اغلب خانواده ها ابتلای یکی از عزیزان خود به ام اس را مخفی می کنند

۰۵م اسفند ،

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: اغلب خانواده ها ابتلای یکی از عزیزان و اعضای خانواده خود به بیماری ام اس را از دیگران مخفی می کنند که این اقدام به هیچ عنوان به صلاح بیمار نیست.

محمد علی معظمی، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  تاکنون سبب دقیق بیماری ام اس معلوم نشده است به همین سبب درمان کاملاً مشخصی برای این بیماری پیدا نشده است.

وی افزود: مبتلایان به ام اس در اکثر مواقع هنگامی متوجه بیماری خود می شوند که تعدادی از اندام ها و بافت های آن ها درگیر بیماری شده و در واقع بیماری تا حدودی پیشرفت کرده است.

معظمی با بیان این که ابتلا به ام اس برای فرد مبتلا و خانواده او به نوعی غیر منتظره و شوکه کننده است، اظهار داشت: در هنگام آگاهی از ابتلا به ام اس باید خود را کنترل کرد و اطرافیان نیز باید شرایط مساعد و راحتی را برای بیمار به وجود آورند و از تلقینات بی مورد به طور جدی پرهیز کنند.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به مواجهه نامناسب بعضی از اشخاص و خانواده ها با بیماری ام اس، تاکید کرد: متاسفانه اغلب خانواده ها ابتلای یکی از عزیزان و اعضای خانواده خود به بیماری ام اس را از دیگران مخفی می کنند که این اقدام به هیچ عنوان به صلاح بیمار نیست.

وی گفت: گاهی حتی ملاحظه شده که بیماری از خود فرد بیمار نیز مخفی نگه داشته می گردد، چرا که اطرافیان و خانواده بیمار تصور می کنند که این کار برای آرامش روحی- روانی بیمار بهتر است در حالی که این تصور کاملاً نادرست است.

معظمی با اشاره به این که مخفی کاری هایی که در خصوص بیماری ام اس از خانواده ها دیده می گردد می تواند برای بیمار مشکل آفرین باشد، اظهار داشت: افزایش احتمال بروز مشکلات روحی – روانی برای بیمار، افزایش احتمال تشدید بیماری و کاهش تاثیر بعضی از درمان ها، از جمله مشکلات و عوارض ناشی از مخفی نگه داشتن ابتلای یکی از اعضای خانواده به بیماری ام اس از خود بیمار، اعضای خانواده و اطرافیان نزدیک بیمار است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.