اعزام هیاتی به کشورهای میزبان آوارگان سوری/تشکیل هیاتی برای حل مشکل مالی فلسطین

۲۵م دیماه ،

aljazeera-55.jpg

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز یکشنبه در نشستی فوق‌العاده ضمن بررسی اوضاع آوارگان سوری در کشورهای همجوار سوریه بر اعزام هیاتی جهت بررسی اوضاع آوارگان و نیازهای آنها در کشورهای لبنان، اردن و عراق توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جمعی از وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب نشست فوق‌العاده‌ای را در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار کردند.

در این نشست که به درخواست لبنان برگزار شد حاضران در خصوص وضعیت آوارگان سوریه در کشورهای همجوار این کشور بحث و تبادل نظر کردند.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در این نشست اعلام کرد: تنها راه ممکن برای حل و فصل بحران سوریه توقف درگیری‌های خشونت آمیز با استفاده از نیروهای حافظ صلح در سوریه است.

العربی همچنین خاطرنشان کرد: پایان کشتارها در سوریه آغاز روند انتقال سیاسی را در سوریه ممکن می‌کند.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین پیش‌بینی کرد، ادامه گریختن آوارگان سوریه به کشورهای همجوار آن با توجه به نبود راهکاری برای حل بحران سوریه سبب پیچیده‌تر شدن اوضاع آوارگان خواهد شد.

العربی در این اظهارات خود از شورای امنیت و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواست تا هیاتی از نیروهای حافظ صلح بین‌المللی را به سوریه اعزام کند.

وی گفت: ارتباط اتحادیه عرب با اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه همچنان ادامه دارد و ما برای ایجاد مکانیسمی که بتواند توافقنامه ژنو را اجرایی کند، تلاش می‌کنیم.

وی گفت: ما امروز با عدم دستیابی به راهکاری مسالمت آمیز که به خونریزی‌ها در سوریه پایان دهد و نبود افقی سیاسی روبه‌رو هستیم لذا افزایش آوارگان در این وضعیت اوضاع لبنان، اردن و عراق را پیچیده‌تر می‌کند.

العربی همچنین ارسال کمک‌های مالی بیشتر کشورهای عربی را به آوارگان خواستار شد.

همچنین ریاض منصور، وزیر امور خارجه لبنان خاطرنشان کرد: اتحادیه عرب که از آغاز درگیری‌ها در سوریه بیش از ۱۵ نشست را در یک سال و چهار ماه برگزار کرده در زمینه تحقق راهکاری سیاسی و پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه عاجز شده است لذا این مساله به پیچیده شدن اوضاع و افزایش تعداد آوارگان سوری انجامیده است.

ریاض منصور همچنین خاطرنشان کرد: عدم قانع کردن دو طرف جهت مذاکره سیاسی و ادامه کمک‌های تسلیحاتی و مالی به گروه‌های مسلح بدون شک بحران سوریه را پیچیده‌تر کرده و خشونت را طولانی می‌کند.

وی گفت: لبنان از همان اولین روزهای آغاز درگیری‌ها در سوریه با پرونده آوارگان سوری مانند شهروندان خود برخورد کرد اما افزایش تعداد آوارگانی که وارد لبنان شدند این کشور را متحمل مشکلاتی کرده است.

از سوی دیگر، نیازهای انسانی، پزشکی، اجتماعی، معیشتی و خدماتی این آوارگان لبنان را از پاسخ‌گویی به آنها تا حدودی ناتوان کرده است.

بنا به گزارش منابع عربی، وزیران خارجه اتحادیه عرب در این نشست برای اعزام هیاتی جهت بررسی اوضاع آوارگان سوریه و نیازهای آنها در کشورهایی چون اردن، لبنان و عراق توافق کردند.

همچنین حاضران در این نشست تصمیم گرفتند هیاتی را برای جمع‌آوری کمک‌های مالی کشورهای عربی با هدف کمک مالی به فلسطین تشکیل دهند.

خبرگزاری فرانسه در این خصوص اعلام کرد: این هیات موظف است بحران‌های مالی که فلسطین با آن رو‌به‌روست، حل و فصل کند.

در بیانیه اتحادیه عرب نیز تاکید شده است: وزیران خارجه عرب توافق کردند که این هیات هرچه سریعتر تشکیل شود تا در اسرع وقت برای رویارویی با بحران مالی فلسطین وارد عمل شود.

قرار است سلام فیاض، اول وزیر دولت موقت فلسطین و نبیل العربی به همراه هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق و عدنان منصور در این هیات حضور داشته باشند.

نشست اتحادیه عرب سوریه

همچنین وزیران خارجه عرب ایجاد فوری شبکه تامین مالی فلسطین به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار را که ماهانه به تشکیلات خودگردان فلسطین ارائه خواهد شد، خواستار شدند.

حاضران در این نشست علاوه بر این جامعه جهانی را به اقدامی فوری جهت ملزم کردن رژیم صهیونیستی برای آزاد کردن اموال فلسطین که توسط این رژیم مصادره شده است، فراخواندند.

وزیران خارجه اتحادیه عرب همچنین از شورای امنیت خواستند به مسئولیت‌هایش در قبال توقف جنایت‌ها در سوریه عمل کند. آنها نسبت به اوضاع انسانی سوریه به شدت ابراز نگرانی کردند.

سلام فیاض نیز در کنفرانسی مطبوعاتی طی این نشست اعلام کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین در حال حاضر با بحران مالی شدیدی رو‌به‌روست به نحوی که این بحران اوضاع اراضی اشغالی را تهدید می‌کند و حدود ۵ / ۱ میلیون فلسطینی فقیر شده‌اند.

این در حالی است که قرار است سی‌ام ماه جاری میلادی (۱۱ بهمن) در کویت کنفرانسی بین‌المللی با حضور کشورهای اهدا کننده برگزار شود که در این نشست کمک‌های انسانی برای آوارگان سوری در داخل و خارج این کشور ارسال خواهد شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.