افتتاح موزه‌ مجازی میراث معنوی ایران

۲۸اردیبهشت،

بزرگداشت روز جهانی موزه با افتتاح موزه‌ مجازی میراث معنوی ایران و اعطای مجوز رسمی به مجموعه‌داران خصوصی در مجموعه‌ فرهنگی – هنری سعدآباد برگزار شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر، مسعود علویان صدر معاون میراث فرهنگی کشور در آیین بزرگداشت روز جهانی موزه که شب قبل در کاخ سعدآباد برگزار شد، با اشاره به شعار امسال موزه مبنی بر حافظه+خلاقیت =تحولات اجتماعی خاطر نشان کرد: موزه‌ها مکانی برای تغییر و تحولات اجتماعی و منشأ پویایی و نشاط در جامعه می باشند.

وی با تأکید بر این‌که با شناختن ارزش‌های مکان‌های تاریخی و هویت‌دار می‌توانیم به ایرانی بودن خود برسیم اظهار کرد: امسال بعد از ۷۰ سال، کشور تاجیکستان جشن نوروز را برگزار کرد. در تالاری که مراسم در آن برپا شد، ماکتی از تخت جمشید قرار داشت. این، بهترین شیوه برای معرفی ایران و فرهنگ آن به کشورهای دیگر بود.

وی با اشاره به عضویت ۹ کشور همسایه در جامعه‌ی فرهنگی نوروز، ادامه داد: اکنون متقاضیان زیادی برای پیوستن به این جامعه وجود دارند.

علویان‌صدر با تأکید بر این‌که جهانی‌سازی، از بین بردن خرده‌فرهنگ‌ها نیست افزود: تا سال ۱۳۸۴تعداد ۹۹موزه وابسته داشتیم و امروز ۱۲۰ موزه وابسته داریم.۲۱ موزه خصوصی ایجاد کردیم و ۳۰موزه خصوصی داریم.همچنین تاکنون ۶۵ موزه راه اندازی کرده ایم.در مجموع امروز ۴۳۰ موزه داریم که از این تعداد۲۴۲ موزه در طول فعالیت دولت نهم و دهم راه اندازی شده است.

علویان صدر از افتتاح موزه های منطقه ای میراث روستایی گیلان،خلیج فارس و موزه منطقه ای خراسان بزرگ تا پایان دولت دهم خبر داد.

در این مراسم عضو هیأت اجرایی ایکوم ایران نیز در سخنانی با اشاره به آغاز فعالیت سازمان جهانی موزه‌ها از ۶۱ سال پیش، گفت: دهه‌ جدید میلادی به استمرار نقش موزه‌ها در زندگی مردم اختصاص دارد و شعار جهانی موزه‌ها برای امسال نیز دنباله‌رو همین موضوع است.

سیداحمد محیط طباطبایی ایران را بزرگ‌ترین موزه در دنیا نامید و افزود: بخش‌های مفهومی این موزه از حیات بشری حفاظت می‌کند و در واقع، جایگاه موزه نشانگر اهمیتی است که جامعه به این مجموعه می‌دهد.

در این مراسم بخش‌هایی از اولین فیلم متعلق به کشور ایران که در دوره‌ مظفرالدین‌شاه ‌ساخته شده است و چند سال پیش در انبار کاخ گلستان پیدا شد، به‌نمایش درآمد. این فیلم برای مرمت به فرانسه برده شده بود. همچنین نسخه‌ی اصلی دست‌نویس اولین آهنگ ملی ایران رونمایی شد و قطعاتی از آن که توسط یک آهنگساز فرانسوی ساخته شده است، پخش شد.

در ادامه از موزه‌داران، راهنمایان موزه، طراحان موزه، پژوهشگران در حوزه‌ی موزه، موزه‌های برتر خصوصی، مدیران برتر موزه‌ها، امین اموال‌های برتر و مرمت‌گران برتر آثار تاریخی در موزه‌ها تقدیرو توافق‌نامه‌ای میان اداره کل موزه‌ها و موزه‌ی خصوصی «مبل» برای نمایش اشیای این موزه امضا شد.

در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه اولین مجوز رسمی موزه‌های خصوصی کشور به چهار موزه‌دار خصوصی اهدا و آیین باران‌خواهی نیز توسط گروهی از مردم کردستان و تربت‌ جام در سعدآباد اجرا شد.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.