افتتاح همایش بیداری اسلامی باحضور آیت‌الله مهدوی‌کنی

فارس: نشست رسانه‌ای «موسی نجفی» دبیر علمی همایش بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) ‌و آیت‌الله العظمی خامنه‌ای پیش از ظهر امروز در ساختمان مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور برگزار شد.

* جنبش نرم‌افزاری و بومی‌سازی علوم انسانی در نظریه بیداری اسلامی نهفته است

نجفی با بیان این که همایش مذکور به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای ۲۴ اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار می‌شود، ادامه داد: موضوع بیداری اسلامی از دو منظر «عام» (سیاسی) و «نظریه‌پردازی» قابل بررسی است و بسیاری از مسائل به صورت منسجم در آن قابل طرح است. البته اندیشه سیاسی امام و رهبری و نسبت این نظریه در اندیشه این دو بزرگوار نیز دیگر ابعاد این قضیه را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت نظریه‌پردازی در موضوع بیداری اسلامی افزود: نظریه‌پردازی یک جاده یکطرفه نیست که همیشه از سوی استراتژیست‌های غربی به ما برسد، بلکه ما نیز باید نظریه‌پردازی کنیم و نظریات خود را به آنها ارائه دهیم. بنابراین در ذات این تفکر، جنبش نرم‌افزاری و بومی‌سازی علوم انسانی نیز نهفته است.

* «نظریه‌ بیداری اسلامی» جزو واحدهای دانشگاهی قرار گیرد

دبیر علمی همایش بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام خمینی و آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تأکید کرد: تبیین آکادمیک نظریه‌ بیداری اسلامی می‌تواند برای رشته‌های مرتبط دانشگاهی مطرح شود و موضوع پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری قرار گیرد و حتی به عنوان واحد دانشگاهی نیز مطرح شود. در حوزه‌های علمیه نیز این موضوع قابل طرح است.

این استاد دانشگاه افزود: صدور این نظریه منسجم به دانشگاه‌های کشورهای عربی و غربی ضروری به نظر می‌رسد، زیرا آنها دیدگاه‌های خاص خودشان را دارند که اکثرا به فلسفه‌‌های لیبرال ـ دموکراسی منتهی می‌شود.

نجفی افزود: باید نسبت وقایعی که پیرامون ما رخ می‌دهد را با خودمان بسنجیم تا بتوانیم دید کلان به آن موضوع داشته باشیم.

* سیر تحول بیداری اسلامی در «فرهنگ واژه‌ها»ی مقام معظم رهبری نمایان است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با بیداری اسلامی نظیر وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و صدا و سیما گفت: این نهادها با بیداری اسلامی درگیر هستند اما از تحلیل و تبیین آن عاجزند. بنابراین پر کردن چنین خلایی با برگزاری همایش‌هایی مانند همایش «بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام و رهبری» قابل رفع است.

این استاد دانشگاه با تأکید بر ضرورت ترسیم تمدن اسلامی آینده و افقی که ایران اسلامی به سمت آن در حرکت است، گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، کشورهای غربی پس از فروپاشی شوروی رقیبی برای خود متصور نیستند و اکنون می‌طلبد که با ترسیم و ارائه نظریه بیداری اسلامی،‌ آن‌ها را متوجه اشتباه خود کرد.

وی افزود: در افکار مقام معظم رهبری مجموعه‌ای از «فرهنگ واژه‌ها» دیده می‌شود که از فرهنگ سکولار غربی دور است و بهتر می‌تواند سیر تحول بیداری اسلامی را نشان دهد.

* عناوینی مانند «بهار عربی» تقلیل بیداری اسلامی و به حاشیه‌بردن آن است

به گزارش فارس، نویسنده کتاب «اندیشه دینی و سکولاریسم در حوزه معرفت‏ سیاسی و غرب شناسی» با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر وجود سه نوع استعمار «کهنه»، «نو» و «فرا نو» گفت: بیداری اسلامی پاسخی به هر سه نوع این استعمارهاست، در صورتی که غربی‌ها می‌خواهند حرکت ضد استعماری در این انقلاب‌ها را با عناوینی مانند «بهار عربی» و «جنبش آزادی‌خواهی» تعریف کنند و علت اصلی که وجود استعمار و رژیم‌های مستبد است را به حاشیه ببرند.

