اعلام فرکانس‌های جدید جام جم/ صدور رای هیئت منصفه در مورد «اعتماد» و «پول»

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: مرور اخبار حوزه رسانه و مطبوعات این هفته را با خبر اعلام فرکانس‌های جدید شبکه‌های جام جم جمهوری اسلامی ایران در گیرنده‌های ماهواره‌ای، آغاز می‌کنیم.

در پی قطع شدن فرکانس های قبلی telestar12 و galaxy19 در شبکه‌های ماهواره‌ای، مشخصات جدیدی برای دریافت کانال‌های جام جم ۱ و ۲ برای بینندگان و مخاطبان این شبکه‌ها اعلام شد. تا به حال قطع شبکه‌های ماهواره‌ای ایران از سوی غرب توسط نهادهای زیادی در داخل کشور، با انتشار بیانیه‌های مختلف، محکوم شده است.

«شهروند» مجوز انتشار گرفت

ابوالحسن فقیه رئیس جمعیت هلال احمر هم روز گذشته، چهارشنبه ۲۶ مهر از مجوز گرفتن روزنامه «شهروند» خبر داد. وی این روزنامه را به نام جمعیت هلال احمر کشور دانست و گفت: این روزنامه به ۴ دلیل منتشر خواهد شد. اولین علت این است که وظیفه هلال احمر آموزش همگانی است. دوم این که اطلاع رسانی در بخش امدادی کم بود. سومین دلیل این که، هلال احمر به رسانه ای مستقل برای ارتباط با مردم نیاز داشت. و در نهایت این که بسیاری از سازمانها رسانه دارند و هلال احمر نیز باید رسانه‌ای داشته باشد.

«معمولا روزنامه با هدف سیاسی و برای طیف خاصی قلم می زنند و آیا روزنامه رسمی هلال احمر هم چنین اقدام خواهد کرد» این سوالی بود که درباره این روزنامه از فقیه شد و او چنین پاسخ داد: مگر مجلات یا روزنامه های اجتماعی و فرهنگی همه سیاسی کار می کنند؟ ما هم قطعا غیر سیاسی کار می کنیم. اما این‌که می گویید روزنامه ها با طیف سیاسی کار می‌کنند اشتباه است و ما می خواهیم این سنت غلط را بشکنیم.

فقیه گفت: نمی خواستیم در فضای انتخاباتی وارد انتشار روزنامه شویم ولی مجوز ما در این فضا همزمان صادر شده و شاید منتظر شویم تا انتخابات تمام شود. البته هنوز تصمیم گیری خاصی نشده و تازه مجوز صادر شده است.

صدور رای هیئت منصفه در مورد «اعتماد» و «پول»

جلسه رسیدگی به کیفرخواست علیه روزنامه اعتماد و روزنامه‌- سایت پول هم در این هفته برگزار شده و رای هیئت منصفه در مورد این دو رسانه صادر شد.

دادگستری استان تهران اعلام کرد: جلسه رسیدگی به کیفرخواست مطروحه علیه متهمین نشریات اعتماد و روزنامه و سایت پول در شعبه ۷۶ کیفری استان به ریاست قاضی مدیرخراسانی و اعضای هیئت منصفه مطبوعات برگزار شد. در مورد اتهام متهمین مربوط به نشریه اعتماد و روزنامه و سایت پول از بابت نشر اکاذیب به قصد تشویش اذعان عمومی هیئت منصفه با اکثریت آراء متهم را مجرم ندانست و مستحق تدکر و رعایت مقررات دانست. همچنین در خصوص اتهام روزنامه اعتماد مبنی بر نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی هیئت منصفه متهم را مجرم تخیص نداد.

۴۵ روزنامه سراسری حواله کاغذ دریافت کردند

خبر دیگری که این هفته منتشر شد، دریافت سراسری حواله کاغذ توسط ۴۵ روزنامه کشور در کمتر مدت زمان ۲ روز بود. به گفته مدیرعامل موسسه نشرآوران با گذشت کمتر از دو روز از اجرای طرح ارائه حواله دریافت کاغذ به نشریات، ۴۵ روزنامه سراسری حواله ۱۷۰۰ تومانی کاغذ دریافت کرده‌اند.

محمدرضا احمدی در خبری که روز ۲۳ مهر در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت، ضمن گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به میزان استقبال از این طرح، که نخستین روز اجرای آن روز ۲۲ مهر بود، گفت: تا این لحظه (قبل از ظهر یکشنبه) حواله دریافت کاغذ به مطبوعات ۴۵ روزنامه سراسری داده شده است.

به گفته وی تنها در روز نخست اجرای این طرح به درخواست ۳۳ روزنامه سراسری برای دریافت حواله پاسخ مثبت داده شده است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی – مطبوعاتی نشرآوران افزود: دارندگان هر یک از این حواله‌ها می‌توانند کاغذ مورد نیاز خود را که تولید کارخانه چوب و کارغذ مازندران است، هر کیلو ۱۷۰۰ تومان دریافت کنند.

