اعضای تازه شورای عالی امنیت ملی چه کسانی می باشند؟

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، به نقل از سایت ایران هسته‌ای- با انتصابات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی تکلیف اعضای این شورا نهایی شده است.  
 
برخلاف بعضی خبرها انتشار یافته در روزهای قبل سعید جلیلی همچنان به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی عضو شورای عالی امنیت ملی است.
 
هفته قبل و پس از انتصاب آقای علی شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی از جانب رییس جمهور و همچنین انتصاب وی به نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی از سوی ایشان، بعضی رسانه ها به اشتباه مسئله را اینگونه تحلیل کردند که انتصاب جلیلی به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به این معناست که وی دیگر عضو شورای عالی امنیت ملی نیست.
 
این در حالی است که این استنباط صرفا سوء تفاهمی است که در اثر انتشار یافتن هم زمان خبر انتصاب شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و انتصاب جلیلی به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوجود آمده است.
 
سعید جلیلی از ابتدای حضور خود در پست شورای عالی امنیت ملی نماینده رهبر انقلاب در این شورا بوده و مطابق حکم دریافتی از ایشان این نمایندگی همچنان ادامه دارد.
 
با انتخاب آقای حسن روحانی به عنوان رییس جمهور وی به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی، باز هم عضو این شورا باقی ماند اما از آنجا که جای وی به عنوان یکی از نمایندگان رهبری در شورای عالی امنیت ملی خالی شده بود، این خلا با انتصاب آقای شمخانی به عنوان نماینده دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی پر شده است.
 
لازم به ذکر است که اگر دبیر شورای عالی امنیت ملی به نحوی عضو شورای نباشد، در این شورا حق رای نخواهد داشت و عملا دبیر شورایی میشود که عضو آن نیست. این معضل به طور تاریخی اینگونه حل شده است که رییس جمهور فردی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب می کند که رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش تر پذیرفته باشند وی را به عنوان نماینده خود به عضویت در این شورا درآورند.
 
همچنین تذکر این نکته نیز لازم است که جلیلی تا پیش از این از جایگاه حقوقی خود و به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت می کرد اما از این پس به عنوان عضو حقیقی به مجمع خواهد رفت.
 
علی شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی از جایگاه حقوقی خود عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
 
به این ترتیب و مطابق اصل ۱۶۷ قانون اساسی اعضای شورای عالی امنیت ملی اشخاص زیر می باشند:
 
۱- حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی
 
۲- علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی
 
۳- آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه
 
۴- علی شمخانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی
 
۵- سعید جلیلی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی
 
۶- سرلشکر عطاء الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
 
۷- سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپلاه پاسداران انقلاب اسلامی
 
۸- محمد باقر نوبخت، معاون برنامه ریزی رییس جمهور
 
۹- عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور
 
۱۰- محمد جواد ظریف، وزیر خارجه
 
۱۱- حجت الاسلام والمسلمین علوی، وزیر اطلاعات
 
۱۲- سرلشکر سید حسن فیروز آبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح
 
مطابق اصل ۱۶۷ قانون اساسی، بنابر اقتضائات مباحث شورا، اشخاص دیگری از وزرا یا غیر آن می توانند به عنوان مهمان در جلسات شورای عالی شرکت کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.