افروغ:مسئله باروری با توصیه حل‌نمی‌شود

فارس: عماد افروغ با بیان اینکه تشخیص فرزند دار شدن به شرایط  و موقعیت‌ها بستگی دارد، گفت: مسائل اقتصادی، اجتماعی، روانی، فرهنگی و … در تصمیم‌گیری زوج اثر‌گذار است.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی فعلی بیان کرد: به رغم همه گرانی‌ها و بالا بودن هزینه‌ها، بیکاری، معیشت سخت و …. نمی‌توان از افراد خواست که مبادرت به بچه‌دار شدن کنند.

خانواده‌ها باید دورنمای روشنی را متصور باشند

این استاد دانشگاه به تأثیر فضاسازی‌ها اشاره کرد و گفت: باید شرایط تسهیل شود و افراد از لحاظ روانی احساس امنیت کنند و آینده برای آنها روشن باشد.

وی افزود: فرزند داشتن هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ها متحمل می‌کند و فرد باید از امکان تأمین هزینه‌ها ترسی نداشته باشند.

افروغ با بیان اینکه در مورد آسیب‌شناسی کاهش جمعیت باید خودمان را موضوع شناسایی قرار دهیم، خاطر نشان کرد: شرایط کنونی را باید از جنبه‌های مختلف بررسی کرد. از سویی مسائل فرهنگی و روانی مانند مصرف‌گرایی و تجملات و در بخش دیگر مدیریت کشور در این موضوع اثر‌گذار است.

شرایط کلان چطور در خدمت باروری است؟

این نویسنده نرخ پایین باروری را یک مسئله قلمداد کرد و پرسید: آیا نگاه‌ها معطوف به ساده‌زیستی است؟ آیا به بیکاری و تورم دامن زده نشده است؟ متاسفانه زندگی ساده را تبلیغ نکرده و یا اگر تبلیغی صورت گرفته خود افراد عمل نکرده است.

افروغ با بیان اینکه با نیت قناعت، ساده‌زیستی و تحقق احکام اسلامی انقلاب کردیم، عنوان کرد: عده‌ایی در کنار همین حرکت انقلابی مردم از فرصت‌ها به نفع خود استفاده کرده‌اند و به مال‌اندوزی اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نباید از بالا توصیه و از پایین عمل شود افزود: شعار دادن نتیجه‌ای ندارد این گرانی گریبان اقشار رو به پایین را گرفته و از سوی دیگر به اموال طبقاتی افزوده می‌شود.

عقلانیت را مدنظر قرار دهیم

این استاد دانشگاه توضیح داد: بیکاری، تورم و عدم همخوانی شعار و رفتار بر فرزند‌دار شدن اثر دارد. برای حل مسائل و مشکلات باید عاقلانه رفتار کرد و عثلانیت را سرلوحه برنامه‌ها قرار داد.

وی ادامه داد: یکی از انگیزه‌های فرزند داشتن حس پدر و مادر شدن است اما وقتی نگرانی درباره هزینه‌ها وجود دارد بچه‌دار نشدن را انتخاب می‌کند.

انفصال در شعارها دیده می‌شود

افروغ با اشاره به اینکه ۲دهه پیش شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» داده شد، تصریح کرد: در آن زمان با استناد به اینکه نرخ رشد جمعیت بالا و امکانات کم است این شعار را می‌دادیم. در حال حاضر نرخ جمعیت پایین آمده و  امکانات تا حدی هم افزایش یافته است،‌ولی دسترسی‌ها برابر نیست.

این جامعه‌شناس ساماندهی امکانات را از ضروریات جامعه کنونی خواند و اعلام کرد: توزیع نابرابر و شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی به قوت خود باقی است. قشری به همه امکانات دسترسی داشته و بیشتر مردم دسترسی ندارند.

استراتژی واحد نداریم

این استاد سیاست یادآور شد: برای حل مشکلات نباید تنها نگاه آماری داشت. متأسفانه استراتژی ثابت و واحدی نداریم و همان استراتژی‌ نسبی هم اجرایی نشده است.از سوی هم سند نداشتیم و از سویی نظارت لازم وجود ندارد.

در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از فرمالیسم دور شویم

افروغ در مورد تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطر نشان کرد: امیدوارم حواشی از این الگو دور شود تا از تمام ظرفیت‌ها برای مدیریت کشور استفاده شود تاکنون در بیشتر موارد به جای توجه به محتوا از فرمالیسم استفاده شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر اینکه تقدم و تأخر در مسائل اهمیت دارد اما باید یک نظارت غیردولتی هم وجود داشته باشد که این مسئله زیر ساخت‌های خود را می‌خواهد.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.