نجفی، ایران اسلامی را کانون بیداری‌های اسلامی دانست و با اشاره به نقش تأثیرگذار آن تأکید کرد: «انقلاب اسلامی» هم معلول بیداری اسلامی است و هم خود یک موج جدیدی از بیداری اسلامی راه انداخته است. بنابراین رهبری این نظام که فقیهی فرزانه و صاحب نظر هستند الگوی سیاسی نظام اسلامی و آینده آن از بیانات ایشان قابل استخراج هست.

* وصول ۳۵۰ مقاله توسط دبیرخانه همایش

نجفی با اشاره به اعلام فراخوان همایش «بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام خمینی و آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» در ۹ ماه پیش ادامه داد: ۳۵۰ مقاله به ما رسیده که ۶۰ مقاله برگزیده شده است و در ۱۰ موضوع دسته‌بندی و به صورت کتاب چاپ می‌شود.

وی «مؤلفه‌ها، فلسفه‌ تاریخ و بیداری اسلامی»، «اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»، «نهضت‌ها و امواج تاریخی بیداری اسلامی»، «انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی»، «نظام‌سازی و مردمسالاری، نمادها و الگوهای بیداری اسلامی»، «بیداری اسلامی، تمدن اسلامی و نقد غرب»، «ظرفیت‌ها و ادبیات جدید بیداری اسلامی»، «آرمان‌های متعالی و وحدت اسلامی در بیداری اسلامی»، «آسیب‌های بیداری اسلامی،‌دشمنان و نظریه‌های رقیب» و «بیداری اسلامی، روابط بین‌الملل و معادلات جهانی و منطقه‌ای» را به ترتیب فصول دهگانه این کتاب نام برد.

وی با اشاره به استقبال دانشجویان سطوح عالی از این همایش گفت: از فضلای حوزوی و نخبگان دانشگاهی داخل کشور در این همایش مقالات متعددی رسیده است البته به علت استقبال دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از همایش، بخشی از همایش به ارائه ۸ مقاله دانشجویی اختصاص دارد.

* برگزاری ۳ نشست تخصصی در همایش

نجفی در بخش پایانی این نشست ضمن تشریح برخی برنامه‌های روز همایش گفت: ۳ نشست تخصصی «ابعاد اندیشه سیاسی بیداری اسلامی» « سیر تاریخی بیداری اسلامی» و «ابعاد بین‌المللی بیداری اسلامی » در همایش برگزار و ۶۰ مقاله در آنها ارائه می‌شود که چکیده آنها به ۳ زبان ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی عدم حضور مهمانان خارجی در همایش گفت: بیداری اسلامی سه مرحله دارد: نهضت اسلامی، نظریه اسلامی و تمدن اسلامی. ما در کشور خودمان در مرحله ۲ و ۳ قرار داریم اما کشورهای عربی هنوز در مرحله نخست به سر می‌برند. بنابراین مهمانان خارجی آن بعد تئوریک که مد نظر ماست را ندارند، زیرا اکثرا در فضاهای لیبرال و چپ جدید قرار دارند.

* حضور دختر امام خمینی(ره) در اختتامیه همایش

نجفی در پایان با اشاره به برخی مهمانان حاضر در همایش گفت: مراسم افتتاحیه همایش بیداری اسلامی با حضور آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در مراسم پایانی نیز اساتیدی همچون «علی اکبر ولایتی»، «غلامعلی حداد عادل» و «حسن رحیم پورازغدی» حضور دارند. خانم زهرا مصطفوی (دختر حضرت امام) نیز از مهمانان ویژه همایش است.

جوان آنلاین – آخرین عناوین فرهنگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.