اعتراض ایران به عراق

به دلیل بازرسی هواپیمای ایرانی:

ایران > سیاست‌خارجی
سفیر ایران در عراق با اشاره به بازرسی یک هواپیمای ایرانی از سوی عراق به بهانه و ادعای حمل سلاح به سوریه، اظهار کرد: این رفتار خلاف عرف و توافق‌های سازمان‌های هواپیمایی دو کشور است و امیدواریم دیگر تکرار نشود.

حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره بازرسی یک هواپیمای ایرانی از سوی عراق هنگام عبور از آسمان این کشور که برخی کشورها از جمله آمریکا مدعی شدند ایران از طریق هوایی سلاح به سوریه حمل می‌کند، اظهار کرد: در حدود دو ماه است که مباحثی در این باره از جانب آمریکایی‌ها و برخی منابع دیگر مطرح می‌شود. مسئولان عراقی عنوان کردند که اگر مدرکی در این باره دارید ارائه دهید اما آنها بدون ارائه هیچ مدرکی بر بازرسی هواپیماهای ایرانی که از آسمان عراق عبور می‌کنند و به سمت سوریه می‌روند اصرار داشت.

وی ادامه داد: سخنگوی دولت عراق و وزیر خارجه این کشور نیز مطالبی را در روزهای گذشته در این باره عنوان کردند و در این راستا روز سه‌شنبه با توجه به اینکه بازرسی از هواپیمای ایرانی که از آسمان عراق به سمت سوریه عبور می‌کرده است خلاف توافق‌های سازمان‌های هواپیمایی دو کشور است، مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

دانایی‌فر گفت: اما پس از بازرسی مشخص شد که ادعاهایی که از طرف آمریکایی‌ها درباره ایران دیکته می‌شود درست نبوده است و هواپیمای ایرانی پس از بازرسی به مسیر خود ادامه داد.

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه ما مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: ضمن پیگیری این موضوع امیدواریم این مساله دیگر تکرار نشود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام عراق خلاف توافقی است که میان سازمان‌های هواپیمایی دو کشور است و این مساله حق عمل متقابل را برای ما محفوظ نگه می‌دارد. هر چند ما تمایل نداریم وارد چنین فضاهایی شویم و امیدواریم این مساله دیگر تکرار نشود.

دانایی‌ فر در پاسخ به اینکه هواپیمای مذکور باربری بوده است یا مسافربری، با بیان اینکه از جزئیات این مساله اطلاعی ندارم، تصریح کرد: نماینده ایران‌ایر روز سه‌شنبه با ما تماس گرفت و این مساله را به ما اطلاع داد. ما این موضوع را پیگیری کردیم و پس از بررسی‌ها و انجام بازرسی از سوی عراق، موضوع خاتمه یافت و هواپیما به مسیر خود ادامه داد.

سفیر ایران در عراق در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به خارج شدن اسامی گروهک تروریستی منافقین از لیست تروریست‌ها از سوی آمریکا، تصریح کرد: آمریکایی‌ها با این کار نشان دادند که یا خودشان را به فراموشی زده‌اند یا فراموش‌کار شده‌اند که جنایات این سازمان تروریستی از ابتدا تاکنون را نادیده می‌گیرند.

وی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند خروج اسامی گروهک تروریستی از لیست تروریست‌ها به دلیل تسهیل شرایط برای پذیرش این افراد از سوی کشورهای مقصد بوده است، اظهار کرد: معتقدم چنین تحلیل و برداشتی عذر بدتر از گناه است. دنیا اعضای گروهک تروریستی منافقین را با جنایاتی که انجام داده‌اند به خوبی می‌شناسد و این نوع القا کردن توجیه عمل خلاف این افراد است. این در حالی است که اگر خروج اسامی از لیست تروریست‌ها برای تسهیل شرایط پذیرش بوده باشد پس اروپا نباید با این مساله مشکلی می‌داشت چرا که اروپا خیلی وقت پیش آنها را از لیست تروریست‌ها خارج کرده بود اما همچنان برای پذیرش آنها مشکل دارد.

دانایی‌فر گفت: این برداشت منطقی و قابل قبول نیست و بیشتر برای اعمال نفوذ است.

سفیر ایران در عراق در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با خروج اسامی گروهک منافقین از لیست تروریست‌ها، آیا پیگیری قضایی برخی سران این گروهک به خاطر جنایاتی که نسبت به دولت و ملت ایران انجام داده‌اند، منتفی و یا کم‌رنگ خواهد شد، گفت: خیر، خروج این اسامی از لیست تروریست‌ها به این معنی نیست که همه مسائل حقوقی و حقیقی درباره یک سازمان تروریستی لغو شود. این مساله به جای خود محفوظ است و ما پیگیری‌های خود را به طور جدی انجام می‌دهیم.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.