افزایش تلاش ترکیه‌ برای جذب دانشجویان خارجی

مقامات دانشگاه‌های ترکیه اعلام کردند که قصد دارند دانشجویان آفریقایی را جذب دانشگاه‌های این کشور کنند.

 افزایش تلاش ترکیه‌ برای جذب دانشجویان خارجی

به گزارش ممتاز نیوز، به نقل از یودیبلونیوز، دولت ترکیه از سومین اجلاس اخیر ترکیه و آفریقا به عنوان سکوی پرشی برای جذب دانشجویان آفریقایی استفاده می‌کند و در کنار سایر اقدامات، “ارول اوزوار” رئیس شورای آموزش عالی ترکیه اعلام کرده است که ترکیه دانشجویان آفریقایی را از شرکت در آزمون پذیرش نیز معاف می‌کند، به جز افرادی که برای دوره‌های مهندسی، پزشکی و حقوق درخواست می‌دهند.

وی ادامه داد: ما گام مهمی در جهت اهداف بین‌المللی خود برداشته‌ایم، در این راستا آزمون پذیرش دانشجوی بین‌المللی برای ترکیه از سال ۲۰۲۳ میلادی توسط یک مرکز منتخب اجرا خواهد شد.

“ارول اوزوار” افزود: نتایج این آزمون که YOS نام دارد، برای پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق، تدریس و مهندسی استفاده می‌شود و افرادی که دارای نمره پایه TR-YOS هستند، می‌توانند در این رشته‌ها شرکت کنند. برای سایر رشته‌ها، امکان پذیرش دانشجو از طریق معیارهایی مانند آزمون‌های سراسری کشورها و نمرات دیپلم دبیرستان وجود خواهد داشت.

رئیس شورای آموزش عالی ترکیه اظهار امیدواری کرد که اجلاس سران مشارکت ترکیه و آفریقا که از ۱۶ تا ۱۸ دسامبر برگزار شد، پیوند بین کشورهای ما را در زمینه آموزش عالی بیشتر تقویت کند و انگیزه‌ای برای همکاری بین دانشگاه‌های ما باشد.

وی افزود: این شورا تفاهم‌نامه‌هایی را برای همکاری در آموزش عالی با ۲۱ کشور آفریقایی در سطح وزیران امضا کرده است که زمینه را برای فعالیت‌هایی از جمله تبادل دانشجو و اساتید و تحقیقات مشترک بین دانشگاه‌ها فراهم کرده است.

به گفته وی، به دلیل “همجواری مذهبی و فرهنگی” بسیاری از کشورهای آفریقایی با ترکیه، گرایش دانشجویان آفریقایی به دانشگاه‌های ترکیه آسان است.

“اوزوار” اعلام کرد  که حدود ۴۰ هزار دانشجوی آفریقایی از ۵۴ کشور در ترکیه تحصیل می‌کنند که یک سوم آنها زن هستند و ۲۰ درصد این دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام کرده‌اند.

“رجب طیب اردوغان”، رئیس جمهور ترکیه در جریان نشست دسامبر با سران کشورهای آفریقایی اعلام کرد که ترکیه ۱۴ هزار بورسیه تحصیلی به دانشجویان آفریقایی اعطا کرده و نزدیک به ۲۵۰ دیپلمات آفریقایی را آموزش داده است.

“ارول اوزوار” نیز در این زمینه گفت: ترکیه اکنون به یک مرکز مهم برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. از سال ۲۰۲۲، ما ۲۶ هزار دانشجوی بین‌المللی از ۱۸۲ کشور داریم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.