اعطای مجوز به ۱۲ محصول نانویی پزشکی/ عرضه ۲ نانودارو تا سال آینده

۲۲ آبان ،

اعطای مجوز به ۱۲ محصول نانویی پزشکی/ عرضه ۲ نانودارو تا سال آینده

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از اخذ مجوز برای ۱۲ محصول مبتنی بر فناوری نانو خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲ داروی تازه برای درمان بیماری سرطان در دستور کار قرار دارد که امیدواریم تا سال آینده وارد بازار شود.

به گزارش دریچه خبر ، دکتر سعید سرکار با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۰ شرکت در حوزه فناوری نانو فعال می باشند، افزود: این تعداد شرکت دانش بنیان موفق به عرضه محصولات خود در حوزه نانو فناوری شده اند.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر کاربردهای وسیع این فناوری در حوزه های مختلف صنعتی و پزشکی، اظهار داشت: بعضی از محصولات تولید شده حاوی ارزش افزوده بالایی است به گونه ای که نانو فیلتراسیونی برای تصفیه هوا در نیروگاه های برق به کار می رود و می تواند میلیون ها دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد.
 
وی با اشاره به وضعیت محصولات تولید شده در حوزه نانو در صنایع مختلف، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در صنعت خودرو ۳ محصول، در حوزه آب و فاضلاب ۳ محصول و در صنعت نساجی ۱۲ محصول با فناوری نانو کاربردی شده است ضمن آنکه در صنعت ساختمان نیز بیش از دهها محصول به مرحله کاربردی رسیده است.
 
سرکار با بیان اینکه در صنعت دارو و بهداشتی بیش از ۲۵ محصولات تولید شده که اکثریت آنها مجوز دریافت کرده اند، یادآور شد: در حدود ۴۰ محصول با فناوری نانو در حوزه پزشکی در حال اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت است.
 
طرحهای نانو دارو در دستور کار ستاد

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به تولید داروی ضد سرطان پکلی تاکسیل و عرضه آن به بازار، ادامه داد: علاوه بر این دو داروی دیگر در زمینه درمان سرطان در دستور کار این ستاد قرار دارد که امیدواریم تا یک سال آینده وارد بازار شود.
 
لزوم اخذ مجوز برای محصولات نانویی
 
سرکار، اخذ مجوز برای عرضه محصولات بهداشتی و پزشکی مبتنی بر نانو فناوری را از پیش شرطهای لازم برای عرضه آنها به بازار ذکر کرد و یادآور شد: بر اساس اطلاعیه اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تولید، واردات، فروش، توزیع و تبلیغات مواد اولیه و محصولات نانو در حوزه های دارو و ملزومات دارویی، تجهیزات پزشکی آرایشی – بهداشتی،‌ خوراکی-آشامیدنی، مکمل های رژیمی-غذایی و سایر محصولات با کاربرد بهداشتی ملزم به اخذ مجوز از این وزارتخانه می باشند.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه تاکنون ۱۲محصول مبتنی‌ بر فناوری نانو از سوی کمیته فناوری نانو سازمان غذا و دارو مجوز‌ گرفته اند، ادامه داد: از آن جمله می توان به محصولاتی چون داروی سرطان دوکسوروبیسین هیدروکلراید لیپوزومی ۲۰mg/10ml و نخ پلی‌ آمید آنتی‌ باکتریال اشاره کرد.

جزئیات ۱۲ محصول بهداشتی و پزشکی حاوی مجوز

ردیف نام محصول شرکت تولید کننده زمینه کاربردی
۱ سینادوکسوزوم اکسیر نانو سینا داروی ضد سرطان
۲ محلول ضدعفونی کننده سطوح بیمارستانی نانو نصب پارس  
۳ محلول ضدعفونی کننده موضعی سیلوسپت کیتو تک  ضدعفونی کردن انواع زخم ها، خراش ها و جراحات
 ۴  فوم ضدعفونی کننده موضعی سیلوسپت  کیتو تک  
 ۵ اسپری شستشو دهنده ضدمیکروبی زخم سیلوسپت  کیتو تک   
۶  اسپری شستشو دهنده ضدمیکروبی مناسب سوختگی سیلوسپت  کیتو تک   
۷  محلول شستشو دهنده ضدمیکروبی سطوح و زمین بیمارستانی سیلوسپت   کیتو تک   
۸ 

 محلول شستشو دهنده ضدمیکروبی وسایل و تجهیزات بیمارستانی سیلوسپت

 کیتو تک  
۹  نخ پلی آمید آنتی باکتریال  تهران زر نخ   تولید انواع البسه زیر آنتی باکتریال، باند و جوراب واریس
 ۱۰  کاشی و سرامیک آنتی باکتریال  نانو پیشتاز پارس  
۱۱  اسپری نانو سیلور ضد عفونی کننده زخم نیواشا  نانو الوند آراد   
۱۲  ماده اولیه BEROSOL EC   بازرگانی بوف  
 


DaricheKhabar.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.