اعلام آمادگی برای اجرای خطوط اعتباری ریال و لیر میان تجار ایران و ترکیه

۰۷اردیبهشت،

به گزارش consbank، به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی غضنفری در نشست بازرگانان ایران و ترکیه گفت: با وجود گذشت حدود چهار سال از وعده های داده شده توسط مسئولان دو دولت، اما همچنان خطوط اعتباری فیمابین عملیاتی نشده است.

وی همچنین بر رفع موانع بر سر مبادلات بانکی میان تهران و آنکارا تاکید کرد و با استناد به اظهارات طرف ترک مبنی بر اینکه دست به دست هم موانع را برداریم، افزود: شما همین یک مانع بر سر مبادلات بانکی را بردارید، رفع سایر مسائل را به ما واگذار کنید.

وزیر صنعت،معدن وتجارت با بیان اینکه موضوع ایجاد شهرک صنعتی میان دو کشور هنوز به سرانجام نرسیده است، ابراز امیدواری کرد تا این موضوع در جلسه مشترک عصر امروز وی با وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه به نتیجه برسد.

غضنفری در این نشست که با حضور “جودت ییلماز” وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه، “علی سعیدلو” معاون رئیس جمهوری در امور بین الملل، “حمید صافدل” رئیس کل سازمان توسعه تجارت و جمعی از فعالان بخش خصوصی برگزار شد، گفت: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی ممتاز و تواننمدی های بالای سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.

وی افزود: همجواری جغرافیایی و همچنین وجود اشتراکات فرهنگی، دینی، زبان و وضعیت مناسبت تجاری دو کشور دوست و مسلمان سبب شده که کشور ترکیه به یکی از اولویت های گسترش روابط در سیاست خارجی ایران تبدیل شود.

غضنفری با بیان اینکه در سالهای اخیر تلاشها و اقدامات زیادی برای گسترش همکاری های مختلف در زمینه های اقتصادی و انرژی صورت گرفته است، عنوان کرد: به همین دلیل شاهد افزایش سطح قابل توجه همکاری ها بوده ایم و امیدواریم که همکاری ها همچنان افزایش یابد.

وی ادامه داد: مقامات عالی رتبه دو کشور در راستای گسترش هر چه بیشتر روابط دو جانبه در حوزه های مختلف تجاری، موضوع نشست استانداران مرزی و تجارت مرزی، همکاری های مشترک صنعتی، رفع موانع تجاری، گسترش تعاملات میان بخش های خصوصی دو کشور و افزایش سطح سرمایه گذاری ها اقدامات قابل توجهی انجام داده اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، تعیین دو نماینده ویژه از دو کشور جهت تسهیل همکاری ها را از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه برشمرد و گفت: انتظار ما از این نمایندگان بیش از آن چیزی است که تاکنون انجام داده اند.

غضنفری، افزایش رفت و آمدها میان تجار و فعالان بخش های خصوصی دو کشور را یادآور شد و افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری بیشتر در این خصوص است.

وی، برگزاری ۲۳ جلسه کمیسیون مشترک، برگزاری چهار جلسه کمیته مشترک تجاری و برگزاری هفت نشست کمیته مشترک تجارت مرزی را از جمله محورهای مورد توجه برشمرد.

غضنفری، مشارکت در دومین اجلاس کمیته همکاری های مشترک صنعتی در تهران و آنکارا و تبادل فهرست درخواستی تجارت ترجیحی میان دو کشور را از جمله اقدامات صورت گرفته برشمرد و با تایید سخنان وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه مبنی بر سرعت دهی به این موافتنامه گفت: اجرای این تفاهم کمی به گذشت نیاز دارد و نباید سخت گیری کنیم.

وی با استناد به آمارهای رسمی افزود: میزان مبادلات تجاری میان دو طرف در سال های اخیر سیر صعودی گرفته، به نحوی که رقم مبادلات دو کشور از ۱٫۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷ به ۵٫۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: هر چند که میزان مبادلات در سال قبل با احتساب نفت و گاز به رقم ۲۰ میلیارد دلار می رسید، اما این رقم با هدف ۳۰ میلیارد دلاری تعیین شده توسط مقامات علی رتبه دو کشور و با اقدامات چشمگیر و قابل توجه مسئولان دولتی و بخش های خصوصی در سال های اخیر فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه هنوز زمینه های بسیاری برای همکاری میان دو کشور وجود دارد، گفت: تهران و آنکارا می توانند روابط خود را در زمینه های گسترش همکاری ها و تعاملات بانکی، هماهنگ سازی و تسهیل رویه های گمرکی، تثبیت تعرفه اقلام عمده صادراتی و وارداتی و پیگیری و تسریع در حل مشکلات و مطالبات تجار و فعالان اقتصادی گسترش دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که فهرست بسیاری از همکاری ها در حوزه تجارت مرزی وجود دارد که ایران و ترکیه می توانند نسبت به فعال تر کردن آن اقدام کنند. وی بر افزایش همکاری ها در بخش تجارت مرزی، سرمایه گذاری در پروژه های مشترک میان دو کشور یا کشور ثالث، صدور خدمات فنی و مهندسی از طریق شرکت در مناقصات، مشارکت شرکت های دو کشور در پروژه های معدن و افزایش فعالیت در مناطق تجاری تاکید کرد.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.