افراد می‌توانند در هنگام خرید، ملک خود را “بیمه” کنند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

با برقراری ارتباط سیستماتیک میان سامانه املاک و مستغلات با بیمه ایران؛

استان البرز بالاترین میزان و استان خراسان‌جنوبی پایین‌ترین میزان ثبت قرارداد در سامانه املاک و مستغلات را به خود اختصاص داده است.

بهمن احمد پور مدیر سامانه‌ی املاک و مستغلات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه تاکنون ۱۲۱ هزار مشاور املاک برای ورود به سامانه املاک و مستغلات و دریافت کد‌رهگیری ثبت نام کرده‌اند، گفت:‌از این تعداد ۱۰۷ هزار دفتر مشاور املاک وارد سامانه شده و بر اساس کد‌رهگیری دریافت شده در حال فعالیت می‌باشند.
 
وی ادامه داد: شرایط مابقی واحدهایی که هنوز وارد سامانه نشده و کد‌رهگیری دریافت نکرده‌اند؛از سوی اتحادیه مشاوران املاک در حال بررسی است.
 
احمد پور با اشاره به اینکه سامانه املاک و مستغلات به عنوان یک طرح مستقل علمی ارتباطات سیستماتیک مختلفی با سازمان‌هایی نظیر اداره پست،اداره مالیات و … دارد اظهار داشت: ارتباط سیستماتیک شرکت‌ آب و فاضلاب، برق، ثبت‌احوال و نیز شهرداری با سامانه املاک و مستغلات در حال انجام و نهایی شدن است.
 
وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود ارتباط سیستماتیک سامانه املاک و مستغلات با سامانه ثبت احوال در سه ماه اول سال ۹۳ کاملاً برقرار شود.
 
مدیر سامانه املاک و مستغلات با بیان اینکه ارتباط سیستماتیک این سامانه با شهرداری در ۳ استان خراسان، فارس و تهران انجام شده اظهار داشت: ارتباط سیستماتیک مابقی استان‌ها نیز با سامانه املاک و مستغلات در سال ۹۳ انجام می‌شود.
 
احمد پور همچنین از بیمه شدن املاک در هنگام خرید در آینده‌‌ای نزدیک خبر داد و گفت: به زودی شرایطی فراهم می‌شود که هنگام خرید، ملک موردنظر از سوی شرکت بیمه، بیمه شود.
 
وی ادامه داد: هم اکنون در حال انجام مذاکره با شرکت‌ بیمه هستیم تا در آینده‌ای نزدیک با برقراری ارتباط سیستماتیک میان سامانه املاک و مستغلات با شرکت بیمه ایران کلیه املاک در هنگام خرید بیمه‌ی آتش‌سوزی شوند.
 
احمد پور همچنین خبر از برقراری ارتباط سیستماتیک میان سامانه املاک و مستغلات با سازمان اوقاف و امور خیریه داد و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که به زودی میان ما و سازمان اوقاف و امور خیریه امضاء می‌شود با برقراری ارتباط سیستماتیک با این سازمان کلیه‌ی ملک‌های اوقافی شناسایی و اطلاعات آن بر روی سامانه قرار می‌گیرد.
 
مدیر اجرایی سامانه املاک و مستغلات با اشاره به اینکه همه نوع قراردادی از جمله پیش فروش، رهن، اجاره در سامانه ثبت می‌شود اظهار داشت: بیشترین قراردادهای ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات قراردادهای خرید و فروش است که البته یک سوم آنها مختص اجاره نامه‌هاست.
 
وی افزود: سرانه ثبت قراردادها در سامانه املاک و مستغلات ۰٫۶۴ درصد است که بالاترین میزان ثبت قرارداد متعلق به استان البرز و پایین‌ترین آن مربوط به استان خراسان رضوی است.
 
احمد پور در خصوص هزینه ثبت قرارداد در سامانه املاک و مستغلات گفت: هزینه ثبت قرارداد خرید و فروش و مبایع‌نامه ۴ هزار تومان و اجاره‌نامه ۱۰۰۰ تومان می‌باشد.
 
وی با تأکید بر اینکه مردم برای خرید و فروش و هر معامله ملکی به سراغ مشاوران املاکی بروند که حتماً جواز فعالیت داشته باشند گفت: تنها واحدهایی می‌توانند برای ثبت قرارداد به سامانه املاک و مستغلات وارد شوند؛ که جواز فعالیت رسمی از سوی اتحادیه مشاوران املاک داشته باشند.
 
