اعلام پیروزی زود هنگام دوس دوسانتوس در انتخابات سراسری آنگولا

به گزارش ایرنا، در حالی این رسانه دولتی آنگولا این خبر را منتشر می کند که هنوز نتایج رسمی انتخابات از سوی کمیسیون ملی انتخابات این کشور اعلام نشده است.

پیش از این نیز منابع خبری با اشاره به شمارش بخش زیادی از آرای مردم آنگولا، مدعی شده بودند که حزب حاکم مپلا پیشتاز این انتخابات است.

نشریه دولتی ‘دی آنگولا’ در شماره امروز خود مدعی ‘پیروزی بزرگ مپلا’ در انتخابات سراسری این کشور شده است.

این روزنامه به نقل از کمیسیون ملی انتخابات آنگولا نوشت تاکنون ۷۵درصد از آرای مردم شمارش شده و حزب مپلا که سرلیست آن ‘دوس دوسانتوس ‘ می باشد ، موفق به کسب نزدیک به سه چهارم آرا شده است.

مردم آنگولا ۱۰ سال پس از پایان جنگ داخلی و برای سومین بار از زمان استقلال این کشور ۱۹ میلیونی در سال ۱۹۷۲ میلادی ، روز جمعه گذشته به پای صندوق های رای رفتند.

مردم آنگولا در جریان این انتخابات سراسری ۲۲۰ عضو پارلمان را انتخاب می کنند که رهبر حزب پیروز در انتخابات، به مدت پنج سال به ریاست جمهوری این کشور انتخاب خواهد شد.

ˈخوزه ادواردو دوس سانتوسˈ رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب حاکم مپلا (جنبش مردمی برای آزادی آنگولا) ۳۳ سال در این مقام است.

‘ایزاییش ساماکوواˈ نامزد حزب ˈاتحاد ملی برای استقلالˈ و حزب مخالف دولت گفته است که روند انتخابات با تخلفات همراه بوده و وی به نتایج آن اعتراض می کند.

به گفته حزب مخالف اتحاد ملی برای استقلال آنگولا، این حزب درحال جمع کردن اسناد و شواهد تخلفات انتخاباتی از سوی حزب حاکم است.

این درحالی است که دولت آفریقای جنوبی ۴۸ ناظر در چارچوب ناظران انتخاباتی ˈساداکˈ به کشور آنگولا فرستاده است.

با وجود ابراز برخی نارضایتی ها از وجود تبعیض نسبت به مخالفان و نیز تخلفات گزارش شده، رای گیری روز جمعه در این کشور نسبتا آرام و بدون خشونت برگزار شد.

گفتنی است در جریان جنگ ۲۷ ساله داخلی در آنگولا که در سال ۲۰۰۲ میلادی با پیروزی گروه مپلا بر گروه ˈیونیتاˈ خاتمه یافت، بیشتر زیر ساخت های این کشور از جمله نیروگاههای برق و شبکه های انتقال نیرو از بین رفتند.

آنگولا واقع در غرب آفریقا ،‌در حال حاضر به برکت پول نفت توانسته است در سالهای اخیر ضمن برخورداری رشد اقتصادی بالا، بخشی از این خرابی ها را بازسازی کند.

این عضو اوپک روزانه با تولید در حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام ، دومین تولید کننده بزرگ نفت خام در قاره آفریقا است.

خاورم .۱۵۵۲**‌۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۵۲۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.