افزایش جریمه بانک انگلیسی به جرم ارتباط با ایران/احتمال تمدید معافیت بعضی کشورها از تحریم نفتی ایران

۱۷م آذر ،

به نوشته روزنامه «تلگراف»، بانک انگلیسی «استاندارد چارترد» که پیش از این به سبب نقض تحریم های مالی آمریکا علیه ایران به پرداخت ۳۴۰ میلیون دلار غرامت محکوم شده بود، اکنون باید ۳۳۰ میلیون دلار دیگر نیز بپردازد. این بانک از سوی دادگاهی در آمریکا محکوم شده بود که به واسطه ارتباطات مالی گسترده با ایران، ایالات متحده را در معرض آسیب پذیری از تروریست ها، دلالان اسلحه و مواد مخدر و فساد قرار داده است. به نوشته تلگراف، بر اساس این اتهامات ممکن بود حتی مجوز فعالیت این بانک در آمریکا لغو شود.

سایت خبری «انرژی تریبیون» در مطلبی به بررسی هزینه های دیپلماتیک تحریم ایران برای ایالات متحده پرداخته است. به نوشته این پایگاه اینترنتی، گروهی از متخصصان، نمایندگان پیشین کنگره و مقامات دولتی اخیراً به بررسی این موضوع پرداخته و نتایج آن را در قالب گزارشی با عنوان «ارزیابی منافع و هزینه های تحریم های بین المللی علیه ایران» منتشر کرده اند. بر اساس این گزارش، با تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران، اختلافات آمریکا با روسیه، چین و دیگر کشورها (از جمله هند، ترکیه و کره جنوبی) عمیق تر شده است. در این گزارش همچنین آمده تنش های مرتبط با تحریم ها که میان ایالات متحده با چین و روسیه به وجود آمده، سبب ناکامی تلاش های آمریکا در به دست آوردن وحدت نظر شورای امنیت سازمان ملل در موضوعات لیبی و سپس سوریه شده است.

در همین راستا، شماری از خبرگزاری ها و روزنامه ها، از جمله «تایمز اقتصادی»، امروز از جدی تر شدن تصمیم آمریکا برای تمدید معافیت بعضی کشورها از تحریم نفتی ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، انتظار می رود ایالات متحده امروز با اعلام نام حداقل هفت کشور، از جمله هند، کره جنوبی و ترکیه، معافیت آن ها از تحریم های ایران را به مدت شش ماه دیگر تمدید کند. سبب این امر مطابق معمول از سوی وزارت خارجه آمریکا به این صورت اعلام شده که چون این کشورها خرید نفت از ایران را به طور قابل توجهی کاهش داده اند، می توان آن ها را از شمول تحریم ها معاف کرد. به نوشته این روزنامه، چین و سنگاپور نیز دو کشور دیگری می باشند که احتمالاً امروز این معافیت برای آن ها اعلام می گردد

در نهایت روزنامه «تودی زمان» ترکیه، اظهارات «رابرت گیتس» وزیر دفاع پیشین ایالات متحده را بازتاب داده که طی یک سخنرانی در استانبول، دربارهٔ موضوعات منطقه ای، از جمله ایران و سوریه مواردی را مطرح کرده است. وی در این سخنان مدعی شده به اعتقاد وی، هدف اصلی از برنامه هسته ای ایران، به دست آوردن توانایی ساخت سلاح هسته ای است. بر این اساس، وی گفته باید هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از تحقق این امر انجام شود. وی ادامه داده در صورتی که ایران سیاست های خود را تغییر ندهد، اقداماتش به وقوع یک مسابقه تسلیحاتی هسته ای در منطقه منجر خواهد شد. وی در عین حال از اقدامات «جامعه بین المللی» برای اعمال فشار و تحریم بر ایران تقدیر کرده است.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.