اظهار نظر عبدالله گل در خصوص سوریه، ایران و رژیم صهیونیستی

رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه ای ضمن انتقاد از دیکتاتوری بی‌رحم حاکمان عرب، همچنین سران رژیم صهیونیستی را کوته بین و فاقد دوراندیشی دانست.
به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالله گل در مصاحبه با مجله “فارین پلیسی” گفت: من فکر نمی کنم که امروز بیداری عربی در مسیر منفی پیش می رود. وی به شیوه‌ای اغراق آمیز به تجربه و تاریخ دموکراسی و آزادی بیان در کشورش اشاره کرد و در ادامه افزود: در کشورهای عربی برای چند سالی این مسیر بسته بود و آنها در جستجوی آن بودند و از حاکمیت دیکتاتورهایی که خشن بودند و با مردم خود خشن رفتار می کردند رنج می بردند لذا به این دلیل است که اپوزیسیون در این کشورها به نظر رادیکال می رسد.

رئیس جمهوری ترکیه در عین حال گفت: برای مثال نخست وزیر تونس ۱۰ سال را در زندان گذراند و بسیاری از این رهبران در ۱۰ و ۱۵ سال گذشته در زندان بودند، اما هیچ حس انتقام جویانه ای در این افراد نمی بینید آنها به گذشته نگاه نمی کنند، بلکه نگاه آنها به آینده است.

وی در ادامه به حمایت آمریکا از به اصطلاح دموکراسی در منطقه اشاره کرد و مدعی شد که مردم این کشورها به ویژه جوانان از این حمایت‏های اخلاقی آمریکا قدردان هستند.

سوریه و نقش ترکیه در آن
عبدالله گل در ادامه به نقش کشورش در سوریه و تحولات این کشور اشاره کرده و مدعی شد: ترکیه تلاش های زیادی برای تغییرات مسالمت آمیز در سوریه انجام داده است. در زمان پدر اسد شما اینترنت، فیس بوک و توییتر نداشتید . آن زمان دوران دشواری بود من با بشار در این باره صحبت کرده و به وی گفتم که زمان تغییر کرده اما اکنون پس از تمام این خونریزیها ما به نقطه بدون بازگشت رسیده ایم.

این مقام ترکیه در ادامه به مسکو و تهران در تحولات سوریه اشاره کرد و در لحنی مداخله گرانه گفت: روسیه و ایران نمی توانند شرایط موجود را حفظ کنند و باید به جامعه جهانی پیوسته و مشترکاً برای حل بحران اقدام کنند.

ترکیه و روابط با رژیم اسرائیل
رئیس جمهوری ترکیه در ادامه به روابط کشورش با رژیم اشغالگر قدس نیز اشاره می‌کند و می گوید: این رابطه هنوز از بین نرفته و این به خاطر تلاش های دولت ترکیه است.

گل اقدام تل آویو در حمله به کاروان آزادی را اقدامی غیرقابل فراموش می داند و می گوید: این چیزی نیست که فراموش شود و تا اسرائیل کاری را که لازم است، انجام ندهد کسی نمی تواند از عادی سازی روابط صحبت کند.

وی درادامه می گوید: اسرائیل به درستی از ارزشی که دوستانش دارند قدردانی نمی کند. کسانی که در حال حاضر بر اسرائیل حکومت می کنند به نظر می رسد دوراندیش نیستند. به نظر می رسد آنها استراتژی کوته بینانه ای دارند و این یک مسئله است.
۵۱۵۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.