افتتاح پزشک خانواده هر هفته در یک استان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بنده پزشک خانواده خود را انتخاب کرده‌ام و به همه اعضای هیات دولت نیز پیشنهاد می‌کنم که در برنامه پزشک خانواده ثبت‌نام کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، دکتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه جلسه شبکه تحقیقات دیابت و استئوپروز و در جمع خبرنگاران، با اشاره به برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، اظهار کرد: به این طرح و برنامه بسیار امید بسته‌ایم و تلاش می‌کنیم در بسته‌های ادغام‌یافته در نظام پزشک خانواده در زمینه بیماری‌های غیرواگیر، فعالیت‌های جدی‌ را انجام دهیم.
 
وی تاکید کرد: علاوه بر اجرای پزشک خانواده لازم است آموزش‌های عمومی، اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، همکاری‌های بین‌بخشی را افزایش دهیم، البته این گونه فعالیت‌ها باید در شبکه‌های تحقیقاتی محقق شود.
 
  وی درباره سرانجام پوشش بیمه‌ای ۲۰۲ قلم داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج، اظهار کرد: در جلسه اخیر هیات دولت در این زمینه صحبت‌هایی انجام شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داده است که پوشش این داروها در اولویت قرار گیرد.
 
به گفته وزیر بهداشت، این ۲۰۲ قلم دارو شامل داروهای بیماران خاص، صعب‌العلاج و برخی داروهای گیاهی می‌شود، البته اولویت ما، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای بیماران صعب‌العلاج و سرطانی است، چرا که تهیه این داروها، هزینه‌های فراوانی را به بیمار تحمیل می‌کند.
 
دستجردی درباره گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، اظهار کرد: فردا برای افتتاح این طرح به استان سیستان و بلوچستان و هفته آینده به استان مازندران سفر می‌کنیم و در هر هفته این برنامه در یک استان راه‌اندازی می‌شود.
 
وزیر بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: برنامه پزشک خانواده بیشتر در بحث پیشگیری تا درمان تمرکز دارد و امیدواریم در هفته دولت جشن تکمیل خانواده‌های بهداشت روستایی را برگزار کنیم.
 
 وزیر بهداشت در نشست شبکه تحقیقات دیابت و استئوپروز با اشاره به هزینه‌های دیابت، گفت: نارسایی کلیه و دیالیز یکی از مشکلات ما در حوزه سلامت است، هر چقدر که دستگاه دیالیز تهیه می‌کنیم، ولی کفاف نیاز بیماران را نمی‌دهد این در حالی است که یکی از مهم‌ترین عوارض ابتلا به دیابت، نارسایی کلیه است.
 
وی افزود: احتمال ابتلای یک دیابتی به بیماری‌های قلبی و عروقی چهار برابر افراد سالم است. از سوی دیگر شایع‌ترین علت نابینایی، ابتلا به دیابت است. بنابراین برای کنترل دیابت باید تلاش کنیم.
 
        وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶ شبکه تحقیقاتی در کشور فعالیت می‌کنند که یکی از فعال‌ترین آنها شبکه دیابت است، اظهار کرد: امروزه علت بیش از ۶۰ درصد از مرگ و میرها در کشور ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است؛ ۴۵ درصد آن مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی، ۱۲ درصد سرطان‌ها و ۴ تا ۵ درصد نیز مربوط به عوارض ریوی و دیابت است. بنابراین باید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر باید برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.
 
   دستجردی با اشاره به بیماری استئوپروز (پوکی استخوان)، گفت: شیوع استئوپروز یک‌دهم دیابت است، ولی عوارض ناشی از آن و معلولیت‌هایش، هزینه‌های زیادی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند. بنابراین لازم است در زمینه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، برنامه‌ریزی جدی بکنیم.
 
   وی تاکید کرد: حدود ۵۰ درصد از جمعیت ایران، مبتلا به استئوپروز (پوکی استخوان) و استئوپنی (کاهش تراکم استخوان)، هستند و برای کاهش ابتلا به این بیماری نیازمند سیاست‌گذاری و همکاری‌های بین‌بخشی هستیم.
 
   وزیر بهداشت با اشاره به افزایش جمعیت سالمندان ایران، اظهار کرد: بر اساس نتایج سرشماری جدید صورت گرفته در کشور، حدود شش درصد جمعیت ایران، سالمند هستند و هر چه به تعداد این افراد افزوده شود، بیماری‌های غیرواگیر افزایش می‌یابد. میزان مراجعات سالمندان و بستری‌ شدن آنان پنج برابر بیشتر از گروه‌های دیگر سنی است، بنابراین باید برای این گروه سنی نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم البته خوشبختانه اقداماتی در این زمینه انجام شده است.
 
دستجردی افزود: حدود ۸۰۰ پروژه طراحی شده است که بسیاری از آنها مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است و لازم است آنان را عملیاتی کنیم.
 
وی در ادامه با اشاره به وضعیت ایران در منطقه و جهان، اظهار کرد: ما در زمینه شاخص‌های سلامت در منطقه وضعیت بدی نداریم، چرا که میزان چاقی، فشار خون و دیابت در ایران کمتر از سایر کشورهای منطقه است و جزو کشورهای متوسط به بالا از نظر شاخص‌های بیماری‌های غیرواگیر قرار داریم. اما با توجه به آنکه قرار است در سال ۱۴۰۴ به یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا تبدیل شویم و در منطقه به رتبه اول دست یابیم، لازم است از شبکه‌های تحقیقاتی برای بهبود شاخص‌های سلامت در کشورمان کمک بگیریم.
 
وزیر بهداشت در خاتمه خاطرنشان کرد: لازم است در زمینه‌هایی مانند دیابت و استئوپروز فعالیت بیشتری کنیم و به شبکه‌های چاقی، سالمندی و سرطان نیز بپردازیم به عبارت دیگر با توجه به گذار جمعیتی ایران، برنامه‌ریزی‌های جدی را در این زمینه انجام دهیم./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.