اعضای کمیسیون انرژی مجلس نهم چه سوابق و تخصص هایی دارند؟/جدول

آذرجزایری: بررسی سوابق اعضای جدید کمیسیون انرژی مجلس نهم نشان می دهد که سرشناس ترین اعضای این کمیسیون در حال حاضر میرکاظمی وزیرسابق نفت و انصاری رئیس کمیته نفت و گاز مجلس هشتم و کارمند سابق وزارت نفت هستند.
در حالی که سیدمسعود میرکاظمی در کارنامه خود مدیریت دوساله نفت را دارد، دیگر اعضای این کمیسیون در بهترین شرایط از سابقه سمت معاون امور حقوقی وزارت نفت و مشاورعالی در شرکت پتروپارس بهره می برند. درعین حال محمد سعید انصاری نیز یکی از نمایندگان با سابقه کمیسیون انرژی است که البته مورد حمایت خوزستانی هاست. وی پیش از این نیز ریاست کمیته نفت و گاز مجلس هشتم را برعهده داشته است. لذا به نظر می رسد رقابت اصلی برای ریاست کمیسیون میان این دو برقرار شود.
البته نکته حائز اهمیت دیگر این است که ۵ تن از اعضای این کمیسیون در مجلس هشتم نیز بر کرسی انرژی مجلس تکیه زده بودند و همچنان نیز در این کمیسیون حضور دارند.
دراین بین به نظر می رسد سه تن از این افراد دارای شانس نائب رئیسی این کمیسیون هستند. حسین نجابت، ناصرسودانی و علی مروی نمایندگان تهران، اهوازو نیشابور می توانند بر مسند نائب رئیسی تکیه بزنند.البته ناصرسودانی در مجلس هشتم نیز مسوولیت نائب رئیسی کمیسیون انرژی را بر عهده داشت. بنابراین در این شرایط با توجه به حضور جواد سعدون زاده، نماینده کمیسیون انرژی مجلس هفتم در این دور مجلس به نظر می رسد تلاش برای نائب رئیسی کمیسیون انرژی کمی دشوار شود.چراکه در حال حاضر چهار تن از اعضای کمیسیون انرژی قابلیت نشستن بر این صندولی را دارند که تنها ۲ تن از آنها در این بازی برنده خواهند شد.

ازسویی دیگر، این احتمال قوت می یابد که مخبر کمیسیون انرژی یکی از این چهار نفر باشد. هرچند که از ۶ تن از اعضای کمیسیون انرژی مجلس هشتم با حضور مجدد در این کمیسیون می توانند شانس خود را برای سمت نائب رئیسی و مخبری امتحان کنند.
به هرحال در شرایطی که اغلب اعضای کمیسیون انرژی مجلس نهم از تخصص لازم در این حوزه برخوردار نیستند و این امر برخلاف پیش بینی های صورت گرفته بوده بنابراین این احتمال همچنان وجود دارد که این سمت ها در اختیار آنان قرار بگیرد.
از ۲۴ عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم،۶نفر از کمیسیون انرژی دور قبل،۱نفر از کمیسیون انرژی دور هفتم و دو نفر با سابقه نفتی برصندلی های این کمیسیون تکیه زده اند و مابقی از تجربه نفتی برخوردار نیستند.

/۲۲۱۳۱

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.