اعتراض سهامداران به برداشت شبانه از حساب بانکها

به گزارش خبرگزاری مهر، مجمع عمومی بانک پاسارگاد روز پنجشنبه ( دیروز) با حضور اعضای هیئت مدیره این بانک برگزار شد. مهمترین محورهای مباحث مطرح شده در این مجمع به شرح ذیل است:

* بانک پاسارگاد بزرگترین بانک کشور از حیث سرمایه پرداخت شده به میزان ۲۷۲۵۸ میلیارد ریال که با افزایش سرمایه ۱۰ درصدی در سال ، این مبلغ به ۳۰۰۰۰ میلیارد ریال بالغ خواهد شد.

* ترکیب سهامداران به مفهوم یک شرکت سهامی عام واقعی، با حدود ۵۰۰۰۰ نفر سهامدار و تشکیل مجمع با ۹۴٫۹۳  درصد سهامداران با حضور حدود ۲۰۰۰ نفر.

* دارا بودن بیش از ۸ درصد از ارزش معاملات بازار سرمایه از تاریخ ورود به بورس اوراق بهادار (۹۰٫۵٫۲۵)  و نیز ۳۰ درصد حجم معاملات صنعت بانکداری

* رعایت بهداشت اعتباری موجب شده است که این بانک کمترین نسبت مطالبات غیر جاری در صنعت بانکداری را داشته باشد که در همین راستا ، با کاهش یک درصدی نرخ مطالبات سر رسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول در سال ۱۳۹۰ به ۵٫۶ درصد رسیده است. در بانک پاسارگاد نرخ مطالبات غیر جاری نزدیک به استانداردهای بین المللی است.

* کسب بالاترین سود تاریخ بانکداری ایران به میزان ۹۸۳۶۰۷۹ میلیون ریال به ازای هر سهم ۳۶۰٫۸۵ ریال.

*تقسیم سود نقدی از طریق کاهش نسبت هزینه های عملیاتی به حقوق صاحبان سهام و دارایی ها و ارائه انواع خدمات الکترونیکی و اعتباری و ارزی به میزان ۶۲۶۹۳۴۰ میلیون ریال، به ازای هر سهم ۲۳۰ ریال بین سهامداران .

* افزایش ۳۰ درصدی در درآمدهای مشاع، ۳۴ درصد در درآمدهای غیر مشاع و افزایش ۲۰ درصدی در هزینه ها موجب افزایش ۶۲ درصدی در سود خالص سال ۱۳۹۰ گردیده است که موید افزایش کارائی بانک در سال مورد گزارش بوده است.

* افزایش ۲۵ درصدی در اعطای تسهیلات و نیز افزایش ۲۰ درصدی در جذب سپرده ها با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۰٫

* افزایش ۵۲ درصدی در گشایش اعتبارات اسنادی وارداتی و افزایش ۷۶ درصدی در بخش گشایش اعتبارات اسنادی داخلی . در این مسیر بانک توانسته است بخش قابل توجهی از نیازهای ارزی کالاهای اساسی و مواد و قطعات یدکی واحدهای تولیدی را برطرف نماید.

* ۱۰ برابر شدن جمع دارایی های بانک ، ۱۰ برابر شدن جمع حقوق صاحبان سهام ، ۱۹ برابر شدن جمع درآمدهای مشاع  و ۵ برار شدن جمع درآمدهای غیر مشاع ظرف ۵ سال گذشته.

* افزایش ۱۱۵ درصدی در تراکنشهای خودپردازها و پایانه های فروشگاهی در سال ۱۳۹۰ در مقایسه با سال قبل.

* افزایش تعداد مشتریان بانکداری مجازی در سال ۱۳۹۰ معادل ۶۱ درصد.

* درآمد سرانه بانک ۱۰۳۸۹ میلیون ریال، سرانه سپرده ها حدود ۵۲۶۳۴ میلیون ریال و سرانه تسهیلات اعطایی ۴۳۸۰۹میلیون ریال بوده اکه در مقایسه با ارقام مشابه سال قبل به ترتیب ۱۷٫۵ درصد، ۱۰ درصد و ۱۵ درصد افزایش داشته است که حاکی از ایجاد یک سیستم بهره وری مناسب و مستمر در عملیات بانکی بوده در حالی که تعداد همکاران در پایان سال ۱۳۹۰ حدود ۳۲۵۱ نفر بوده است که در مقایسه با سال قبل حدود ۹ درصد افزایش داشته است.

* با تلفیق شرکتهای گروه در صنعت های گوناگون همانند هلدینگ های معدنی، انرژی، IT و … با جمع اشتغال مستقیم حدود ۹ هزار نفر، درآمد تلفیقی بانک و گروه در سال ۱۳۹۰ معادل ۴۷٫۶ میلیارد ریال محاسبه شده است. با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در پروژه های هلدینگ های یاد شده ، سود قابل توجهی از محل سرمایه گذاریهای بانک نصیب سهامداران و سپرده گذاران خواهد گردید.

* به رغم این همه توفیقات و اصرار و تاکید سهامداران در مجمع ٫۲٫۲۰ مبنی بر افزایش پاداش هیئت مدیره ، با درخواست اعضای هیئت مدیره در جلسه مجمع، میزان پاداش از ۱۶/. درصد سال قبل به ۱/. درصد (یک در هزار) سود خالص کاهش یافت که از نظر مبلغ، همان پاداش سال قبل برای ۱۰ نفر اعضای هیئت مدیره و هیئت عامل اختصاص یافت.

* در پایان به رغم اعتراض‌های عمومی سهامداران در ارتباط با برداشت شبانه از حساب بانکها، از عملکرد بانک پاسارگاد تشکر و قدرانی به عمل آمد.

* سود هر سهم بانک برای سال ۱۳۹۰ در زمان ورود به بورس اوراق بهادار ۲۹۳ ریال پیش بنی شده بود که بر اساس عملکرد ۹ ماهه سال ۱۳۹۰ این مبلغ به ۳۳۰ ریال افزایش یافت و لیکن با محقق شدن ۳۶۰٫۸۵ ریال به ازای هر سهم در پایان سال ۱۳۹۰، افزایش سود هر سهم نسبت به بودجه اولیه ۲۳ درصد بوده است.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.