اعلام جرم سینما علیه ماهواره‌

جام جم آنلاین: رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی ویدئو، رسانه کشور از پیگیری حقوقی پخش غیرمجاز فیلم‌های تولیدی داخل کشور از شبکه‌های فارسی زبان خارجی و ماهواره‌ای خبر داد.

حجت‌الاسلام محمدعلی زم با بیان این که موسسه ما برای پخش غیرمجاز فیلم‌های تولید کشور توسط شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره ، به قوه قضاییه شکایت کرده است و به صورت جدی این موضوع را پیگیری می‌کند به‌جام‌جم گفت: در سال تولید مــــــلی باید از حق و حقوق تولیدکنندگان سینمای ایران دفاع شود.

او افزود: امروز سرمایه‌های ملی ما در حوزه فرهنگی و هنری و بخصوص سینما، گرفتار هوا و هوس ماهواره‌ها و رسانه‌های خارجی شده است و حتی برخی از آنها مدعی هستند که با مجوز در داخل کشور هم فعالیت می‌کنند و دفتر دارند.

محمدعلی زم تاکید کرد: همان‌طور که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور پروانه نمایش فیلم‌های خارجی از ما سند رسمی کپی‌رایت می‌خواهد، شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور نیز باید برای پخش تولیدات سینمای ایران مجوز داشته باشند و وزارت ارشاد از حقوق ما دفاع کند.

او در پاسخ به این پرسش که چقدر برای به نتیجه رسیدن این شکایت امیدوار است، گفت: به نتیجه رسیدن یک بحث است و آغاز یک حرکت ملی برای پاسداشت تولید ملی، بحث دیگری است.

حمایت وزارت ارشاد

صحبت‌های محمدعلی زم و شکایت رسمی آنها باعث شد تا سراغ احمدعلی محسن‌زاده، مدیرکل حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برویم؛ او در این رابطه به خبرنگار ما گفت: وزارت ارشاد آمادگی هر نوع حمایت از تولیدکنندگان آثار سینمایی را دارد.

او درباره این‌که چقدر این پیگیری‌ها به نتیجه خواهد رسید، گفت: عضویت نداشتن ما در کنوانسیون‌های جهانی حمایت از کپی‌رایت، تنگناهایی را برای پیگیری قانونی ایجاد می‌کند و به همین دلیل ما در وزارت ارشاد موضوع الحاق ایران به کنوانسیون «برن» را مطرح کردیم و در دست پیگیری داریم.

او تأکید کرد: بسیاری از آثار نویسندگان و سینماگران ما به سرقت می‌رود که با حضور در کنوانسیون‌های کپی‌رایت می‌توانیم آنها را به صورت قانونی پیگیری کنیم.

تاثیر مخرب بر فروش فیلم‌ها

محمدمهدی جعفری، مدیرعامل موسسه ویدئو رسانه «قرن بیست و یک» هم به جام‌جم گفت: پخش فیلم‌های ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان قطعا بر فروش این فیلم‌ها از شبکه نمایش خانگی تأثیر مخربی دارد.

او افزود: موسسه‌های نمایش خانگی مالک فیلم‌ها تلقی نمی‌شود تا بتواند از شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره شکایت کند، اما کانون پخش‌کنندگان و اتحادیه تهیه‌کنندگان این حق را دارد.

به گفته جعفری، یک فیلم سینمایی دارای چهار حق سینمایی، تلویزیونی، ماهواره‌ای و نمایش خانگی است که یک موسسه نمایش خانگی نمی‌تواند از حق پخش تلویزیونی یا ماهواره‌ای آن شکایت کند، مگر آن که در قرارداد ذکر شده باشد، تهیه‌کننده حق فروش فیلم به تلویزیون را تا مثــلا شش ماه یا یک سال ندارد.

او از اعلام جرم انجمن صنفی و کانون پخش‌کنندگان فیلم از شبکه‌های فارسی‌زبانی که اقدام به پخش غیرقانونی فیلم‌های ایرانی می‌کنند، استقبال کرد و افزود: در اوایل دهه ۸۰ که در شبکه‌های ماهواره‌ای موجی برای پخش غیرقانونی فیلم‌های فارسی‌زبان ایجاد شده بود، با آنها تماس گرفتم و تهدید کردم که از طریق دادگاهی در دُبی از آنها شکایت خواهم کرد و همین بلوف باعث شد تا یک سال روند پخش غیرقانونی بسیاری از آنها تقریبا متوقف شود.

اعلام جرم علیه شبکه‌های ماهواره‌ای

مرتضی شایسته، عضو کانون پخش‌کنندگان فیلم هم در گفت‌وگو با ایرنا از اعلام جرم این کانون از شبکه‌های فارسی‌زبانی که اقدام به پخش غیرقانونی فیلم‌های ایرانی می‌کنند، خبر داد.

او به تصمیمات اخیر این کانون اشاره کرد و از وصول مطالبات تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان از طریق کانون پخش‌کنندگان خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که پیش روی توزیع‌کنندگان سینمای ایران قرار دارد، پخش غیرقانونی آثار ایرانی از شبکه‌های فارسی‌زبان است.

عضو کانون پخش‌کنندگان فیلم ایران ادامه داد: کانون پخش‌کنندگان اکنون در حال تهیه شکوائیه‌ای از دو شبکه فارسی‌زبان ۲۰ و پرشین تی‌وی است تا علیه این دو شبکه به دلیل پخش غیرقانونی و بیش از حد فیلم‌های ایرانی اعلام جرم کند.

شایسته پخش غیرقانونی فیلم‌های ایرانی که به تازگی وارد شبکه نمایش شده است را از شبکه‌های فارسی ‌زبان، تهدیدی بزرگ برای سینمای ایران دانست و افزود که این روند بدون شک به توزیع‌کنندگان و تهیه ‌کنندگان ضربه می‌زند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.