افتتاحیه تهران؛ شکست خیال های خام

شب گذشته بود که با رسیدن خبر ورود ۱۰۷ هیات کارشناسی برای شرکت در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها نخستین ضربه و ترک به خیال خام دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران برای در انزوا قرار دادن آن وارد شد.

در همین حال امروز نیز ‘علی اکبر صالحی’ وزیر امور خارجه کشورمان در نشست افتتاحیه اجلاس طی سخنانی که مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران را انعکاس گر است، نشان داد که ایران اسلامی نه تنها در انزوای توهمی دشمنان نیست بلکه در صدد ابتکارات جدد برای جنبش عدم تعهد است.

* صالحی : ایران در صدد تقویت جنبش است

وزیر امورخارجه در برنامه ایران برای دوران ریاست بر جنبش غیر متعهدها گفت: جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست خود بر جنبش غیرمتعهدها در صدد تقویت جنبش و کمک به تجدید حیات آن خواهد بود تا جنبش بتواند به وظیفه تاریخی خود جامه عمل بپوشاند.

وی در این باره افزود: ما در این برهه، تمامی تلاش خود را برای ارتقای اهداف کلی جنبش از جمله از طریق تحکیم همبستگی میان اعضای آن که لازمه اصلی یک جنبش کارآمد است، بکار بسته ایم.

به نظر می رسد با توجه به دیدگاه های کارشناسان که در چند روزه گذشته بیان شده است ،سخنان صالحی می تواند مبین نقش نوین جنبش در زمانه جهانی شدن، تقویت آن از طریق همگرایی و رفع کمبودهای آن برای تبدیل شدن به بزرگترین N.G.Oجهانی است.

** حضور ۵۱ عضو در اجلاس سران جنبش ضربه ای دیگر بر تفکر خام دشمنان

شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها که از امروز در سطح کارشناسی آغاز شده و در روزهای هفتم و هشتم با شرکت وزرای خارجه ادامه می یابد، روزهای نهم و دهم شهریورماه ، حضور سران ۵۱ عضو جنبش را به تجربه خواهد نشست.

در هفته های اخیر رسانه های غربی به شدت تلاش داشتند مطرح کنند که در اجلاس تهران سران شرکت نخواهند کرد ، تشکیل شانزدهمین اجلاس در تهران را پیش از آغاز شکست خورده نشان دهند‌، آخرین خبرها درباره حضور گسترده سران عضو جنبش آنها را شوکه ساخت.

خبر را معاون رییس جمهوری در امور بین الملل روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت به اطلاع خبرنگاران رساند.

سیعدلو ، از شرکت ۵۱ نفر از سران کشورها در اجلاس غیرمتعهدها خبر داد و گفت: این سران در حد رییس جمهور، نخست وزیر، معاون رییس جمهور و یا پادشاه آن کشور هستند.

** افتتاح اجلاس تهران ، افتتاح اندیشه های نو در فضای نوین جهانی

هم اکنون که تصورات غرب با افتتاح پرشکوه اجلاس تهران با شکست مواجه شده و نخستین طلایه های ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای جنبش غیرمتعهدها در فضای نوین جهانی توسط وزیر خارجه مطرح شده است ،‌به نظر می رسد با نقشه راه ترسیمی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره هندسه نوین جهانی و اتفاق مبارک بیداری جهانی ، جنبش به سوی تطبیق خود با شرایط جهانی جهت به دست گیری نقشی تاریخی در آن پیش برود.

گزارمیز ۹۱۸۷ ** ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۲۴۴۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.