افزایش حقوق بازنشستگان؛از رویا تا واقعیت

زهرا تالانی:در همین حال صندوق تامین اجتماعی اعلام کرد که معوقه حقوق بازنشستگان این صندوق به حسابشان واریز می شود.
در تازه ترین خبر هم هیأت وزیران به استناد ماده۵۰ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم میزان ضریب افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را ۱۵ درصد اعلام کرد.

تلاشها ادامه دارد
سال گذشته نمایندگان گروه‌های بازنشسته از دی‌ماه تلاش کردند تا نظر دولت را به این نکته جلب کنند که اوضاع معیشتی بازنشستگان چندان که باید روبه‌راه نیست. این نمایندگان با انتشار درخواست‌های پی‌در پی در رسانه‌های مختلف بر این نکته تاکید کردند که درصورتی‌که دولت به نرخ تورم موجود در جامعه توجه نکند وضعیت معیشتی گروه بازنشستگان کشور بدتر خواهد شد.
علی‌اکبر خبازها در دی‌ماه سال ۹۰ درخواست افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان را ارائه کرد.
ویدر این‌باره گفته بود: حق قانونی بازنشستگان تامین اجتماعی است که میزان افزایش حقوقشان با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی شان محاسبه شود؛ به هر حال باید این نکته را جدی گرفت که بازنشستگان منبع درآمد دیگری ندارند و به هر حال چشم‌شان به حقوقی است که دریافت می‌کنند.خبازها معتقد بود: وقتی بیمه‌پرداز ۳۰ سال تمام براساس قانون تامین اجتماعی حق بیمه‌اش را واریز می‌کند انتظار دارد صندوق تامین اجتماعی نیز به قوانین‌اش پایبند باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که تقاضای ۴۰ درصدی براساس چه متغیرهایی است، می گوید: به هر حال همه ما در همین جامعه زندگی می‌کنیم و بالارفتن قیمت‌ها را می‌بینیم، بنابراین بیراه نیست اگر ۴۰‌درصد را معادل تورم ایجاد شده در سبد مصرفی بازنشستگان بدانیم.خبازها کمی کوتاه آمد و به نرخ تورم رسمی کشور هم راضی شد و در سال ۹۱ گفت که در حال حاضر و براساس نظر کارشناسان اقتصادی، نرخ تورم در کشور بیش از ۲۰ درصد است لذا حقوق بازنشستگان نیز باید به همین میزان افزایش یابد.

بازنشستگان تامین اجتماعی بلاتکلیفند
علی‌اکبر خبازها،رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق تأمین اجتماعی، می گوید که میزان افزایش حقوق بازنشستگان این صندوق هفته آینده اعلام خواهد شد.
بازنشستگان کشور به دو گروه بزرگ کشوری و تأمین اجتماعی تقسیم می‌شوند (بدون درنظر گرفتن بازنشستگان لشکری) که گروه نخست زیر نظر صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارند و حقوق بازنشستگی‌شان مطابق قانون خدمات مدیریت کشوری تعیین می‌شود، بازنشستگان تأمین اجتماعی مطابق میزان بیمه‌پردازی که در طول سالیان خدمت داشته‌اند با محاسبه معدل ۲ سال آخر بیمه پردازی مبلغ مستمری‌شان مشخص می‌شود.
اما رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق تأمین اجتماعی می گوید که به دنبال یکسان کردن حقوق بازنشستگی است و امیدوار است که به نتیجه برسد.
با اینکه خبازها افزایش ۱۰۰ هزار تومانی حقوق بازنشستگان را بعید می داند اما اما صمد‌الله فیروزی، معاون فنی و درآمد صندوق تأمین اجتماعی، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اظهارات مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی مبنی بر تلاش برای افزایش ۲۰۰ هزار تومانی مستمری بازنشستگان تا پایان سال، می گوید: در جهت تحقق این خواسته مدیرعامل، تا پایان سال بنا داریم در این راستا برنامه‌ریزی کرده و با توجه به منابع درآمدی، هزینه کنیم.
به گفته وی، البته تحقق این امر (افزایش حقوق‌ها) در گرو میزان منابعی است که به‌عنوان حق بیمه و سود سرمایه‌گذاری‌ها حاصل می‌شود و باید این امر پرداخت مستمری به جمعیت یک میلیون و ۷۲۰ هزار نفری مستمری‌بگیر و تأمین تعهدات کوتاه‌مدت صندوق از جمله ارائه خدمات درمان، پرداخت کمک هزینه ازدواج و بارداری را کفاف دهد.
۴۵۲۳۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. admin:

    قرار است که از مرداد ماه به صورت ماهانه واریز گردد

  2. نام شما...:

    gلطفا بفرمایید ازچه تارخی معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت میشود و ایا یکجا پرداخت میشود یا مثل سال گذشته تقسیم میگردد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.