افزایش تسهیلات خرید مسکن دردی را درمان نمی‌کند

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که اعتقادی به پرداخت تسهیلات خرید مسکن نداریم، گفت: بهترین مسیر برای افزایش تولید مسکن، پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و انتقال آن پس از ساخت مسکن به خریدار است.

ایرج رهبر در گفت‌وگویی افزود: معتقدیم که وام برای ساخت باید پرداخت شود، چراکه با این کار اول به تولید مسکن کمک کرده ایم و پس از آن بخش تقاضا را تحریک کرده‌ایم. اما دوستانی که اعتقاد به وام خرید دارند می‌گویند وام خرید برای این پرداخت می‌شود که خریدار را بیشتر کنیم تا به این ترتیب سازنده برای ساخت تشویق شود.

وی تصریح کرد: اگر کمبود مسکن و انباشت تقاضا نداشتیم این مسئله درست بود، اما امروز که کمبود تولید داریم و عرضه و تقاضا متعادل نشده است به نظرم نمی‌توانند از افزایش قیمت مسکن جلوگیری کنند.

وی با تاکید بر این‌که با این شرایط دولت نمی‌تواند افزایش قیمت مسکن را کنترل کند، گفت: وقتی کمبود مسکن باشد و متقاضی تحریک شود، شاید این فکر در سازنده به وجود آید که قیمت‌ها را افزایش دهد چراکه متقاضی وجود دارد و در هر صورت مسکن را با هر قیمتی می‌خرد.

به گفته رهبر، اگر دولت بخواهد برای تولید تسهیلات را افزایش دهد و پس از دوران ساخت این تسهیلات به خریدار منتقل شود نتیجه بهتری برای بازار مسکن حاصل می‌شود.

رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان افزود: بانک‌ها معمولا پرداخت تسهیلات در بخش خرید را دوست دارند، چراکه با پرداخت تسهیلات وثیقه حاضر و آماده است و بازپرداخت هم بلافاصله آغاز می‌شود. اما وام ساخت این‌گونه نیست و چند سال دوره ساخت دارد و پول بانک‌ها می‌خوابد تا ساختمان پس از ساخت در رهن بانک قرار گیرد.

رهبر با بیان این‌که بانک‌ها تمایلی به پرداخت تسهیلات ساخت ندارند، تصریح کرد: بنابراین دولت باید ساز و کاری را مشخص کند که از افزایش قیمت جلوگیری کند و آن نیز فقط از طریق پرداخت تسهیلات ساخت به تولیدکننده و انتقال آن به خریدار پس از دوران مشارکت میسر است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.