اعلامیه حقوق بشر جهانی فاقد مبنای فلسفی است

وی با تاکید بر اینکه در خصوص طرح های حقوق بشر اسلامی مسائل چندی در خور توجه است، گفت: از نظر منطقی این امکان وجود دارد که جهان اسلام نیز بتواند مانند سایر مناطق جهان ترتیبات منطقه ای خاص خود را داشته باشد. اندیشه اسلامی معاصر می تواند نظامی را طراحی و ایجاد نماید که بر مبانی فلسفی و اخلاقی متفاوتی مبتنی باشد و نتایج و دستاوردهای مختلفی را ارائه کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تدوین کنندگان این اعلامیه ها با انتقاد از اعلامیه جهانی آن را سندی موضوعه میدانند که فاقد هرگونه مبنای فلسفی است حال آنکه حقوق بشر دراعلامیه اسلامی بر مبانی روشن و حقیقی استوار شده است.

وی با اشاره به بخش هایی از در مقدمه اعلامیه حقوق بشر در اسلام ابراز داشت: در مقدمه این اعلامیه آمده است دولت های‌ عضو سازمان‌ کنفرانس‌ اسلامی‌ با ایمان‌ به‌ الله‌ پروردگارجهانیان‌ و آفریدگار کائنات‌ و بخشنده‌ نعمتها، خداوندی‌ که‌ انسان‌ رابه‌ بهترین‌ وجه‌ آفرید و به‌ او کرامت‌ داد و وی‌ را خلیفه‌ خود درزمین‌ گرداند، خداوندی‌ که‌ آبادانی‌ و اصلاح‌ زمین‌ را بر عهده‌ بشرگذارده‌ و امانت‌ تکالیف‌ الهی‌ را بر گردن‌ او نهاده‌ و آنچه‌ در آسمان ها و زمین‌ است‌ همگی‌ را تحت‌ تصرف‌ وی‌ قرار داد.

اکبری در ادامه تاکید کرد: به نظر می رسد تدوین کنندگان اعلامیه های اسلامی حقوق بشر با انتقاد از روند شکل گیری نظام بین المللی حقوق بشر، اعتقاد دارند که اعلامیه جهانی به عنوان سند بنیادین این نظام از مبانی فلسفی و نظری حقوق طبیعی که در اندیشه های فیلسوفان عصر روشنگری مطرح شده بود، منقطع گشته و این سند مهم را در حدّ حقوق وضعی تنزّل داده است.

عضو شورای علمی کمیسیون حقوق بشر اسلامی افزود: بنابراین، اعلامیه جهانی که بر اساس اراده مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایجاد شده، از مبانی و پیشینه خودگسسته و از اعتبار آن کاسته شده است حال آنکه، حقوق بشر در اسلام بر بنیان های واقعی استوار است.

وی در ادامه ابراز داشت: حقوق بشر در اسلام از یک اصل اعتقادی اسلامی سرچشمه می‌گیرد و آن اینکه انسان در وجود خود حامل کرامت الاهی و جانشین خداوند در جهان است و این امر برای او حقوقی را به ‌دنبال دارد که هیچ کس نمی‌تواند آنها را نادیده بگیرد.

این استاد دانشگاه افزود: در نتیجه، اسلام چهارده قرن پیش به حقوق بشر توجه کرده و هر انسانی را از هر جنسیت، دین و ملیت دارای کرامت دانسته است. آنچه که غربیان آن را حق می‌دانند، اسلام آن را واجب و تکلیف به‌ شمار می‌آورد و البته واضح است که این امر مطمئن‌تر و قابل اعتمادتر است زیرا انسان می‌تواند از حق خوددست بردارد، اما بر او لازم است که به واجباتی که خداوند بر او فرض کرده است التزام داشته باشد، آن‌ها را رعایت کند و در ادای آنها کوتاهی نکند.

وی عنوان داشت: اعلامیه اسلامی می کوشد مفاهیم حقوق بشر را از زیر بار سنگین فردیت و لیبرالیسم غربی رهایی بخشیده و از هر گونه اشاره ای به اعلامیه جهانی اجتناب ورزد.

عضو شورای علمی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ابراز داشت: این اعلامیه، شریعت اسلامی را به عنوان یگانه منبع مورد استناد کشورهای اسلامی در زمینه حمایت از حقوق بشر معرفی و در نتیجه، برتری مطلق آن را بر اعلامیه جهانی اعلام کرده است.

وی ابراز کرد: در مقدمه اعلامیه حقوق بشر در اسلام آمده است که این اعلامیه به عنوان راهنمای کلی برای دولت های عضو سازمان کنفرانس اسلامی در زمینه حقوق بشر خواهد بود و دولت های عضو سازمان کنفرانس اسلامی با تاکید بر نقش تاریخی و تمدنی امت اسلامی و با استناد به این که خداوند آنان را بهترین امت قرار داده است، تمدنی جهانی و متوازن به بشریت تقدیم کرده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.