افتتاح ۵ باب مسجد در تهران

جام جم آنلاین: مشاور شهردار و رییس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران از افتتاح پنج باب مسجد احداث شده به مناسبت هفته جهانی مساجد خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، حجت الاسلام ناصحی در آستانه هفته جهانی مساجد به چگونگی و نحوه نامگذاری این هفته به نام مساجد اشاره کرد و گفت: سازمان کنفرانس اسلامی بنا به پیشنهاد رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، ۳۰ مرداد ماه که روز به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها بوده است را به عنوان «روز جهانی مسجد» اعلام کرد. این موضوع در جریان سی امین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که از هفتم لغایت ۹ خرداد ماه سال ۱۳۸۲ در تهران برگزار شد ، به تصویب رسید.

وی افزود: در این اجلاس شرکت کنندگان برجایگاه رفیع مسجد به عنوان رمز وحدت و برادری در جهان اسلام تاکید کردند. در این اجلاس تصویب شد که از ۲۱ آگوست هرسال، مطابق با ۳۰ مرداد ماه، که مصادف با خاطره به آتش کشیدن مسجد الاقصی توسط تندروهای صهیونیست است ، به مدت یک هفته به عنوان هفته جهانی مساجد اعلام شود.همچنین در این اجلاس از کشورهای عضو خواسته شد با هدف ارج نهادن به نقش مساجد و صیانت از آنها به عنوان اماکن مقدسه ، در احیا و تجلیل این هفته تلاش نمایند.

گفتنی است؛ ۳۰ مرداد ماه همچنین مصادف با حمله عوامل رضاخان به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم بیگناه در سال ۱۳۱۴ است.

حجت الاسلام ناصحی ضمن تبیین جایگاه حائز اهمیت مساجد در نظام اسلامی، اظهارداشت: پیامبر گرامی اسلام (ص) پایه‌گذار اولین مسجد است. او مکانی را پایه‌گذاری کرد که علاوه بر عهده‌دار بودن نقش روحانی و معنوی، کانون فعالیت‌های اجتماعی مسلمانان نیز به شمار می‌رفت. به همین دلیل مسجد در طول تاریخ اسلام از ویژگی برجسته‌ای برخوردار بوده است.

مشاور شهردار تهران از احداث و افتتاح بیش از ۵۰  باب مسجد توسط شهرداری تهران خبر داد و گفت: مجموعه شهرداری با هدف رسیدن به چشم انداز تهران ام القری جهان اسلام  بحث اعتلای جایگاه مساجد را به صورت ویژه سرلوحه کار خود قرار داده است که یکی از نمونه‌های آن احداث و افتتاح ۲۰ باب مسجد با کاربری های عظیم و کلان فرهنگی و اجتماعی بوده است.

به گفته ناصحی، علاوه بر آن شهرداری تهران بیش از ۳۵ باب مسجد در دست احداث دارد که از این میان پنج باب مسجد توسط شهردار تهران به مناسبت هفته جهانی مساجد افتتاح خواهد شد.

رییس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران ضمن اشاره به لزوم پرداختن به آرایه های ظاهری و معنوی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، خاطرنشان کرد: مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران به صورت مستمر و پیوسته کمک به توسعه ، تکمیل، تجهیز و تعمیر مساجد را در دستور کار خود داشته و بحمدالله توانسته طی پنج سال گذشته به نحو احسن درتمامی مساجد تهران ورود پیدا کرده و به طور ویژه نسبت به اعتلای جایگاه عمرانی و معنوی مساجد نقش برجسته ای ایفا کرده و اقدامات گسترده ای در این خصوص داشته است.

وی به ساخت ۸۰۰ گلدسته در ۴۰۰ باب مسجد شاخص اشاره کرد و اظهارداشت: از دیگر اقدامات مهم و شاخص شهرداری تهران احداث و ساخت ۸۰۰ گلدسته به عنوان نماد اسلامی مساجد بوده، که این طرح در ۴۰۰ باب مسجد محوری شهر تهران در حال اقدام و انجام است.

حجت الاسلام ناصحی افزود: مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و حضور در مسجد و اقامه نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر این هماهنگی و انسجام است. در مساجد است که افراد نمازگزار همچون قطره‌های آب به یکدیگر می‌پیوندند تا دریایی از اتحاد را به نمایش درآورند. همه در کنار یکدیگر در برابر پروردگار یکتا به نماز و عبادت پرداخته و سرود توحید را زمزمه می‌کنند لذا توجه به مساجد و تلاش و اهتمام ویژه جهت تعالی این بیوت الهی، وظیفه ای است که در نظام اسلامی بر دوش همه کارگزاران و مسئولین سنگینی می کند. انشاءالله با عنایت خداوند سبحان بتوانیم بیش از پیش جهت شکوفایی و اعتلای بعد ظاهری و معنوی مساجد ساعی و خدمتگزار باشیم.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.