افتتاح شبکه توزیع مویرگی محصولات فرهنگی در ۲۵۰۰ فروشگاه تهران

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش درج پارسی، صبح امروز دوشنبه ۱۹ تیر با حضور جمعی از مسؤولان حوزه دیجیتال در وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز جمعی از فعالان حوزه زبان و ادبیات فارسی در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در این همایش که با بیش از ۱٫۵ ساعت تاخیر افتتاح شد، ابتدا محسن طلایی از طرف خانواده طلایی که ایده نخست تدوین درج چهار از آن آنها است در سخنانی کوتاه این اثر را حاصل تلاش جمع زیادی از هنردوستان و بانک‌ها و موسسات و شرکت‌های مالی و اعتباری خواند و گفت: این هدیه دهه ۸۰ به علاقه‌مندان زبان ادبیات فارسی است و باید آن را به فال نیک گرفت. همچنین اسماعیل آذر، شاعر و مدرس زبان ادبیات فارسی در سخنانی در این همایش از اینکه به گفته او جوانان کشورمان به جای غور و تعمق در زبان فارسی و پیشینیه کهن آن گفت: باور کنید که تمام «ایسم»‌هایی که در جهان وجود دارد، راه ما را به این فرهنگ کهن و به آسمان می‌بندد؛ اکثر پدیدآورندگان این ایسم‌ها از افسردگی مرده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز تمام زندگی بشر به کار و اشتغال بدون اینکه به سابقه تمدنی خودش بپردازد تبدیل شده است. امروز بزرگ‌ترین مشکل بشریت همین علم‌های جدید است، ولی خوشبختانه در این میان درج دوباره راه ما را به درونمان و به آسمان باز کرده است.

آذر اضافه کرد: ما در ادبیات فارسی پیشرفت‌های دیجیتالی کمی داشتیم و این نیاز احساس می‌شد. امیدوارم رویدادی که توسط درج اتفاق افتاده است، به دست علاقمندان آنها برسد.

این شاعر ایران را ابرقدرت فرهنگی جهان نامید و گفت: این تنها حرف من نیست. حتی کسانی مانند آندره ژید و ‌هانری کربن هم این حرف را زده‌اند، جهان نمی‌تواند فرهنگ ما را نادیده بگیرد. پس ما هم باید این پیشینه فرهنگی را به جهان عرضه کنیم.

در ادامه این برنامه حسن علیزاده، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد برگزاری همایش درج پارسی را نشانه بلوغ بخش خصوصی صنعت نرم افزار در ایران نامید و گفت: مزیت نسبی فضای مجازی از بعد اقتصادی برای ما همین میراث کهن و شعر و ادبیاتی است که از نسل‌های پیشین به ارث برده‌ایم.

وی با بیان اینکه درج پارسی یکی از مولفه‌های امنیت ملی در شرایط کنونی محسوب می‌شود بر لزوم پرداختن به این پیشینه تمدنی از بعد نرم‌افزاری تاکید کرد و گفت: ما هر چقدر هم بتوانیم از جهت سخت‌افزاری تلاش کنیم باز هم رقبای خارجی خواهیم داشت، اما تمدن ایرانی و زبان فارسی همان مزیت نسبی ما است که می‌توانیم بدون رقیب به فعالیت در این حیطه بپردازیم.

علیزاده سرمایه‌گذاری در حوزه تولیدات نرم افزاری را در ایران اندک توصیف کرد و گفت: سیاست جدی ما در وزارت ارشاد حمایت از سرمایه گذاری جدی و مناسب است. ما حتی اگر لازم باشد حاضریم چند میلیارد تومان در حوزه نرم افزار هزینه کنیم.

رئیس مرکز توسعه ملی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در عین حال بر لزوم همگرایی نهادهای دیگر از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به توضیح بیش از ۸۰ هزار نسخه از نرم‌افزارهای قبلی درج در سطح جامعه گفت: متاسفانه علی رغم این مردم به اندازه کافی با نرم افزارهای درج آشنا نیستند و به همین خاطر ما یکی از برنامه‌های امسالمان را تبلیغ این نرم افزارها در رسانه‌ها گذاشته ایم.

این مقام مسؤول در وزارت ارشاد همچنین از برنامه مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برای اصلاح آنچه شبکه نامناسب توزیع نرم افزار در کشور خواند، خبر داد و گفت: بر خلاف کتاب که معمولاً مردم یکی از بورس‌های اصلی فروش آن را در کشور که روبروی دانشگاه تهران است می‌شناسند، در حوزه نرم‌افزار و محصولات فرهنگی چنین مرجعیتی وجود ندارد و مکان مناسبی برای عرضه این نرم افزارها طراحی نشده است.

علیزاده در ادامه از افتتاح اولین شبکه توزیع مویرگی محصولات فرهنگی با محوریت ۲ هزار و ۵۰۰ فروشگاه در تهران در طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته آینده خبر داد.

همچنین به گفته وی بعدازظهر امروز تفاهمنامه‌ای میان مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و شرکت پست جموری اسلامی ایران امضا می‌شود که به موجب آن پایلوت طرح شبکه توزیع مویرگی محصولات فرهنگی در کشور با افتتاح فروشگاه‌هایی در ۲۰۰ نقطه روستایی در استان فارس کلید می‌خورد.

علیزاده همچنین بر لزوم ارتقای کیفی محصولات نرم افزاری برای صادرات و رقابت با محصولات خارجی تاکید کرد و گفت: در سال آن دسته از محصولات نرم‌افزاری در اولویت حمایت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال هستند که امکان صادرات را برای خود دیده باشند و در بازارهای مقصد هم هدفگذاری کرده باشند.

در ادامه همایش درج پارسی همچنین محمود لیایی، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنانی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای افزایش صادرات غیرنفتی و به ویژه نرم‌افزارها و محصولات حوزه فاوا گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است نرم‌افزارهای دیجیتالی و به ویژه محصولات درج ۲۰ درصد از سهم یک و نیم درصدی صادرات غیرنفتی ما را شامل بشود.

لیایی بر لزوم تولید محصولات نرم‌افزاری براساس آثار کهن زبان فارسی مانند شاهنامه و اشعار حافظ و سعدی تاکید کرد و گفت: میزان صادرات محصولات نرم افزاری ما در سال ۹۰، ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که این میزان باید به ۱۵۰ میلیون دلار برسد. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.