اعتراض به عمکرد‌ها در زلزله اخیر

از صدا و سیما تا وزارت بهداشت و هلال احمر؛

ایران > قانونگذاری
نمایندگان مجلس نسبت به نحوه عمل وزارت کشور، وزارت بهداشت، هلال احمر و صدا و سیما در مواجهه با زلزله اخیر انتقاد کردند.

 به گزارش ایسنا،‌ مسائل مدیریتی مربوط به زلزله شمال‌غرب کشور باعث شد وزیر بهداشت،‌ ‌رئیس سازمان هلال اهمر و رئیس ستاد مدیریت بحران در صحن علنی مجلس حاضر شوند و در غیبت وزیر کشور به نمایندگان گزارش بدهند.

 الله‌وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان، می گوید در ۲۴ ساعت اول حادثه زیرساخت‌های مخابراتی و راه‌های ارتباطی و پلها از کار افتاده اند و تشکیل نشدن ستاد مدیریت بحران،‌ باعث افزایش آمار تلفات شده است، فرماندار غیرمقیم و بسیاری از مسوولانی که لازم بوده است در صحنه حضور فوری داشته باشند با تاخیرهای چند ساعته به محل حادثه رسیده‌اند.

 بیمارستان در ورزقان نیست و این مساله هم مورد اعتراض دهقان بوده است،‌ هر چند که وزیر بهداشت می‌گوید بیمارستان صحرایی در منطقه بر پا شده است و اکثر مصدومان هم به شهرهای مجهز اطراف فرستاده شده‌اند.

 با این وجود دهقان از وزیر بهداشت خواست به جای ارائه گزارش و آمار به فکر تجهیز بیمارستان منطقه باشد که به گفته پزشکیان،‌هنوز تکمیل وافتتاح نشده در جریان زلزله ویران شده است.

 مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز که سابقه وزارت بهداشت را هم در کارنامه خود دارد،‌ می‌گوید برخی سوء مدیریت‌ها موجب افزایش آمار تلفات بوده است،‌ وگر نه زلزله‌ای با این اندازه نباید چنین تلفات سنگینی به جا می‌گذاشت.

 وی همچنین گفته است که رئیس جمعیت هلال اهمر در حالی از توزیع کمک‌ها حرف می‌زند که بخش اعظم این کمک‌ها به دست مردم نرسیده ‌و این بسیار زشت است که عده‌ای سودجوی خائن چادرهایی را که برای زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده است تحویل بگیرند ولی چادرها سر از جای دیگری در بیاورند.

 پزشکیان همچنین تاکید کرده است که بخش زیادی از کمک رسانی به زلزله‌زدگان توسط مردم صورت گرفته است و به همین دلیل در عمق مناطق زلزله‌زده امداد رسانی کم‌تری صورت گرفته است.

 در میان گلایه از سوء مدیریت‌ها، البته سهم صدا و سیما از همه بیشتر بود.‌ پزشکیان،‌ از رئیس مجلس خواست تا به صدا و سیما تذکر دهد و گفت که «صداوسیما اطلاع ‌رسانی درستی از زلزله ورزقان نداشته است. انگار که نه انگار بین ۷۰ تا صددرصد ۲۰۰ روستا تخریب شد و ۳۰۰ نفر کشته شدند و جمع زیادی بی‌خانمان شدند.»

 یونس اسدی،‌ نماینده مردم مشکین شهر،‌ هم نسبت به پخش برنامه خنده بازار اعتراض کرده و گفته است که «مسئولان این سازمان از این عملکرد خود خجالت بکشند»، قاضی پور نماینده مردم ارومیه، هم به عملکرد صدا و سیما در این مورد اعتراض کرده است.

 کار اعتراض به عملکرد روزهای گذشته صدا و سیما البته به رییس مجلس هم رسیده است و علی لاریجانی از تریبون ریاست مجلس خطاب به ستاد مدیریت صدا و سیما گفته است که «مسوولان صدا و سیما باید به چالش‌های مطرح شده در جلسه امروز توجه جدی کرده و شرایط سخت مردم در منطقه را درک کنند تا با شکل‌گیری همدردی همگانی قدری از آلام مردم زلزله‌زده کاسته شود.»

