اعلام “روز خشم” در حمایت از قدس/ آماده باش پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی

پس از خشونت‌هایی که در حق صدها فلسطینی انجام شد و در ادامه بازگشایی درب‌های مسجد الاقصی توسط نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی در بامداد امروز که به دنبال آن فلسطینی‌ها توانستند نماز صبح را در مسجد ادا کنند، اکنون آرامشی شکننده در شهر قدس و صحن‌های مسجد الاقصی برقرار شده است.

به گزارش ممتازنیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، در پی یورش شب گذشته سربازان اسرائیلی به صحن‌های مسجد الاقصی و آغاز درگیری‌هایی شدید با نمازگزاران و شلیک گلوله‌های جنگی و بمب‌های صوتی، بیش از ۲۰۰ فلسطینی زخمی شدند.

پس از این درگیری‌های خشونت‌آمیز، پلیس رژیم صهیونیستی بامداد امروز (شنبه) درب‌های مسجد الاقصی را به روی نمازگزاران فلسطینی باز کرد و آنها توانستند نماز صبح را در مسجد اقامه کنند. اکنون نیز آرامشی شکننده در شهر قدس و صحن‌های مسجد الاقصی برقرار است.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش در راس نشست امنیتی قرار گرفت که با حضور فرماندهان ارتش و نمایندگان پلیس و شاباک برگزار شد.

او دستور داد نیروهای بیشتر با سازوبرگ جنگی بیشتر به منطقه اعزام شوند و برای افزایش درگیری‌ها و سلسله گام‌های دیگر آماده باشند.

شبکه عبری زبان “کان” اعلام کرد: پلیس رژیم صهیونیستی در آستانه شب قدر که فلسطینی‌ها این شب را در مسجد الاقصی احیا می‌گیرند و نیز دادگاه پرونده محله شیخ جراح  و تهدیدهای محمد الضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین قسام و نیز حملات هوایی بامداد پنج‌شنبه این رژیم در استان قنیطره در جنوب سوریه و حملات روز چهارشنبه استان قنیطره، حالت آماده‌باش را در اطراف این مسجد افزایش داده است.

این شبکه پیش‌بینی کرده بود تعداد نمازگزاران مسجد الاقصی در شب قدر مصادف با شامگاه شنبه – یکشنبه، به تعداد بی‌سابقه‌ای برسد و با فراخوان کمیته عالی ملت‌های عربی (عالی‌ترین هیئت نماینده فلسطینی‌ها در مناطق ۴۸) هیئت‌هایی از فلسطینی‌ها خود را به مسجد الاقصی و محله شیخ جراح در قدس شرقی برسانند.

همچنین این شبکه عبری زبان اعلام کرد: ارتش (رژیم صهیونیستی) خود را برای یک هفته پرتنش آماده کرده و در کنار یگان‌های ویژه، نیروهای پشتیبان را در کرانه باختری مستقر کرده و تدابیر بیشتری را برای جلوگیری از هرگونه تنشی در پیش خواهد گرفت.

پلیس رژیم صهیونیستی عصر جمعه به نمازگزاران در داخل مسجد الاقصی، محله شیخ جراح و باب العامود در قدس یورش برد که طبق آمار اولیه و غیر رسمی این اقدام ۲۰۵ زخمی برجای گذاشت.

جمعیت هلال احمر فلسطین شامگاه جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعداد کل زخمی‌هایی که تا این لحظه نیروهای ما به آنها رسیدگی کرده‌اند به ۲۰۵ تن رسیده است، این افراد به بیمارستان‌های قدس منتقل شده‌اند اما مابقی زخمی‌ها در محل درمان شدند، بیشتر جراحات از ناحیه صورت، چشم و سینه و اثر شلیک گلوله‌های پلاستیکی بودند.

در مقابل شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از پلیس این رژیم اعلام کرد که در این درگیری ۱۷ تن از نیروهایش زخمی شدند که نیمی از آنها به مراکز درمانی منتقل شدند.

به گفته شاهدان عینی، سربازان رژیم صهیونیستی به سمت نمازگزاران گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی شلیک کردند.

از ابتدای ماه رمضان جوانان فلسطینی به اینکه آنها را از نشستن روی پله‌های باب العامود منع می‌کنند، اعتراض کرده و به این ترتیب درگیری‌های شدیدی میان آنها و پلیس رژیم صهیونیستی شکل گرفته‌اند.

محله شیخ جراح نیز از بیش از ۱۰ روز قبل شاهد درگیری‌هایی میان پلیس رژیم صهیونیستی و ساکنان فلسطینی این محله و حامیان آنها است.

فلسطینی‌های ساکن این محله به حکم‌های صادره از سوی دادگاه‌های رژیم صهیونیستی برای تخلیه خانه‌هایشان اعتراض دارند.

از طرفی برخی فعالان فلسطینی جهت پشتیبانی از شهر قدس اشغالی که در معرض اقدامات خصمانه روبه‌فزونی رژیم صهیونیستی است، امروز (شنبه) را روز خشم اعلام کرده و راه‌های ابتکاری خود برای ابراز خشم علیه شهرک‌نشینان از جمله به پرواز درآوردن بالن‌های آتش‌زا را در مرزهای نوار غزه با اراضی اشغالی دوباره به راه انداختند.

همچنین آنها ضمن درخواست از جامعه جهانی برای اقدامی جهت ایجاد راه‌حلی برای مساله فلسطین، تهدید کردند در حمایت از ساکنان قدس و محله شیخ جراح، شهرک‌های غلاف غزه را به انبوهی از آتش تبدیل خواهند کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.