افراد کم تحرک بیشتر دچار سنگ کلیه می شوند

۰۶م آذر ،

افرادی که بیشتر اوقات روز در یک محل نشسته یا ایستاده اند و تحرک کمی دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سنگ کلیه می باشند.

حسام فیض الله زاده فوق تخصص اورولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  هر فردی در زندگی خود ممکن است دچار سنگ های ادراری و کلیوی شود و به دنبال آن درد و سایر مشکلات مرتبط با بیماری را تحمل کند.

وی با بیان اینکه سنگ های کلیوی در ابعاد و اندازه های بسیار متفاوتی ایجاد می گردد اظهار داشت: ممکن است سنگ به وجود آمده آنقدر کوچک ومیکروسکوپی باشد که به راحتی از بدن دفع شود بدون اینکه فرد متوجه آن شود.

فیض الله زاده گفت: در مقابل سنگ ایجاد شده می تواند بزرگ بوده و سبب ایجاد دردهای شدیدی در هنگام عبور از لوله متصل کننده مثانه به کلیه شود.

وی با بیان اینکه اغلب عوامل بروز سنگ کلیه به نوعی مرتبط با شیوه های نامناسب زندگی است، تاکید کرد: کم تحرکی یکی از عوامل مهم مرتبط با سنگ کلیه است که متاسفانه بسیاری از اشخاص جامعه گرفتار همین کم تحرکی می باشند.

فیض الله زاده افزود: در واقع اشخاصی که بیشتر اوقات روز در یک محل نشسته یا ایستاده اند و تحرک کمی دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سنگ کلیه می باشند.

وی یاد آور شد: اشخاصی که به سبب بیماری یا ناتوانی خود به مدت طولانی در حالت خوابیده یا نشسته می باشند نیز در خطر سنگ کلیه می باشند.

فیض الله زاده یاد آور شد: در واقع کم تحرکی سبب برداشت بیش از اندازه کلسیم از استخوان ها شده و در نتیجه غلظت کلسیم در ادرار افزایش می یابد که در این حالت احتمال ایجاد سنگ ادراری و کلیوی بسیار خواهد بود.

نقش رژیم غذایی در بروز سنگ کلیه غیر قابل اجتناب است

این فوق تخصص اورولوژی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه تغذیه بسیاری از مردم به گونه ای است  که بیماری های بسیاری از آن ناشی می گردد.

فیض الله زاده با اشاره به ارتباط نزدیک تغذیه و بیماری های کلیوی، تصریح کرد: نقش رژیم غذایی در بروز سنگ کلیه غیر قابل اجتناب است و در واقع عامل تغذیه در اغلب موارد بیش از عوامل دیگر در تشکیل سنگ های ادراری موثر است.

وی تاکید کرد: براساس مطالعات انجام شده، مصرف بسیار نمک سبب افزایش دفع کلسیم شده و در نتیجه میزان این ماده در ادرار افزایش می یابد که به دنبال احتمال تشکیل سنگ کلیه وجود خواهد داشت.

فیض الله زاده گفت: رژیم غذایی با پروتئین بالا نیز در صورتیکه با افزایش دفع کلسیم، اگزالات و اورات همراه باشد نیز می تواند به تشکیل سنگ کلیه منجر شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف کم آب و سایر نوشیدنی ها نیز خطر سنگ کلیه را افزایش می دهد، یاد آور شد: علاوه بر موارد فوق سوء مصرف بعضی از داروها، عوامل ژنتیکی و بعضی از بیماری ها نیز در تشکیل سنگ های ادراری و کلیوی نقش دارند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.