افزایش ۵۰ درصدی محصول با مهندسی C4 برنج!!

پژوهشگران آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج با مهندسی C4 برنج موفق به افزایش چشمگیر در بازدهی این محصول در واحد سطح شدند.

 

 Rice.new

 

 دکتر نورمن پی الیوا، محقق آزمایشگاه بیوتکنولوژی برنج که در جمع اعضای هیات علمی اعزامی مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی و انجمن ایمنی زیستی ایران به موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج در مانیل سخن می‌گفت، مهندسی C4 برنج را از دیگر طرح‌های موسسه در حوزه بیوتکنولوژی برنج خواند و گفت: با اجرای این طرح که مستلزم انتقال ده‌ها ژن مختلف است، سطح زیر کشت برنج با استفاده بهینه از انرژی خورشیدی، آب و کود تا ۵۰ درصد افزایش می‌‌یابد.

 

برنج از گروه گیاهان C3 است که در مقایسه با گیاهان C4 از بازدهی فتوسنتزی کمتری برخوردار است.

 

گیاهان سبزینه‌دار بر اساس نخستین محصول پایدار حاصل از فتوسنتز به دو دسته C3 و C4 تقسیم می‌شوند که در گیاهان C3 یک اسید سه کربنی و در دسته دیگر اسیدی چهار کربن تولید می‌شود.

 

در گیاهان C3 که اکثر گونه‌های گیاهی را شامل می‌شود به دلیل فرایند تنفسی نوری ناشی از عملکرد دو گانه روبیسکو (کربوکسیلاسیون و اکسیژناسیون) بازده فتوسنتز نسبت به گیاهان C4 مثل ذرت، نیشکر و سورگوم که قادر به حذف چنین فرایندی هستند کمتر است.

 

در گیاهان C4 کارایی مصرف آب و استفاده از CO2 بیشتر بوده و در شدت نور ثابت و نسبتا زیاد CO2 را در فرآیند فتوسنتز به میزان بیشتری مصرف می‌کنند. الیوا در ادامه خاطرنشان کرد: از دیگر پروژه‌های در حال اجرا در آزمایشگاه بیوتکنولوژی برنج به مطالعه پروموتر ژن تحمل به غرقابی sub1a و ارزیابی فعالیت ژن‌های مختلف برنج در شرایط غیر هوازی (زیر لایه آب) اختصاص دارد.

 

در یکی دیگر از طرح‌ها هم موفق به تولید گونه‌ای برنج تراریخته شده‌ایم که میزان جذب فسفر و آب از خاک‌های دارای فسفر پایین را افزایش می‌دهد.

 

ژن مورد استفاده از واریته Nipponbare منتقل شده است.

منبع:ایسنا

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.