتحادیه، ادای احترام کرد.

میخائیل گورباچف، رهبر شوروی سابق نیز مارگارت تاچر را “سیاستمداری بزرگ و شخصیتی ارجمند” ارزیابی کرد و گفت: این بانوی فقید در تاریخ و خاطرات باقی خواهد ماند.

لخ والسا، رهبر اسبق لهستان نیز گفت: مارگارت تاچر دارای شخصیتی بزرگ بود که کارهای بسیاری را برای جهان انجام داد؛ کارهایی که به فروپاشی کمونیسم در لهستان و اروپای شرقی منجر شد.

نانسی ریگان، همسر رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا نیز گفت: رونی(رونالد ریگان) و مارگارت دوستان سیاسی بودند که هر دو به تحقق آزادی و پایان دادن به کمونیسم متعهد بودند.

بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا نیز از تاچر به عنوان “سیاستمداری مهم و مثال زدنی” یاد کرد که در زندگی خود محدودیت‌های بسیاری را زیر پا گذاشت و کشورش را به پیش برد.

جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت: تاچر رهبری تاثیرگذار بود که با تکیه بر اصول، کشورش را با اطمینان و شفافیت هدایت کرد.

هنری کیسینجر، دیپلمات سابق آمریکایی نیز اول‌وزیر اسبق انگلیس را رهبری با توانایی‌های فوق‌العاده و شخصیتی مهم خواند.

رسانه‌های دولتی چین از تاچر به عنوان شخصیتی برجسته یاد کردند که در بهبود روابط پکن و لندن نقشی مهم ایفا کرد.

در همین حال پرچم‌ها در انگلیس در احترام به تاچر به حالت نیمه افراشته درآمدند و قرار است تابوت وی در یک مراسم ویژه و همراه با رژه نظامی، بر اساس خواست وی از ساختمان پارلمان تا کلیسای سنت پل برده شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.