افزایش تورم در اقتصادهای توسعه‌یافته جهان

نرخ سالانه تورم در اقتصادهای توسعه یافته به دلیل افزایش قیمت‌های انرژی، برای نخستین بار طی یک سال گذشته در ماه اوت افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس آمارهای منتشره از سوی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، قیمتهای مصرف کننده در ۳۴ کشور عضو این سازمان بر مبنای سالانه به میزان دو درصد در ماه اوت افزایش یافته که رشد بیشتری نسبت به ۱٫۹ درصد ثبت شده در ماه ژوییه بوده اس

نرخ تورم در شماری از اقتصادهای در حال توسعه بویژه در هند و روسیه و همچنین چین و آفریقای جنوبی نیز رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش وال استریت ژورنال، اگر رشد نرخ تورم در بسیاری از اقتصادهای بزرگ ادامه پیدا کند، امکان کاهش نرخهای بهره یا فراهم کردن اشکال دیگری از محرک اقتصادی به منظور مقابله با کندی اقتصادی را برای بانکهای مرکزی دشوار می کند.

به این ترتیب انتظار می رود بانک مرکزی اروپا پس از افزایش تورم منطقه یورو در ماه سپتامبر، نرخ بهره اصلی را تغییری ندهد و در ۰٫۷۵ درصد نگه دارد.

در میان کشورهای عضو OECD، قیمتهای انرژی بر مبنای سالانه ۳٫۵ درصد در ماه اوت در مقایسه با ۰٫۷ درصد در ماه ژوییه افزایش داشت.

تورم قیمت غذا از ۲٫۳ درصد در ژوییه به ۲٫۱ درصد در ماه اوت کاهش یافت. نرخ مبنای تورم بدون در نظر گرفتن قیمتهای انرژی و غذا، از ۱٫۸ درصد در ژوییه به ۱٫۶ درصد در ماه اوت کاهش یافت.

در میان کشورهای عضو این سازمان، ترکیه بالاترین نرخ سالانه تورم را داشت و قیمتها در این کشور ۸٫۹ درصد افزایش یافت در حالیکه قیمت‌ها در سوئیس ۰٫۵ درصد کمتر از ماه اوت ۲۰۱۱ بود و قیمت‌ها در ژاپن به میزان ۰٫۴ درصد در مقایسه با اوت سال گذشته کاهش داشت.

همچنین بر اساس آمارهای سازمان آمار اتحادیه اروپا (یورواستات)، قیمتهای تعیین شده توسط کارخانه‌های منطقه یورو برای کالاهایشان در ماه اوت افزایش چشمگیری یافته که تاثیر قیمتهای انرژی بر تورم را بارز می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.