افتتاح بزر‌گترین نیروگاه حرارتی خاورمیانه درپاکدشت

۲۰م آذر ،

بزرگترین نیروگاه حرارتی (سیکل ترکیبی) خاورمیانه صبح امروز با حضور رئیس جمهور در پاکدشت به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ نیروگاه ۲۸۶۸ مگاواتی شهدای پاکدشت ۱۲ واحد گازی و ۶  واحد بخار دارد که  همه تجهیزات واحدهای بخار آن، ازقبیل توربین، ژنراتور و بویلر به دست متخصصان داخلی ساخته شده است.
مرحله اول این نیروگاه از سال ۱۳۸۲ با هزینه ارزی ۲۷۰ میلیون یورو و اعتبار ۵۰۰۰ میلیارد ریال با همکاری شرکتهای خارجی آغاز شد و در سال ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید.
تحریمها مانعی برای تکمیل این نیروگاه نشد و  مرحله دوم آن نیز در سال ۱۳۸۶ به متخصصان داخلی سپرده شد که فقط ۱۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دربرداشت.
با راه‌اندازی نیروگاه ۲۸۶۸ مگاواتی پاکدشت، ۶ درصد به کل ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد.
در واقع، این نیروگاه نیمی از برق استانهای تهران، قم و البرز را تأمین می‌کند.
ظرفیت هر واحد گازی این نیروگاه حدود ۱۶۲ مگاوات و هر واحد بخار آن  ۱۶۰ مگاوات است.
نیروگاه شهدای پاکدشت که در ۱۸ کیلومتری شرق این شهرستان واقع شده، دارای مخزن ۲۵۰ میلیون لیتری گازوئیل است که تا یک ماه نیاز این نیروگاه را برطرف می‌کند.

تولید ۶۷ هزار مگاوات ساعت برق در کشور، امسال

رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از نیروگاه ۲۸۶۸ مگاواتی سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت گفت: تولید برق در کشور امسال به ۶۷ هزار و ۸۰۶ مگاوات ساعت رسیده است.
آقای احمدی نژاد  افزود: تولید برق در سال ۱۳۸۴ سی و هشت هزار و ۱۰۰ مگاوات ساعت در سال بود اما اکنون ۲۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات دیگر به این رقم اضافه شده است.
رئیس جمهور گفت: تا پایان دولت دهم این رقم به ۳۸ هزار مگاوات ساعت می رسد.
وی با بیان اینکه صنعت برق در کشور رشد و پیشرفت بسیار افتخارآمیزی داشته است افزود: در شش، هفت سال قبل سرمایه‌گذاری در صنعت برق به اندازه ۲۸ و حتی ۵۰ سال قبل بوده است.
احمدی نژاد گفت: هر پیشرفت، آبادانی و تحولی چه در بخش صنایع و چه رفاه اجتماعی، نیازمند انرژی است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید سیمان کشور از ۳۲ میلیون تن در سال ۱۳۸۴ اکنون به ۸۰ میلیون تن رسیده است افزود: این یک و نیم برابر شدن تولید سیمان نشانه افزایش مصرف برق در این بخش است.
رئیس جمهور گفت: تولید فولاد، مس، آلومینیوم، خودرو و لوازم خانگی دو برابر و تولید کاشی، سرامیک و لوازم بهداشتی ساختمان هم سه برابر شده است و این نشان می‌دهد که مصرف برق و در نتیجه نیاز به برق افزایش یافته است.
وی افزود: به طور متوسط تعداد لوازم برقی در خانه‌ها دو برابر شده است و بسیاری از دهکهای پایین که قدرت خرید لوازم خانگی نداشتند الان دارای این لوازم برقی می باشند.
رئیس جمهور گفت: زمانی اگر کسی می خواست کارخانه‌ای احداث کند باید چند سال به دنبال تأمین برق آن بود، اما اکنون تنها مانع، خط انتقال و پستهای برق است و مشکلی برای تولید برق و تأمین برق کارخانه‌ها وجود ندارد.
وی با اشاره به صرفه‌جویی در مصرف سوخت در نیروگاههای سیکل ترکیبی افزود: باید به این سمت برویم که همه نیروگاهها سیکل ترکیبی شود.
احمدی نژاد گفت: با وجود استفاده بهینه از سوخت در نیروگاههای سیکل ترکیبی، وزارت نیرو می تواند گازهای خروجی این نیروگاهها را که گاهی به ۳۵ درجه سانتیگراد می‌رسد، برای گرم کردن آب یا استفاده در دستگاههای گرمایشی، به قیمت ارزان در اختیار صنعتگران قرار دهد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: هر ملتی که بخواهد به جایی برسد باید روی پای خود بایستد.
وی افزود: بسیاری در تاریخ محو شده‌اند اما ملت ایران با گذشت ۸۰۰۰ سال همچنان پایدار مانده، چون روی پای خود ایستاده است.
رئیس جمهور گفت: آنهایی که ادبیات توهین‌آمیز علیه ملت ایران به‌کار می‌برند ریشه و اصالتی ندارند و هر قدر سر و صدا کنند ملت ایران از آنها عبور می‌کند.
وی این ادبیات توهین‌آمیز را بچگانه و لطیفه‌ای برای آیندگان دانست و افزود: بسیارها در تاریخ تصمیم گرفتند ملت ایران را محو کنند ولی شکست خوردند.
احمدی نژاد با تأکید بر اینکه باید با تدبیر و همت، خودمان ایران را بسازیم گفت: یک زمانی وقتی این اعداد و ارقام را اعلام می‌کردیم بسیارها انکار می‌کردند ولی دیدند که در یک دوره شش، هفت ساله چگونه این پیشرفتها محقق شد.
وی افزود: معتقدم ظرفیت ملت ایران دهها برابر آن چیزی است که الان اتفاق افتاده است.
احمدی نژاد گفت: باید دعواها را کنار بگذارند و ایران را با هم بسازیم.
رئیس جمهور افزود: ایران باید در  بالاترین سطح جهان باشد و ملت ایران شایسته این جایگاه است.
وی با اشاره به اینکه اکنون ایران ظرفیت انتقال برق به لبنان را هم دارد گفت: زمانی در کشور نوبتی برق داشتیم، اما الان به حدود پنج کشور برق صادر می‌کنیم.
رئیس جمهور افزود: باید به یکی از صادرکنندگان بزرگ برق در دنیا تبدیل شویم و هر جا می‌رویم محصولات، ایرانی باشد.
احمدی نژاد گفت: این فقط همدلی و همت می خواهد.


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.