افزایش عملکرد برنج به ۵ تن در هکتار

عضو موسسه تحقیقات برنج میانگین برداشت از افزایش عملکرد برنج در واحد سطح به پنج تن در هکتار خبر داد و گفت: با آموزش به کشاورزان و توسعه ارقام پرمحصول از جمله گوهر و شیرودی می‌توان میزان برداشت را به حداکثر تولید جهان یعنی ۱۳ تن در هکتار رساند.

 

غلامرضا خانکشی‌پور ـ عضو موسسه تحقیقات برنج ـ در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: با توجه به اینکه زمین‌های کشاورزی در شمال کشور قیمت بالایی دارند و می‌توانند در سایر موارد استفاده شوند در شمال کشور جای افزایش سطح زیر کشت برنج وجود ندارد و از نظر اقتصادی برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

 

وی تاکید کرد: تولید برنج در کشور نباید به استان‌های شمالی محدود شود و از استان‌های مستعد برنج به ویژه خوزستان و فارس باید برای تولید این محصول استفاده شود.

 

به گفته خانکشی‌پور میانگین عملکرد برنج در واحد سطح ۴٫۶ تن در هکتار بوده که با معرفی ارقام جدید، میانگین برداشت افزایش یافته است.

 

عضو موسسه تحقیقات برنج اظهار کرد: میانگین برداشت برنج در ایران یک تن بیشتر از میانگین جهانی است که می‌توان با آموزش به کشاورزان این میزان برداشت را به حداکثر تولید برنج جهان یعنی ۱۳ تن در هکتار رساند.

 

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما حداکثر تناژ برداشت برنج در هکتار مربوط به استان گیلان بوده که به ۱۱ ـ ۱۲ تن رسیده است.

 

خانکشی‌پور تصریح کرد: مدیریت زراعی، کیفیت زمین، شرایط اقلیمی و نوع بذر در افزایش عملکرد در واحد سطح برنج بسیار موثر است.

 

عضو موسسه تحقیقات برنج خاطرنشان کرد: سلیقه و ذائقه مصرف‌کنندگان ایرانی در خصوص برنج با بسیاری از کشورهای جهان متفاوت بوده و ایرانی‌ها برنج با قامت کشیده، خوش طعم و عطر استخوانی را می‌پسندند که این کیفیت ما را ملزم می‌کند ارقام سازگار با این سلایق را بکاریم.

 

وی اظهار کرد: رقم برنج گوهر که سال گذشته به کشاورزان گیلانی معرفی شد از طعم و مزه خوبی برخوردار است و میانگین عملکرد آن به هشت تن در هکتار رسیده است لذا اگر دولت حمایت ویژه برای توسعه کشت این رقم داشته باشد قطعا تولید برنج افزایش خواهد یافت که گامی درجهت خودکفایی برنج است. همچنین رقم شیرودی به کشاورزان مازندرانی معرفی شد که عملکرد آن بیش از شش تن در هکتار است.

 

خانکشی‌پور یادآور شد: طی ۳۰ سال اخیر بیش از ۴۰ رقم پرمحصول از سوی موسسه تحقیقات برنج معرفی شده اما این ارقام بسته به سلیقه بازار مورد حمایت قرار گرفته‌اند و برخی هم منسوخ شده‌اند. در این میان ارقام شیرودی، گوهر، ندا، نعمت و خزر مورد استقبال بیشتری قرار گرفته‌اند.

 

این عضو موسسه تحقیقات برنج میانگین برداشت ارقام بومی برنج در هر هکتار را ۴۸۰۰ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این میزان برداشت به مرز پنج هزار تن نزدیک شده و مدیریت زراعی و افزایش سطح سواد کشاورزان، کنترل و نظارت کارشناسان دراین زمینه تاثیرگذار بوده است که انتظار می رود روز به روز عملکرد تولید برنج در واحد سطح افزایش یابد.

 

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ سال پیش کمتر از سه تن در هکتار برنج تولید می‌شد که ۱۰ سال گذشته به کمتر از چهار تن و اکنون به مرز پنج تن رسیده است که این امر با بکارگیری دانش و نتایج تحقیقاتی در مزارع و حضور کارشناسان ناظر در عرصه کشاورزی بوده است.

کشاورزی

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. صدوقی:

    سلام
    احتراما در این شرایط آیا صلاح است که بریم تو کار برنج کاری وشروع زراعت برنج؟
    لطفا راهنمائی فرمائید
    باتشکر:صدوقی

  2. فرهاد:

    آموزش ،هه مینطوری که نمیشه در این رابطه مطلب بزارید ،با تشکر

  3. یوسف شاهلو:

    خوب چه فایدهای داره وقتی مراحل تولید رو ننوشتین پس ما از کجا باید بدونیم چطوری این کار رو بکنیم

    لطفا جواب دهید

    باتشکر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.