تمدید نام‌نویسی بیمه تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه

با امضاء الحاقیه بیمه تکمیلی امکان پیوستن آن دسته از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه که موفق به نام‌نویسی بیمه تکمیلی سال ۹۱ نشده بودند، فراهم شد.

با این‌که مهلت نام‌نویسی بیمه تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه کشور تا پایان فروردین ماه تعیین شده بود، با این حال برخی از افراد واجد شرایط موفق به ثبت نام نشده بود. این موضوع در نشست‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان در تهران و استان‌ها مطرح و با دستور وی، الحاقیه‌ای بین مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان و بیمه ایران به امضا رسید.

به این ترتیب مقرر شد تمام متقاضیان واجد شرایط سریعاً حداکثر تا ۳۰ مهر در تهران به اداره مرکزی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان و در استان‌ها و شهرستان‌ها به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی محل سکونت خود مراجعه و نام‌نویسی کنند. تمامی متقاضیان از اول آبان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند.

تجلیل روزنامه‌نگاران و نویسندگان مکزیک از مارکز

شماری از چهره‌های ادبی و مطبوعاتی مکزیک چون هکتور فلیسیانو، جان لی آندرسون، سرجیو رامیرز، سرجیو و جیمی آبلو دابار برای گرامیداشت گابریل گارسیا مارکز نویسنده برنده نوبل کلمبیا گرد هم آمدند.

این خبر هم که مربوط به بخش بین‌المللی اخبار رسانه می‌شد،‌ روز ۲۲ مهر منتشر شد. این نویسندگان که در مراسم اختتامیه سمینار نویسندگان غیرمتعهد برای تجلیل از مارکز گرد آمده بودند، با تاکید بر این که وی هر کاری برای تقویت روزنامه‌نگاری کرده است، یادآور شدند که آثار او چون کارگاه آموزشی بهترین راه برای آموزش روزنامه نگاری و ادبیات و ترکیب این دو است. در مقدمه این نشست که با عنوان «گارسیا مارکز وقایع نگار» و از سوی بنیاد روزنامه‌نگاری جدید ایبرو آمریکایی برگزار شد بیش از ۸۰ گزارشگر، سردبیر و ویراستار از آمریکای لاتین گرد هم آمدند.

برندگان امسال جایزه «غیر بوکر» معرفی شدند

رای خوانندگان روزنامه گاردین درباره برگزیدگان جایزه ادبی‌ «غیر بوکر» هم در روزهای پایانی این هفته اعلام شد. این جایزه توسط آرای خوانندگان و مخاطبان روزنامه گاردین به اثر ادبی برگزیده‌شان اهدا می‌شود و به جایزه «غیر بوکر» معروف است.

ترتیب جایگاه‌های اخذ شده این دوره جایزه «غیربوکر» به این شرح است: «داستان‌هایی از مرکز خرید» نوشته اوان موریسون با ۱۰۶ رای در جایگاه اول، «آهن خام» نوشته بن مِبِر با ۶۵ رای  در رتبه دوم، «ذهن درخشان ماکسیمیلیان متفکر» نوشته جی دابلیو آیرون مانگر با ۳۱ رای در رتبه سوم، «افشا» نوشته الکس پریستون با ۱۳ رای در جایگاه چهارم، «این شهر را  قرمز رنگ کن» نوشته ای. جی. کربای با یک رای در جایگاه پنجم و در آخر «مورد کازابلانکا» نوشته سیمون سوئیفت که بدون رای در جایگاه آخر قرار گرفت.

کتابی درباره رابطه نخبگان و تلویزیون نوشته می‌شود

 محمود اسعدی نویسنده و مدرس حوزه رسانه و مدیریت در حال نوشتن کتابی درباره ارتباط میان نخبگان و تاثیرشان بر تلویزیون است. این کتاب نیز مانند «روزنامه‌نگاری عملی در حوزه مدیریت رسانه» کتاب دیگری که وی به تازگی نگارش آن را به پایان رسانده، به حوزه رسانه و مدیریت رسانه مربوط می‌شود.

خبر آماده‌سازی این کتاب هم جزو اخباری بود که در حوزه ادبیات و کتاب منتشر شد اما با حوزه رسانه و ارتباطات نیز ارتباط داشت. چون محتوای این کتاب کاملا در خدمت دروس و آموزه‌های آکادمیک دانشگاهی است.

عنوانی که تا به حال برای این کتاب انتخاب شده، «نخبگان و تلویزیون» است که یک پژوهش عملی در حوزه مدیریت رسانه محسوب می‌شود. این کتاب برای دانشجویان مدیریت رسانه تهیه و تدوین می‌شود و نسبت به دیگر کتاب‌های این نویسنده، جنبه‌های دیداری و تصویری بیشتری دارد. اسعدی که به تدریس درس‌های مرتبط با حوزه رسانه و ارتباطات اشتغال دارد، هنوز نگارش کتاب را به پایان نبرده است. وی با چند ناشر درباره چاپ این کتاب مذاکراتی داشته که هنوز ناشر قطعی کار مشخص نشده است. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.