وزیر بهداشت در گزارش خود به مجلس اعلام کرده است که دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها که زیر نظر این وزارت‌خانه اداره می‌شوند در آماده باش قرار دارند.

 مرضیه وحید دستجری،‌ وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گفت که روی هم رفته ۳۰۰ هزار نفر در مناطق زلزله زده در معرض آسیب هستند.۱۳۷ آمبولانس و‌ یک اتوبوس آمبولانس به منطقه رفته اند،‌۳۴۰ تکنسین اورژانس و پنج اکیپ تخصصی پزشکی از استان‌های همجوارهم البته در مناطق زلزله زده حضور دارند.

 دستجردی یادآوری کرد که از بین رفتن خطوط ارتباطی و مخابراتی در جریان زلزله، امداد رسانی را با مشکل مواجه کرده است‌ و نیاز فوری به گسترش خدمات امداد هوایی و بالگردهای مناسب وجود دارد.

 رئیس جمعیت هلال‌احمر،گفت که کار جست‌و‌جو و نجات زلزله‌زدگان تمام شده است و در فاز دوم اسکان تغذیه اضطراری با توزیع هشت هزار و ۷۰۵ چادر، بیست هزار بسته غذا، یازده هزار و ۹۰۰ پتو، ۳۳ هزار کنسرو و سه هزار تخته موکت درجریان است که امروز به پایان خواهد رسید.

 البته این در حالی است که پزشکیان می‌گوید هشت هزار چادر مورد اشاره به دست مردم نرسیده است.

 روستاهای زلزله زده پرداکنده‌اند و امداد رسانی با مشکل روبه‌روست. با این حال ابوالحسن فقیه، رئیس جمعیت هلال‌احمر، اظهار امیدواری کرده است که توزیع دفترچه‌های ارزاق و اقلام زیستی از فردا آغاز شود.

 رئیس سازمان هلال احمر همچنین گفت که ۲۰۰ روستای تابعه اهر، هریس و ورزقان، ۷۰ تا صددرصد آسیب دیده‌اند و تا کنون هزار و ۸۰ نفر در قالب ۹۲ تیم به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

 وی تاکید کرده که کمبود ارزاق وجود ندارد و توزیع اقلام به تدریج آغاز خواهد شد.

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، هم در گزارش خود به مجلس تصریح کرده است که بافت‌های فرسوده باعث افزایش تلفات زلزله شده‌اند.

 سرما در شمال غرب زود رس است و حسن قدمی،‌ رئیس سازمان مدیریت بحران کشوراعلام کرده است که حدود ۱۱۵ روستا خسارتی در حدود ۴۰ تا ۶۰ دیده اند و ۴ تا ۵ هزار منزل روستایی تخریب شده است.

 نمایندگان خواهان تسریع در برنامه ریزی برای حل مشکل مسکن زلزله زدگان هستند و لاریجانی از کمیسیون عمران خواسته است تا با تشکیل کارگروهی پیگیر رفع مشکلات مردم،‌ بازسازی واحدهای تخریب شده و ارائه گزارش به مجلس شوند.

 رئیس سازمان مدیریت بحران هم گفته است که دولت تسهیلاتی برای آماده سازی ۲۰ هزار واحد مسکونی ر منطقه در نظر گرفته است که در قالب آن وام های ۲ میلیون تومانی بلا عوض و وام های ۱۲ میلیون تومانی کم بهره به آسیب دیده‌گان پرداخت خواهد شد.

 مجلس در جلسه امروز البته علاوه بر شنیدن گزارش مسئولان اجرایی در غیاب وزیر کشور، یک فوریتی طرحی را تصویب کرده است که بر اساس آن اعتبارات سازمان مدیریت بحران از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گرفته می‌شود و به وزارت کشور بر می‌گردد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.