افریقای جنوبی یکی از نابرابرترین جوامع در جهان

در این گزارش که روز سه شنبه از سوی مدیر بخش افریقای جنوبی بانک جهانی در ژوهانسبورگ منتشر شد، عنوان شده که توان بالقوه رشد اقتصادی افریقای جنوبی از یک سو بواسطه تمرکز صنعتی، کمبود مهارتها ، وضعیت بازار کار، کمبود مزمن پس انداز و نرخ سرمایه گذاری، عقب نگه داشته شده و از سوی دیگر رشد اقتصادی این کشور همراه با توزیع بسیار نابرابر، تداوم نابرابری و محرومیت های اقتصادی بوده است.

براساس گزارش ‘بانک جهانی ، در سال ۲۰۰۸ میلادی، ضریب جینی درآمد در افریقای جنوبی درحدود ۰٫۷۰ و ضریب جینی مصرف در این کشور در سال ۲۰۰۹ میلادی در حدود ۰٫۶۳ بوده است .

به گفته بانک جهانی ، افریقای جنوبی با توجه به ضرایب جینی درامد و مصرف یکی از نابرابرترین کشورهای جهان محسوب می شود.

براساس گزارش بانک جهانی؛ در حالی که ۵۸ درصد از درآمد افریقای جنوبی متعلق به دهک های بالای این کشور است ، سهم دهک های پایین جامعه از درامد یاد شده کمتر از نیم درصد و دهک های نسبتا پایین در حد ۸درصد است.

در همین حال دراین گزارش عنوان شده است بخش زیادی از این مساله به سیستم دوران آپارتاید (تبعیض نژادی ) باز می گردد که فرصت انباشت سرمایه درهر شکل ان اعم از سرمایه ، زمین و کسب مهارت و یا تشکیل شبکه های اجتماعی از سیاه پوستان و رنگین پوستان گرفت.

به گزارش بانک جهانی ؛ نرخ بیکاری در افریقای جنوبی همچنان در حد ۲۵٫۲ درصد و یا ۳۳ درصد است و شمار افراد بیکار این کشور نیز که از بدست اوردن کار دلسرد شده اند نیز در رده های بالای جهانی است.

در ادامه این گزارش با اشاره به رشد اقتصادی ۳٫۲ درصد افریقای جنوبی از سال ۱۹۹۵ میلادی ، تصریح شده است : این امر بدان معنی است که این کشور به رغم این رشد اقتصادی قادر به ایجاد فرصت های شغلی در مقیاس زیاد به منظور جذب موج بیکارانی که هر سال واحد بازار کار شده اند، نبوده و این امر به عدم برابری در افریقای جنوبی دامن زده است.

ضریب جینی یک واحد اندازه گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود.

این ضریب با نسبتی تعریف می‌شود که ارزشی بین صفر و یک دارد.

هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند.

۱۵۵۲/ ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۵۶۴۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.