اعلام رتبه جهانی ایران در شاخص های “نفوذ دانش” و “همکاری صنعت و دانشگاه”

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت رتبه جهانی ایران در شاخص تعداد فارغ التحصیلان را ۳ و در شاخص تعداد محققان ۶۰ جهانی دانست و گفت: این در حالی است که رتبه جهانی ایران در نفوذ دانش ۱۱۶ و در شاخص همکاری دانشگاه با صنعت ۹۷ جهانی است.

به گزارش ممتازنیوز، دکتر برات قبادیان در دومین همایش ملی صنعت و تجاری سازی کشاورزی که به صورت وبینار برگزار شد، دانشگاه‌ها را مبنای تحولات و توسعه در جهان دانست و افزود: دانشگاه‌های مدرن در ایران همزمان با تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ راه اندازی شدند.

وی با اشاره به هرم پذیرش دانشجو در کشور با تاکید بر اینکه متاسفانه این هرم در ایران وارونه است، اظهار کرد: در بیشتر کشورها بیشترین تعداد دانشجویان در دوره‌های کاردانی و کارشناسی است، در حالی که این وضعیت در ایران مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌شود.

قبادیان همچنین به مقایسه ساختار دانشگاه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در کشورهایی مانند آلمان ۸۰ درصد دانشگاه‌ها کاربردی هستند، در حالی که ۸۸ درصد دانشگاه‌های کشور ما غیر کاربردی هستند.

معاون وزیر صمت خاطر نشان کرد: به منظور ایجادتحول در این زمینه ۱۰ طرح کلیدی در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت تعریف کردیم که یکی از آنها طرح توانمندسازی، تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) است.

وی “بومی سازی محصولات ارزبر” برای ۱۴۰۶ محصول فناورانه با مبلغی حدود ۱۰ میلیارد دلار را از دیگر طرح‌های این وزارتخانه نام برد و یادآور شد: این طرح به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده، ولی تاکنون هیچ واکنشی از سوی این وزارتخانه دریافت نشده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: طرح “شهرک فناوری و تحقیقاتی کاوش خودرو” از دیگر طرح‌های ما است تا از این طریق سالیانه از واردات حدود ۴ میلیارد دلار تجهیزات مرتبط با خودرو بی نیاز شویم.

قبادیان، “طرح تحول دانشگاه صنایع و معادن ایران”، “ساماندهی موسسات آموزشی و پژوهشی وزارت صمت”، “دره فناوری برتر لواسان”، “جذب ۵۰۰ نخبه دانش آموخته در حوزه‌های مختلف صنعتی” را از دیگر طرح‌های در دستور کار این معاونت عنوان کرد.

قبادیان، در ادامه به رتبه جهانی ایران در شاخص‌های نوآوری اشاره کرد و گفت: بر اساس رتبه بندی GII رتبه جهانی ایران در شاخص همکاری صنعت و دانشگاه در میان ۱۴۰ کشور، ۹۷ است.

وی رتبه جهانی ایران در شاخص اشتغال دانش را ۹۳ اعلام کرد و در شاخص نفوذ دانش ۱۱۶ دانست و ادامه داد: بر اساس این رتبه بندی ایران در شاخص تولید مقالات علمی رتبه ۲۷، در شاخص خلق ثروت رتبه ۳۲، در شاخص هزینه کرد در بخش R&D رتبه ۴۳، در شاخص تعداد محققان رتبه ۶۰ و در شاخص تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی رتبه سوم جهانی را کسب کرده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با طرح این سوال که با وجود این همه فارغ التحصیل این دانش آموختگان در کدام مراکز قرار است مشغول به فعالیت شوند، گفت: ما راهی نداریم، جز آن که به سمت خلق ارزش افزوده برای جامعه و رقابت در سطح جهانی حرکت کنیم.

وی به طرح “تاپ” این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: این طرح در سال ۹۷ آغاز شد و از سوی وزیر وقت صمت به دستگاه‌ها ابلاغ شد و هدف اصلی آن توسعه دانش بنیان بنگاه‌ها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقای سطح مهارت‌های فارغ التحصیلان مشمول خدمت سربازی، ظرفیت سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزوده جدید و تامین اشتغال زایشی و پایدار تعریف شده است.

قبادیان با بیان اینکه در سامانه این طرح ۱۴ هزار شرکت و بنگاه، ۵ هزار پروژه را بارگذاری کرده‌اند، ادامه داد: از میان این تعداد پروژه‌ها بعد از غربالگری تعداد ۹۳۷ پروژه در سامانه طرح تاپ بارگذاری شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.