افتتاح دارالقرآن آیت الله علامه طباطبایی

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

قم / واحد مرکزی خبر / فرهنگی تصویر دارد

همزمان با ایام سالروز ارتحال مفسر کبیر قرآن مالک کتاب تفسیر المیزان علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) بیت نورانی وی iبه دارالقرآن تبدیل شد.
آیت الله مکارم شیرازی در این مراسم افتتاح دارالقرآن علامه طباطبایی را توفیقی بزرگ خواند و گفت: آثار و برکات این دارالقرآن در آینده مشخص خواهد شد.
وی گفت: خانه علامه طباطبایی ۲۰ سال بدون استفاده باقی مانده بود اما امروز با حضور نخبگان و نیروهای جوان در این دارالقرآن و فعالیت های تازه قرآنی و پژوهش های قرآنی نام و یاد آیت الله علامه طباطبایی باقی خواهد ماند.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه علامه طباطبایی تفسیر را وقتی در حوزه آغاز کرد که تفسیر در حوزه غربت بود گفت : این یکی از نشانه های اخلاقی ایشان iبه شمار می آید و در حال حاضر مشتاقان بسیاری در زمینه تفسیر قرآن وجود دارد .
وی افزود: یکی دیگر از کارهای مهم علامه طباطبایی در حوزه مقابله با هجوم ماتریالیسم و کمونیسم بود که برمسائل فرهنگی و دانشگاههای کشور احاطه کرده بود و ایشان با تألیف کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم پاسخ کوبنده ای iبه این هجوم ماتریالیسم در کشور داد و آنها را محکوم کرد.
وی از مسئولان این دارالقرآن خواست تا در برنامه های این موسسه از فضلا و نخبگان حوزه iبهره بگیرند تا با برنامه های نوین تفسیری با استفاده از روش علامه طباطبایی این آثار را iبه نقاط دور و نزدیک بفرستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم یکی از نکات برجسته زندگی علمی و عملی علامه طباطبایی را تألیف تفسیر المیزان در مدت ۲۰ سال ذکر کرد.
وی تقریب ایشان iبه تفسیر قرآن را یک تقریب عقلانی دانست و گفت : این تقریب و وابستگی سبب جاودانگی اثر ایشان شده است و در حال حاضر این مسئله باید در متن زندگی فردی و اجتماعی ما قرار گیرد .
دکتر لاریجانی علامه طباطبایی را یک پژوهنده حقیقت جو خواند و گفت: همه غربت ها و تلاش های ایشان برای دستیابی iبه دانش ستودنی است زیرا کسی تنها از طریق خواندن کتاب فیلسوف و عالم نمی شود .
وی سومین نکته برجسته زندگی علامه طباطبایی را سنت اخلاقی ایشان ذکر کرد و گفت: این نکته مهمی است که سبب سعادت فردی و اجتماعی اشخاص می گردد چرا که ایشان اهل مراقبه و محاسبه بودند .
وی یکی از دلایل تنش های اجتماعی در حوزه سیاسی را همین رعایت نکردن سنت اخلاقی دانست و گفت : این مسئله سبب بداخلاقی و کم اخلاقی های سیاسی می گردد .
مسئول دارالقرآن علامه طباطبایی هدف از راه اندازی دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) را احیای نام و آثار این مفسر برجسته اعلام کرد و گفت: در این دارالقرآن همه فعالیت ها رنگ و بوی قرآنی خواهد داشت و امیدواریم خدمات خوبی در جهتی نشر و بسط فرهنگ قرآنی در جامعه داشته باشیم.
آقای نجفی قدسی یکی دیگر از مهم ترین اهداف راه اندازی دارالقرآن علامه طباطبایی را پیگیری و اجرایی کردن مطالبات رهبر معظم انقلاب بیان کرد و با اشاره iبه این که رهنمودهای ایشان مسیر فعالیت های قرآنی کشور را متحول کرده است، گفت: ما در این مرکز همه توان خود را برای تحقق منویات و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و مراجع عظام را در جهتی گسترش فرهنگ قرآن iبه کار خواهیم بست.
وی افزود: بیت علامه طباطبایی(ره) در مساحت ۸۵۰ متر مربع و با مهندسی خود مرحوم علامه بنا گردیده که در بازسازی این بیت قدیمی اصل بنا محفوظ مانده است.

۰۰۰۲


IRIBNews RSS ScientificNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.