افزایش تولید نفت در غرب ایران/ جزئیات راه‌اندازی یک طرح جدید گاز

مهدی فکور در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت طرح های افزایش تولی نفت در غرب ایران، گفت: اخیرا از طرح توسعه میدان نفتی چشمه خوش به عنوان یکی از طرح‌های افزایش تولی نفت در غرب ایران بهره برداری شده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اعلام اینکه با راه اندازی این پروژه در مجموع ظرفیت تولید نفت میادین غرب کشور به ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، تصریح کرد: این در حالی است که پیشتر روزانه ۵۵ هزار بشکه نفت از این میدان چشمه خوش برداشت می شد.

 

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت همچنین با اشاره به فعالیت کارخانه نمک‌زدایی ۷۳ هزار بشکه ای میدان جشمه خوش، اهظار داشت: اخیرا با موافقت شرکت ملی نفت مقرر شده یک کارخانه جدید نمک‌زدایی با ظرفیت ۵۵ هزار بشکه نفت در این منطقه طراحی، ساختف نصب و راه‌اندازی شود.

 

این مقام مسئول هزینه سرمایه گذاری برای راه اندازی توسعه واحد بهره‌برداری میدان نفتی چشمه خوش را بیش از ۱۰۲ میلایرد ریال و ۶٫۲ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: در واحد بهره‌برداری چشمه خوش، علاوه بر واحد فرآورش نفت خام، واحدهای جدید جمع آوری و تزریق گاز همراه نفت هم در دست ساخت است.

 

وی با تاکید بر اینکه این کارخانه از ظرفیت جمع آوری روزانه ۶۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی برخوردار است، بیان کرد: پیش بینی می شود با جمع آوری و تزریق این حجم گاز طبیعی امکان افزایش تولید نفت از میدان چشمه خوش فراهم شود.

 

فکور پیشرفت اجرایی ساخت این واحد جمع آوری گاز را بیش از ۷۵ درصد عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس برنامه زمان بندی باید این طرح گازی تا اسفند ماه سالجاری در غرب ایران به بهره برداری برسد.

 

به گزارش مهر، پیش بینی می شود در صورت راه اندازی نهایی پروژه توسعه واحد بهره‌برداری چشمه خوش ظرفیت تولید روزانه گازهای همراه به ۱۱۵ میلیون فوت مکعب افزایش یابد.

 

هم اکنون مراحل برداشت، توسعه و راه‌اندازی طرح‌های نفتی در غرب ایران در محدوده استانهای کرمانشاه، ایلام، خوزستان، قم و لرستان در حال انجام است.

 

در شرایط فعلی استخراج طلای سیاه از میادین نفتی در مناطق عملیاتی چشمه خوش، دهلران، نفت شهر، سرکان، ماله کوه و تولید از میادین گازی سراجه قم و در آینده نزدیک تنگ بیجار در ایلام در دستور کار شرکت ملی نفت قرار دارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.