افزایش فوران مساوی افزایش لکه‌های خورشیدی

فروردین ۱۴۰۳

هرچه دوره فعالیت های خورشیدی و فوران خورشید افزایش یابد تعداد لکه های خورشیدی نیز در سطح خورشید افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه فناوری های نوین باشگاه خبر نگاران؛ ستاره خورشید تنها ستاره منظومه شمسی دارای میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی است که وجود همین مغناطیس سبب شده تا سیارات در اطراف آن باقی بمانند و منظومه شمسی شکل گیرد. این میدان مغناطیسی و فعالیت های متنوع خورشید که در لحظات مختلف رخ می‌دهد تاثیراتی بر کره خاکی ما زمین می‌گذارد.

خورشید در دوره های فعالیت خود معمولا هر یازده سال یکبار شراره هایی را از خود به فضا پرتاب می‌کند و این شراره‌ها بر امواج الکتریکی و رایویی تاثیر گذاشته و سبب تخریب آنها می گردد و زمانی که خورشد به اوج فعالیت خود می رسد تعداد لکه های خورشیدی بر سطح آن افزایش می‌یابد.

البته این لکه ها مغناطیسی در خود نهفته دارند که از اعماق خورشید سرچشمه می گیردو با بررسی های دقیق بر آنها می توانیم از رخ داد های داخل خورشید مطلع شویم و تا کنون در یافته ایم که جریان های الکترون و پروتون سبب به وجود آمدن میدان های مغناطیسی در اعماق خورشید می‌شوند.

یکی از استادان فیزیک دانشگاه ویسکانسین مدیسون آزمایشی را با استفاده از مقداری آلومینیوم که در یک فضای گود به قطر ۳ متر ریخته شده بود و دمای آن را تا ۵۰۰ هزار درجه فارنهایت بالا برده بود میدان مغناطیسی دیناموهای کیهانی را که در مرکز سیارات، ستارگان وجود دارد شبیه سازی کرد.

در طی این آزمایش دید زمانی که این خورشید ساختگی به اوج فعالیت‌های خود می‌رسد با توفان‌های مغناطیسی قدرتمندی که ایجاد می کند با هجومی باور نکردنی به سیارات اطراف خود صدمه می‌زند.

میدان های مغناطیسی که در داخل خورشید تشکیل می‌شوند سبب ایجاد و فوران لکه های خورشیدی، تولید مقادیر بسیاری انرژی به شکل شراره‌های خورشیدی و همچنین خروج موادی از تاج خورشیدی می گردند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.