مدیر اجرایی سامانه املاک و مستغلات با بیان اینکه تمام سعی مجریان سامانه املاک و مستغلات این است که علاوه بر سر و سامان دادن به بازار مسکن امکان هر گونه تخلف و سو‌ء‌استفاده از سوی بعضی سودجویان گرفته شود اظهار داشت: ما برای بالا بردن ضریب امنیت ثبت قراردادها در سامانه املاک و مستغلات اقدام به چاپ قرارداد (پرینتی کردن قراردادها) کردیم که بر اساس آن ورقه چاپی و یا پرینت قرارداد تنها در اختیار واحدهایی قرار می‌گیرد که جواز و پروانه کسب داشته باشند.
 
وی استان‌هایی نظیر تهران، قزوین، سمنان و فارس را از استان‌های پیشتاز برای پرینتی کردن قراردادها نام برد و گفت: تا سه ماه اول سال ۹۳ تمامی مشاورین املاک استان‌های کشور موظف به ارائه قراردادهای چاپی به مراجعه کنندگان خود می‌باشند.
 
احمد پور با بیان اینکه، پس از ثبت قرارداد در سامانه املاک و مستغلات و ارائه کد‌رهگیری این قرارداد قفل شده و دیگر قابل تغییر نخواهد بود گفت: این موضوع شرایطی را فراهم کرده که هر گونه سوءاستفاده و تغییر در اصل قرارداد به طور کلی از بین برود.
 
مدیر اجرایی سامانه املاک و مستغلات با بیان اینکه تمامی مشاوران املاکی که قصد ورود به سامانه مزبور را دارند باید امضای دیجیتال داشته باشند اظهار داشت : بدون داشتن امضای دیجیتال به هیچ‌وجه نمی‌شود وارد سامانه املاک و مستغلات شد و ثبت قرارداد نمود.
 
وی افزود: یکی از دلایل ماندگاری ثبت قراردادها در سامانه املاک و مستغلات همان امضای دیجیتال است.
 
احمد پور با اشاره به مزایای قراردادهای چاپی گفت: قراردادهای چاپی سبب ارتقاء ‌کیفیت و نظارت بیشتر بر ثبت قراردادها می‌شود .
 
وی ادامه داد: همچنین چاپی کردن قراردادها زمینه قانون‌مند کردن هر چه بیشتر کردن معاملات در دفاتر مشاورین املاک را فراهم می‌کند کما اینکه این کار سبب شده تا مردم حتماً به واحدهایی مراجعه کنند که دارای جواز فعالیت بوده و امکان ورود آنها به سامانه املاک و مستغلات فراهم شده است.
 
مدیر اجرایی سامانه املاک و مستغلات ادامه داد: پس از ثبت قرارداد در سامانه بارکدی دو بعدی در این قراردادها نصب می‌شود که امکان ذخیره‌سازی حجم بالایی از اطلاعات را در خود دارد.
 
احمد پور با بیان اینکه این بارکد نقش یک رمزینه و یا ریزتراشه اطلاعاتی را دارد اظهار داشت: در این بارکد دو بعدی که در بالای قرارداد نصب می‌شود خلاصه‌ کلیدی اطلاعات شخص و قرارداد مزبور شامل کدملی، کدرهگیری و … در آن ذخیره می‌شود که پس از دانلود؟؟؟؟ این بارکد و عکس گرفتن از طریق گوشی تلفن همراه چکیده‌‌ای از قرارداد همیشه همراه متقاضی می‌باشد.
 
وی ادامه داد: با داشتن این بارکد که چکیده‌ای از اطلاعات قرارداد است در صورت بروز هر گونه تخلف یا مشکل به راحتی از طریق این رمزینه قابل پیگیری و بررسی است.
 
مدیر اجرایی سامانه املاک و مستغلات همچنین از برقراری ارتباط سیستماتیک سامانه املاک و مستغلات با پلیس امنیت ناجا خبر داد و گفت: در آینده‌‌ای نزدیک با برقراری این ارتباط سیستماتیک به سادگی می‌شود کلیه تخلفات در امر معاملات ملک در ایران را شناسایی و پیگیری کرد.
 
وی اظهار امیدواری کرد: با توسعه هر چه بیشتر سامانه املاک و مستغلات، تمامی مشکلات بخش مسکن در کشور از بین برود علاوه بر اینکه این سامانه بستری را فراهم کرده تا سیاست گذاران و برنامه‌ریزان کشور بر اساس اطلاعات موجود در این سامانه برای بخش مسکن کشور برنامه‌ریزی و تصمیم گیری کنند.
 
انتهای پیام/
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.