اعضای گروه ۱+۵ در نشست مسکو به حقوق هسته ای ایران توجه کنند

پالیشوک روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: ایران هرگز فعالیت های هسته ای خود را از حدود قرارداد بین المللی ‘ان.پی.تی’ فراتر نگذاشته است و این واقعیت باید در مذاکرات میان این کشور و گروه ۱+۵ ملاک قرار گیرد.

تحلیلگر روس تاکید کرد: تمام نکات دیگر درباره فعالیت های هسته ای ایران در حاشیه قرار می گیرند و نباید در مذاکرات میان تهران و گروه ۱+۵ به عنوان نکات اصلی مورد توجه قرار گیرند.

وی گفت: متمرکز شدن روی مسایلی مانند مطالعات ادعایی آمریکا که مجموعه ای از ادعاهای اثبات نشده درباره برنامه هسته ای را در برمی گیرد، موجب انحراف از مسیر اصلی مذاکرات می شود و اتخاذ چنین رویکردی از طرف قدرت های غربی، مانع از پیشرفت قابل توجه مذاکرات و اتخاذ نتیجه مطلوب از آن می شود.

رییس انجمن دوستی ایران و روسیه خاطرنشان کرد: بدیهی است که ایران در سالهای اخیر و به ویژه در ۱۵ ماه وقفه در روند مذاکرات با گروه ۱+۵ پیشرفت های چشمگیری در زمینه فعالیت های هسته ای خود تجربه کرده است و به همین دلیل بسته پیشنهادات ارائه شده به این کشور نمی تواند محتویات سابق را داشته باشد.

وی افزود: گروه ۱+۵ باید بسته ای متناسب با توانمندی های کنونی ایران تنظیم کند و اگر چنین بسته ای در فرصت باقی مانده تا نشست مسکو تهیه و در این مذاکرات به ایران ارائه شود، شانس برای پیشرفت گفت و گوها به مراتب افزایش می یابد.

تحلیلگر روس با بیان این که ایران در نشست بغداد از حقوق اساسی خود دفاع و بر مواضع خود ایستادگی کرد، اظهار داشت: دیپلماسی هسته ای ایران در مذاکرات بغداد عملکرد خوبی داشت و مطمئنا در نشست مسکو نیز شاهد دفاع این کشور از حقوق خود خواهیم بود.

پالیشوک گفت: رفتار ایران در مذاکرات بغداد و نشست استانبول سنجیده و متوازن بود و تحسین دیپلمات ها را برانگیخت.

وی افزود: ایران هیچگاه از حقوق خود برای اجرای برنامه هسته ای صلح آمیز صرف نظر نمی کند و در این راستا به غنی سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد ادامه می دهد.

رییس انجمن دوستی ایران و روسیه پیش بینی کرد که در مذاکرات مسکو طرف های غربی موضع سرسختانه ای اتخاذ کنند، اما روسیه بر موضع خود در حمایت از حقوق هسته ای اساسی ایران ایستادگی می کند.

وی گفت: روسیه در فراهم آوردن مقدمات برگزاری نشست های ایران و گروه ۱+۵ نقش قابل توجهی ایفاء کرده و بیشتر از طرف های دیگر خواهان اخذ نتیجه و ثمربخشی گفت و گوها می باشد.

رییس انجمن دوستی ایران و روسیه خاطرنشان کرد: محافل کارشناسی روسیه و به ویژه ایرانشناسان روس امیدوار هستند که نشست مسکو نقطه عطفی در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ باشد و در آن نتایج معینی به دست آید.

وی خاطرنشان کرد: ازجمله نتایج این مذاکرات می تواند توافق برای لغو تدریجی تحریم ها در باره ایران باشد که با استناد به ادعاهای اثبات نشده غربیها به سرکردگی آمریکا اعمال شده و از نقطه نظر حقوق بین المللی غیرقانونی می باشند.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۲۹۱۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.