افزایش تولید مرغوبترین “نفت سبک ایران” در میدان مشترک هنگام

۱۲ تیرماه ۱۳،

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، با اشاره به اینکه طرح افزایش تولید نفت از میدان مشترک هنگام که با هدف تحقق تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه به بهره برداری می رسد افزود: با بهره‌برداری از فازهای بعدی این پروژه، روزانه ۸۰ میلیون فوت مکعب گاز تولید می شود.

محمود زیرکچیان زاده؛ مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان این مطلب گفت: با افتتاح این طرح، تولید روزانه میدان مشترک هنگام به ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
 
وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از فازهای بعدی این پروژه، روزانه ۸۰ میلیون فوت مکعب گاز تولید می شود و امکان افزایش آن تا سقف ۱۶۰ میلیون فوت مکعب در روز وجود دارد افزود: از جمله امتیازهای این طرح می‌توان به انجام تمام پروژه‌ها و توسعه میدان  توسط پیمانکاران ایرانی، تولید سبک‌ترین و بهترین نفت صادراتی ایران با درجه API=46، ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز در منطقه قشم جهت توسعه میادین توسن، تفتان و هرمزها و … اشاره کرد.  
 
زیرکچیان زاده با بیان اینکه مطالعات هیدروکربوری میدان هنگام از پتانسیل بالای تولید نفت از این میدان حکایت دارد، ادامه داد: در حال حاضر، طرح پالایشگاه گاز هنگام نیز در دو بخش مجزا پیگیری می شود.
 
میدان مشترک هنگام در سال ۱۹۷۵ با حفر یک حلقه چاه در خلیج فارس کشف و به دنبال آن در سال ۲۰۰۶ میلادی، با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد، میزان نفت درجای این میدان بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه و گاز درجای آن حدود ۲ تریلیون فوت مکعب است.
 
تا پایان سال قبل ظرفیت تولید نفت ایران در میدان هنگام به بیش از ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و مطابق با برنامه زمان‌بندی شرکت نفت فلات قاره قرار بود تولید نفت از این میدان مشترک به ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.
 
از سوی دیگر تا پایان سال قبل تعداد چهار حلقه دریایی در این میدان نفتی حفاری شد که قرار بود امسال پنج حلقه چاه تازه در این میدان دریایی وارد مدار شود تا مجموع تولید نفت به ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد از این رو در مجموع با حفاری ۸ حلقه چاه ظرفیت تولید نفت از میدان هنگام به ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش ‌یابد.
 
در همین حال به منظور پالایش گازهای همراه نفت میدان هنگام ساخت یک پالایشگاه تازه گاز در جزیره قشم با ظرفیت ۸۰ میلیون فوت مکعب در روز هدف گذاری شده بود که تاکنون این طرح پالایشگایه با هدف جمع آوری گازهای همراه نفت و خاموش کردن مشعل‌های گازی عملیاتی نشده است.
 
هزینه سرمایه‌گذاری برای توسعه فاز اول توسعه میدان نفتی هنگام را ۴۵۰ میلیون دلار بوده و در مجموع به منظور توسعه فاز اول و دوم این میدان مشترک با عمان بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.
 
میدان هنگام در تنگه هرمز در بخش شرقی خلیج فارس واقع شده که حدود ۸۰ درصد آن در آب‌های ایران و باقی‌مانده در ناحیه دریایی عمان قرار گرفته است. این میدان در ۴۰ کیلومتری جنوب جزیره قشم، ۳۰ کیلومتری جزیره هنگام و ۷۰ کیلومتری خط ساحلی ایران قرار دارد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.