اعتراض نماینده آمریکا به گزارش اخیر بان کی مون

اعتراض نماینده آمریکا به گزارش اخیر بان کی مون

«سامانتا پاور» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با انتقاد از گزارش اخیر «بان کی مون» دبیر کل این سازمان درباره اجرای برجام، محتوای این گزارش را شامل برخی مسائل غیر مرتبط توصیف کرد.

به گزارش سایت خبری ممتاز نیوز:وی در نشست عصر دوشنبه (به وقت محلی) شورای امنیت، ضمن اعلام مخالفت آمریکا با ارکان گزارش دبیر کل سازمان ملل افزود : قابل درک است که ایران هم با بخش هایی از گزارش بان به شدت مخالف است.
 نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل ادامه داد : در شرایطی که برخی می گویند که ایران هم باید در این گزارش، فرصت یابد تا اعتراض خود به روند کاهش تحریم ها تحت توافق هسته ای را مطرح کند، شورای امنیت چنین اختیاری را برای دبیرکل در نظر نگرفته است.
سامانتا پاور همچنین ضمن اعلام اینکه ایران تاکنون به همه تعهدات خود در قالب برجام عمل کرده است، اجرای این تعهدات را عامل پیشرفت صلح و امنیت جهانی و باعث خرسندی آمریکا توصیف کرد.«ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد نیز در این نشست، با انتقاد از گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل، آن را مانعی بالقوه در مسیر اجرای برجام توصیف کرد. وی با بیان اینکه در این گزارش اشتباه های فاحشی صورت گرفته، گفت که در تنظیم آن بی طرفی لازم وجود نداشته است.
در گزارش شش ماهه بان کی مون درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده است که ایران اعتراض خود درباره قانون محدودیت ویزای آمریکا و نیز مصادره اموال بانک مرکزی را مطرح کرده است؛ با این حال این گزارش هیچ راهکار مشخصی برای حل این موضوع ارائه نداده است. بان در این گزارش همچنین آزمایش های موشکی ایران را ناقض ‘روح برجام’ توصیف ولی تاکید کرده است که شورای امنیت مسئول تصمیم گیری در این رابطه است.
«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این در رابطه با بخشی از این گزارش که پیش از موعد افشا شده بود، گفته بود که ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بوده است. وی در بخشی از اظهارات خود گفته بود : توافق هیچ گاه درباره این نبوده است که ما نسبت به ایران چه احساسی داریم. برجام درباره عمل به تعهدات است و آن ها به تعهدات خود پایبند هستند. ما هم به تعهدات خود پایبند هستیم.
منابع نزدیک به مذاکره کنندگان هسته ای می گویند که «بان کی مون» که نقشی در توافق تاریخی هسته ای نداشته است و طبیعتا اطلاعی از ظرافت های توافق و جزئیات آن ندارد، تحت تاثیر همان گروه های فشاری قرار گرفته است که وی را وادار به حذف نام عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودکان کردند.

تاریخ انتشار خبر: ۱۹ July 2016 | 8:12 am
باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.