اعلام آمادگی دانشگاهها برای رفع مشکل برداشت گاز از مخازن عسلویه

دکتر محمد مهدی نژاد در حاشیه نشست خبری برگزاری جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص عدم همکاری وزارت نفت با وزارت علوم، افزود: یکی از ماموریتهای وزارت علوم تحقق اهداف نظام است و در این راستا با برنامه ریزیهایی که شد اقدام به تبیین اهمیت ارتباط صنعت با دانشگاه شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به موفقیت دانشگاه ها در رفع مشکلات صنعت نفت، اظهار داشت: تاکنون پژوهشگران موفق به طراحی و ساخت سکوهای نفتی، افزایش ازدیاد برداشت از مخازن و سیستم های کنترل شدند ولی متاسفانه یک سال است که وزارت نفت در سکوت و خاموشی کامل به سر می برد.
 

وی با بیان اینکه در گذشته همکاریهای خوبی میان وزارت علوم و صنعت نفت وجود داشت، یادآور شد: در حال حاضر با تدوین آیین نظام نامه صنعت نفت موانعی برای ارتباط دانشگاه ها با بخشهای مختلف صنعت نفت ایجاد و این امر سبب شد که همکاریهایی که از سالهای قبل بوده است نیز با رکود مواجه شود.
 

مهدی نژاد به امضای قراردادی میان وزارت نفت و چند شرکت نفتی اشاره کرد و توضیح داد: پیرو این اقدام به وزیر نفت وقت نامه ای ارسال کردیم و خواسته شد تا وزارت علوم را به عنوان پشتیبان علمی این قرار دادها معرفی کنند تا بر این اساس تکلیفی برای وزارت علوم در زمینه ایجاد رشته های جدید و پژوهشگاه های مرتبط ایجاد شود.
 

وی با تاکید بر اینکه از این درخواست وزارت علوم سوء برداشت شد، خاطر نشان کرد: چند سال است که بحث میدان گازی عسلویه و ازدیاد برداشت قطریها مطرح شده است در حالی که بخشهای دانشگاهی می توانند راهکارهای مناسب برای رسیدن به اهداف این میدان گازی ارائه دهند.
 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با اشاره به وسعت مشکلات در حوزه نفتی کشور گفت: در این راستا شورای عتف تاکنون حدود ۳ پروژه در حوزه های نفتی تعریف و به دانشگاه ها واگذار کردند. این پروژه ها در راستای رفع مشکلات حوزه نفت و گاز و پتروشیمی کشور است.
 

مهدی نژاد همچنین از آمادگی این وزارتخانه برای همکاری در پروژه های نفتی وزارت نفت خبر داد.


پیش از این نیز مهدی یوسفی- مدیر شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در حاشیه افتتاح جشنواره دانایی خلیج فارس اعلام کرده بود که توقع وزارت نفت از دانشگاهها و پارک های علم و فناوری مشارکت حداکثری آنها در پروژه های نفتی است تا با همکاری دانشگاه ها بتوانند مشکلات حوزه نفتی را رفع کنند.
 

وی با تاکید بر اینکه تحول در حوزه فناوری نفتی در ایجاد پالایشگاهها با فناوری های های تک و فناوری های پیشرفته بومی کشور است خاطرنشان کرد: انتظار ما از دانشگاهها به ویژه دانشگاههای مستقر در مجاورت میادین نفتی  مشارکت حداکثری است که تاکنون این امر اتفاق نیفتاده است. علاوه بر این از دانشگاه درخواست شد تا تزهای دانشجویی خود را در حوزه نفت و گاز در بخش صنعت نفت کشور اجرایی شود که تاکنون استقبالی از آن نشده است.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.