اعمال تعرفه صادراتی چاره درد نیست/ واگذاری بازار صادرات “سیب زمینی” به پاکستان و ترکیه

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر بحث تقاضا بیشتر از عرضه “سیب زمینی” است اعمال تعرفه صادراتی نمی تواند در بهبود اوضاع موثر باشد.

حسن محمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه اعمال تعرفه ۱۲۰ درصدی بر صادرات “سیب زمینی” چاره ساز مشکلات ایجاد شده برای تولید این محصول و کاهش قیمت آن نخواهد بود افزود: اعمال چنین تعرفه هایی سبب می شود تا ما برای همیشه بازار صادرا ت خود را در کشورهای دیگر از دست بدهیم.

محمدی با بیان اینکه طی سالیان قبل ایران سیب زمینی مورد نیاز کشورهایی مانندعراق، آسیای میانه و بخشی از کشورهای حوزه خلیج فارس را تامین می کرد ادامه داد: این اعمال تعرفه سبب می شود ما نقش خود را در این بازارها به کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان واگذار کنیم که این امر به ما آسیب می زند.

محمدی اضافه کرد: زمانی که قیمت سیب زمینی در داخل بالا است اعمال تعرفه سبب افزایش مجددقیمت آن شده و بدین ترتیب صادر کننده دیگر توان صادرات آن را ندارد.

وی ادامه داد: این امر سبب تضعیف جایگاه صادر کننده و محصول ایرانی در سالیان آینده می شود.

رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران افزود: قرار دادن تعرفه برای صادرات سیب زمینی به منظور بستن مرزها و توقف صادرات صورت گرفته تا نیاز داخل تامین شود.

محمدی تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشور بحث تقاضا بیشتر عرضه سیب زمینی است اعمال تعرفه هم نمی تواند در کاهش قیمت و مشکلات ایجاد شده تاثیر گذار باشد.

محمدی با اشاره به اینکه سیب زمینی محصولی است که باید از ۹ ماه یا یکسال قبل از تولید به فکر آن بود اضافه کرد: بسیاری از سیاستهای دولت قبل در بخش تولید سیب زمینی از جمله سیاست تنظیم بازار، کشت، عدم تقویت تولید کننده و غیره غلط بود و چون این دولت در سال زراعی دولت تصمیم گیرنده و نتیجه ساز بوده سبب کاهش کشت و در نهایت کاهش تولید محصول شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.