اعرافی: دین اسلام برای تحت شمول قرار دادن همه نیازهای بشر ظرفیت دارد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

رییس جامعه المصطفی العالمیه تاکید نمود: باید از ظرفیت‌های فرهنگ دینی در بازی‌های رایانه‌ای بهره گرفت.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در مراسم آغاز به کار اولین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای استان قم در سخنانی به تبیین مساله اخلاق در بازی‌های رایانه‌ای پرداخت و افزود: اسلام دینی تمدن ساز است و مکتبی می‌تواند تمدن ساز باشد که همه زوایای زندگی بشر را تحت شمول خود قرار دهد.

وی با تاکید بر این‌که دین اسلام ظرفیت غنی و پرباری برای تحت شمول قرار دادن همه نیازهای بشری دارد، گفت: دین اسلام قرن‌ها بر عرصه فکر، هنر، اقتصاد و… بشر سیطره علمی و فرهنگی داشت و توانست در صحنه‌های مختلف زندگی بشری وارد شده و اثر گذار باشد.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر این‌که به دلایل گوناگون این تجربه اسلام در گذر وقت افت پیدا نمود، بیان نمود: مهمترین داعیه انقلاب اسلامی بازگشت به آن اصول اصلی و حضور عالم تاب و فراگیر اسلام در ساحت‌های مختلف زندگی بشر امروز است که بتواند همگام با پیشرفت بشر، از ظرفیت غنی اسلام بهره برده و آن را در زوایای زندگی بشر امروز جاری نماید.

اعرافی افزود: امروز گفتمان انقلاب اسلامی احیا و بازسازی ظرفیت این فرهنگ اصیل و ذخایر تمدنی آن بر اساس نیاز روز بشر است و باید در نظر داشت که تمدن سازی کار دشوار و بسیار وقت‌بری است.

وی ادامه داد: برای این تمدن سازی به نگاه حوزه نیاز اساسی وجود دارد و دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی نیز در حرکت خود باید این نگاه را داشته باشند.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که اولین قدم برای تمدن سازی پایه ریزی آن است، اظهار نمود: باید ظرفیت‌های غنی دینی را از متون اسلامی استخراج کنیم و معارف دین را در حوزه‌های اخلاقی، فلسفی، فقهی و حکمی استخراج نموده و برای آن ایجاد سامانه کنیم و این کار از وظایف اصلی حوزه علمیه است.

اعرافی ادامه داد: مرحله دوم این است که اندیشه و فکر دینی را در همه عرصه‌های زندگی بشر وارد کنیم و این کاری است که حوزه و دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی باید در آن وارد شوند و نکته مهم این است که بدون این کار دوم، تمدن شکل نمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که غربی‌ها فرهنگشان را در مدت ۳۰۰ سال به همه نقاط جهان صادر نمودند، افزود: آنها اندیشه‌های خود را چه در بعد سخت‌افزاری و چه در بعد نرم افزاری به تدریج به زندگی بشر القا نمودند ما نیز با برنامه ریزی صحیح و صرف وقت می‌توانیم رفتار‌های بشری را تحت تأثیر فرهنگ اسلامی قرار دهیم.

رییس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: قطعاً حوزه نمی‌تواند از این مرحله دوم نیز غافل شود و باید در کنار سیستم دانشگاهی و سیستم سیاست‌گذاری دستگاه‌های مرتبط، در کاری اشتراکی و در قالب یک مجموعه به فرهنگ سازی در همه زوایای زندگی بشری بپردازد.

اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در قلمرو سبک‌های زندگی، بازی امری بسیار مهم است، گفت: امروزه مقوله بازی با لهو و لعب تفاوت اساسی پیدا نموده و یکی از مسائلی است که زندگی بشر امروز را تحت تأثیر خود قرار داده است و روح تازهی در قالب یک رسانه مستقل و اثر گذار پیدا نموده است که می‌تواند کارهای فرهنگی و تربیتی را به مخاطبش انتقال دهد.

وی در ادامه به تبیین مساله بازی در آیات قرآن و تفاوت با معنای لهو و لعب پرداخت و ادامه داد: بسیاری از بازی‌هایی که امروزه ساخته می‌شود جدای از چهره‌ سرگرم نماینده، پشت پرده‌ای فرهنگ ساز دارند که این مساله به بازی برای سیاست گذاران نظام اسلامی معنای تازهی می‌دهد.

رییس جامعه المصطفی العالمیه در پایان خاطرنشان نمود: باید سیاست‌های درستی استخراج شود تا بتوانیم با این دید از رسانه‌های روز در گسترش فرهنگ اسلامی بهره بریم و این تهدید‌ها را برای خود به فرصت تبدیل کنیم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.