اعتصاب و اعتراض سراسری یونان را فلج نمود

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

afp8-4.jpg

اعتراض‌های مردمی گسترده به بسته تازه ریاضتی دولت یونان که قرار است فردا (چهارشنبه) به رای گذاشته شود، زندگی عادی را در این کشور به حالت نیمه‌ تعطیل درآورده است.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز دوشنبه پخش برنامه‌های روزانه‌ی رادیو و تلویزیون یونان به سبب اعتصاب روزنامه‌نگاران متوقف شد. در همین حال، با فراخوان اتحادیه‌های کارگری و سندیکاها، کارگران و کارمندان سیستم حمل و نقل شهری، تاکسی‌رانی و جمع‌آوری زباله نیز دست از کار کشیدند.

از روز دوشنبه بیمارستان‌ها فقط برای ارائه خدمات در موارد اورژانسی آمادگی دارند و قرار است اعتصاب طی امروز (سه‌شنبه) و فردا به همه عرصه‌های خدمات عمومی کشیده شود.

اعتراض‌ها در خیابان و پارلمان

در اعتراض به تصویب احتمالی یک بسته ریاضتی تازه که فردا (چهارشنبه) در پارلمان به رای گذاشته می‌شود، موج تازهی از اعتصاب و اعتراض زندگی عادی در یونان را فلج نموده است.

به گزارش تفسیری دوئیچه وله، قرار است عصر امروز مهمانداران هواپیما دست از کار بکشند و به همین سبب، از روز دوشنبه شماری از پروازهای داخلی و بین‌المللی لغو شده‌اند. در دو روز آینده اداره‌های دولتی، بانک‌ها و واحدهای آموزشی نیز تعطیل خواهند بود.

شرکت‌های اتوبوس‌رانی و موسسه‌های حمل و نقل دریایی نیز تا روز چهارشنبه دست از کار می‌کشند. اعتصاب روزنامه‌نگاران ۲۴ ساعته اعلام شده و قرار است تا ساعت شش بامداد سه شنبه به وقت محلی ادامه یابد.

اعتراض فقط به خیابان‌ها و سندیکاها محدود نمی‌شود. در پارلمان یونان احزاب اپوزیسیون نیز نسبت به تصویب قانون تازهی که یونانی‌ها را ملزم به یک صرفه‌جویی دیگر چند میلیارد یورویی می‌کند، ابراز مخالفت نموده‌اند.

الکسیس سیپراس، رهبر ائتلاف چپ‌های افراطی اعلام نمود: ما تنها وقتی قادریم مشکلات را حل کنیم که به آرای عمومی رجوع کنیم.

وی ادامه داد، در این مورد این مردم می باشند که باید تصمیم بگیرند و به همین سبب باید انتخابات پیش از موعد برگزار شود.

رهبر ائتلاف چپ‌های افراطی روز دوشنبه در پارلمان یونان تاکید نمود، برگزاری انتخابات پیش از موعد «باید جلوی فروپاشی اقتصادی را بگیرد و به سیاست‌هایی که از بانکداران حمایت و مردم را تحقیر می‌کند، پایان دهد.

از سوی دیگر آنتونیس ساماراس، نخست وزیر یونان اخطار داد که عدم تصویب بسته تازهی ریاضتی به معنای خروج از حوزه پولی اتحادیه اروپا خواهد بود.

نخست‌وزیر یونان اعلام نمود، رد بسته ریاضتی از سوی مجلس به معنای خداحافظی با یورو است.

سه حزب ائتلافی دولت یونان در نشستی که روز یک‌شنبه برگزار نمودند، بر سر بسته‌ تازه به توافق کامل نرسیدند. دموکرات‌های چپ، به عنوان کوچک‌ترین حزب دولت ائتلافی اعلام نمود، فردا (چهارشنبه) به طرح دولت رای مثبت نخواهد داد.

دموکرات‌های چپ معتقدند در تدابیر تازهی که برای صرفه‌جویی در نظر گرفته شده، علاوه بر کاهش دستمزدها و حقوق بازنشستگی، از شاغلان در برابر بیکاری نیز حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد. فوتیس کوئیلیس، رئیس حزب دموکرات‌های چپ اعلام نموده است، این حزب در سیاست‌های خود مبنی بر حفاظت از حقوق کارگران پافشاری می‌کند.

حزب کوچک ائتلاف حاکم در عین حال اعلام نموده که مخالفت با این طرح به معنای شکاف و دوگانگی در میان دولت نمی باش. دموکرات‌های چپ می‌گویند، باید همه تلاش‌ها را به کار گرفت تا یونان بتواند کمک تازه ۳۱/۵ میلیاردی اتحادیه اروپا را دریافت کند و در این اتحادیه باقی بماند.

یا صرفه‌جویی یا خداحافظی با یورو

ناظران پیش‌بینی می‌کنند، نمایندگان احزاب ائتلافی که با صرفه‌جویی‌های تازه مخالف می باشند، فردا رای ممتنع خواهند داد. در این صورت نیز انتظار می‌رود بسته ریاضتی تازه رای لازم را به دست بیاورد. دو حزب اصلی دولت ائتلافی، بدون دموکرات‌های چپ نیز اکثریت کرسی‌های پارلمان یونان را در اختیار دارند.

نخست وزیر یونان ابراز امیدواری نموده که بسته ریاضتی تازه، به رغم همه مخالفت‌ها در پارلمان و اعتراض‌ها در خیابان، روز چهارشنبه به تصویب برسد. وی اعلام نمود که «به تصویب نرسیدن این بسته یعنی: خداحافظ یورو!»

مطابق برنامه‌هایی که دولت یونان تدوین نموده این کشور باید تا سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۸ میلیارد یورو صرفه‌جویی کند. این میزان صرفه‌جویی پیش‌شرط اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای ادامه‌ی پرداخت کمک مالی به یونان است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.